Dag beste mede forumleden.

Heb een jaar of vijf geleden een spoortje gehad in deze rubriek over een vervagend LCD van een Philips 518X.
Heeft voor toen goede resultaten opgeleverd, namelijk het schoonmaken van de contactvlakjes op de printplaat en de elastomeer of zebrastrip die de verbinding vormt tussen de printplaat en het display, met isopropanol, ook bekend als o.a. IPA, propyl alcohol.
Dat heeft goed gewerkt, maar, er is altijd een maar..., maakt niet uit waarover het gaat, het vervagen kwam heel geleidelijk terug, was weer even weg en kwam weer terug, met geleidelijk steeds meer vervagende segmenten. Inmiddels is dat zover voortgeschreden dat er nauwelijks meer mee te werken valt.
Ik heb de 2518X open gemaakt met de bedoeling de isopropanol te herhalen, maar heb moeten vaststellen dat het elstomeer (te) bros is geworden, bij aanraking laat het poeder los.
Ik vrees dat de zebra/elstomeerstrip echt aan het einde van z'n bestaan is gekomen, niet meer te redden.
Dan nu de grote vraag: wie weet waar dergelijke zebra strips te koop zijn?
Ja, Alibaba, maar dan moet je er meteen minstens 200 stuks van afnemen, en, gedoe met invoer en BTW.
Alvast dank voor het meedenken.

Welke maat heb je nodig? Misschien heeft iemand nog wat in een laatje liggen. (idealiter vraag je dat bij Vraag&aanbod). Of iemand weet een leverancier (Daar is ook een verzameltopic voor: "waar krijg ik dit onderdeel".

Ik heb ergens zebrastrips in een laatje, gesloopt uit iets, maar ik heb geen idee welke maat er in een philips (2)518X moet, of zelfs maar wat voor apparaat dat is (want als ik er naar zoek vind ik alles, van airfryers tot scheerapparaten, met ergens een TV en een massagegun ertussen).

Het betreft een PM2518X, een digitale universeelmeter van Philips uit 1984/85.
Was, zeker voor die tijd, een verrassend goed en robuust instrument.
En ja, ik weet ook wel dat je vandaag de dag voor naar verhouding beduidend minder geld, een chineesje kunt kopen die kleiner is, nauwkeuriger meet en meer meetbereiken biedt.

De suggestie van een exmplaar wat iemand wellicht nog in een laatje heeft liggen en bereid is te verkopen, aardig, echt, maar inmiddels ben ik er al wel achter gekomen dat die vervagende display segmenten wereldwijd toeslaan, de kwestie is niet of maar wel wanneer het begint op te treden en in 9 van de 10 gevallen zit'm in die elastomeer- c.q. zebra strip. Schoonmaken met isopropanol helpt, kun je vaker dan één keer doen, maar, het verouderingsproces van het elastomeer, dat wordt geleidelijkaan bros èn krimpt, is niet te stoppen.

Ik heb nog genoeg van die strips liggen in alle soorten en maten, maar dan moet ik wel maten weten...
Moderne siliconen elastomerstrips 'vergaan' trouwens niet snel meer, die oude hangt af van de samenstelling.
(soms helpt een tijdje in warm water met glycerine zetten om ze weer soepel te krijgen, ook afhankelijk van de samenstelling)

Op zondag 25 januari 2026 12:57:56 schreef MaccerZuid:
De suggestie van een exmplaar wat iemand wellicht nog in een laatje heeft liggen en bereid is te verkopen, aardig, echt, maar inmiddels ben ik er al wel achter gekomen dat die vervagende display segmenten wereldwijd toeslaan, de kwestie is niet of maar wel wanneer het begint op te treden en in 9 van de 10 gevallen zit'm in die elastomeer- c.q. zebra strip. Schoonmaken met isopropanol helpt, kun je vaker dan één keer doen, maar, het verouderingsproces van het elastomeer, dat wordt geleidelijkaan bros èn krimpt, is niet te stoppen.

Ja, dus de strip die ik nog heb is mogelijk ook oud/bros. Maar komt niet uit een philips pm2158x, maar uit iets moderners. Dus kan mogelijk wat langer mee.

Met wat mazzel heeft iemand zelfs gloednieuwe. Ik niet, maar wie weet is er iemand die dat spul per meter koopt en gebruikt ofzo.

Elke 40 jaar een verse zebrastrip is toch wel te doen? Een echte zebra gaat op gegeven moment ook dood en waarschijnlijk eerder. (En hij past niet in je meter)

Zebra visjes zijn er in hele kleine maten.