Dag, al jaar en dag heb ik een Auriol weerstation type 4-LD6233-2 met een buitensensor. Onlangs wilde ik de batterijen vervangen omdat het apparaat aan gaf dat ze bijna leeg waren. Eerst moeten dan de batterijen van de buitensensor vervangen worden en nadien die van het apparaat binnen. Nu bleek er corosie in de buitensensor te zitten en deed het apparaatje het niet meer met nieuwe batterijen. Toch de batterijen vervangen van het apparaat binnen. Deze werkt op radiografisch signaal voor de tijd. Tot mijn verbazing zag ik dat hij ook temperatuur en luchtvochtigheid van buitenaf meet (vandaag onder de 0 en een luchtvochtigheid van 95, dus geen meting die binnen is gedaan). Nu vraag ik mij af waar die meting vandaan komt sinds de buitensensor het niet doet, de batterijen zitten er niet eens meer in? Het is wel zo dat de meting van de temperatuur en luchtvochtigheid geregeld wegvallen. Dit gebeurde al voor ik de batterijen van de buitensensor wilde vervangen. Hartelijk dank.

Foto is van het Auriol Weerstation met lege buitensensor

[Bericht gewijzigd door Arend44 op (91%)]

Er is iemand in de buurt met een gelijkaardige buitensensor. Deze sensoren zijn meestal niet "beveiligd", en zenden standaard hun signaal uit zonder enige vorm van beveiliging. Iedereen met de geschikte ontvanger kan ze gebruiken dus.

Op zaterdag 24 januari 2026 09:47:15 schreef RP6conrad:
Er is iemand in de buurt met een gelijkaardige buitensensor. Deze sensoren zijn meestal niet "beveiligd", en zenden standaard hun signaal uit zonder enige vorm van beveiliging. Iedereen met de geschikte ontvanger kan ze gebruiken dus.

Dank je wel! Dat is een hele aanneembare verklaring.

En het is ook verklaarbaar dat de meting soms wegviel, de buitensensoren zouden elkaar kunnen storen.

Volgens mij gewoon sensoren die onder verschillende merknamen geleverd worden zoals Orion. TFA, .... Al de sensoren zitten op de vrije 433MHz band. Daar kan je wel eens wat storing ervaren. Een ander kanaal kiezen zou kunnen helpen. Meestal zijn er 3 of 4 kanalen mogelijk.

Voorbeeld.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (25%)]