AEG vaatwasser FSE63700p / GHE613CB4 verwarmt niet - hoe NTC en waterverdelen controleren?

Hallo allemaal,

Mijn AEG vaatwasser verwarmt niet meer. Het programma wordt verder wel gewoon doorlopen alleen met koud water. Mijn vraag is met name hoe ik de temperatuurvoeler en de waterverdeler kan controleren op defecten.

Wat gegevens van de machine:
AEG FSE63700P (electrolux GHE613CB4)
PNC 911434415/04
bouwjaar 2018.

Foutcodes die ik kon uitlezen: iE0 i62 en iE0.

Wat heb ik gecheckt?:
- temperatuurvoeler NTC: 90831087 - heeft 4 aansluitingen. Tussen twee meet ik 7.8K met de multimeter. De andere pinnen lijken niet verbonden (meet oneindig hoge weerstand). Is goed dit goed / fout? Wat zou ik moeten meten?
- De waterverdeler / hoeveelheidsregelaar 50SM16-337S : meet over de pennen van de motor iets van 9K met de multimeter. Er is een derde pin (vermoedlijk snelheidsignaal)? Daar meet ik "nul" ohm ten opzichte van 1 motor aansluiting (dit zou een tacho spoel kunnen zijn?) Wat zou ik hier moeten meten? Geen zichtbare gebreken of lekkages.
- Besturingsprint nagekeken. Geen zichtbare gebreken of plekken die te heet zijn geweest. Verwarmingselement wordt met twee relais geschakeld. Weerstand van de spoel van beide relais is ca 390 ohm (lijkt ok). (nog) niet gemeten of relais worden bekrachtigd en daadwerkelijk schakelen.
- Verwarmingselement : meet ca 28 ohm tussen de aansluitingen. Lijkt te kloppen met het vermogen.

Ik vind de temperatuurvoeler wat verdacht. Waarom 4 aansluitingen (brug van Wheatstone?) en wat zou ik daar moeten meten?

Hoe kan ik controleren of de 50MS16-337s defect is?

Alvast bedankt!

i62. Relais print nakijken. Testen of ze werkelijk schakelen.
Meet op verliesstromen. Die kunnen de monitoring vh schakelen vd relais id war brengen. Of monitor weerstanden stuk. Wat ook veel gebeurt is uitbloedingen op via's. Microscopisch! Kijk rond via's op metaalachtige uitwasemingen. Met fiberstift verwijderen.

Foutcodes wissen om te kijken of iE0 terug komt. Anders vervangen. Testen kan ook. Bij draaien moet die af en toe via een nok het kontakt sluiten.

Laat ntc maar gerust. Gaat weinig stuk en niet met die foutcodes. De 2 andere aansluitingen zijn de optische vuilmeting. Ogen dus.

Hi Eric,

Bedankt voor de info! Dat maakt het een stuk duidelijker. Ik ga meten of de relais daadwerkelijk schakelen.

Weet je ook hoe ik de foutcodes kan resetten? Dat is me nog niet gelukt.

Bedankt!

.

[Bericht gewijzigd door EricN op (99%)]

.

[Bericht gewijzigd door Buru op (97%)]

Bedankt!

[Bericht gewijzigd door Buru op (69%)]