Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik ben begonnen een oude trafo om te bouwen van 220V 26V naar 235V —> 2,5V 5A
Nu ben ik aan heyt kijken naar de koperdraadtabel van een AMRO jaarboekje.
De huidige draaddikte van de secundaire is 0,6mm met de schroefmicron=meter, dus koper plus eamil.
Daar ontstaat verwarring:
Welke dikte moet ik kiezen uit de tabel.
- Als ik het goed begrijp zou ik een blanke diameter van 1,5mm (1,77mm2 moetem kiezen voor een stroom van 5,30A
- Is dit voldoende voor langdurig (een paar uur) gebruik? Of is dit 'AMRO-veilig' en kan ik een kleinere draaddiameter nemen? Der belasting is zuiver Ohms.
- Verder wil ik een deel van de huidige wikkeling gebruiken om een voedingsspaning van 235V aan te kunnen of is 240V beter?
- De 2,5 V wikkeling komt aan één kant direct aan de primaire vast. Dat scheelt een extra ader in de kabel naar de te voeden gelijrichterbuis en een extra isolatie tussen primaire en secundaire.
Graag jullie commentaar.
Secundair 1,5 mm geeft 3 A mm2, draaddikte van 1,3 mm zou ook nog wel kunnen, maar het zijn maar weinig windingen dus het voordeel is gering.
Echter de secundaire wikkeling met de primaire verbinden lijkt me een gevaarlijke situatie geven daar deze wikkeling dan direct met de netspanning is verbonden.
groet Karel
benleentje
Golden Member
Als er genoeg ruimte is zou ik die 2,5V wikkeling er bij leggen. En dan de 26 en 220V combineren voor 246V wikkeling.
om een voedingsspaning van 235V aan te kunnen of is 240V beter?
240V is beter. Maar waar het om gaat is bij welke spanning wil je dat er 2,5V eruit komt.
Dan zou ik het zou maken dat er met 230V of wat je nominale spanning is op de 246V er dan 2,5V uitkomt.
Als die 2,5V wikkeling de buitenste wikkeling is dan kan die beter warmte afvoeren en dan is de draaddikte niet zo kritisch.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]
nonius
set SCE to AUX.
Grote kans dat die Amroh-tabel nog uit de tijd is dat isolatielakken minder goed waren. Moderne lakken (bijv. klasse H) kunnen veel hogere temperaturen aan.
Ik rekende bij het herwikkelen van trafo's en motoren altijd met een stroomdichtheid van 4A/mm² en dat was al redelijk conservatief. 3A/mm² geeft een nog ruimere veiligheidsmarge. Deze stroomdichtheden zijn voor continu gebruik.
Voor 2.5V heb je maar een paar windingen nodig dus. Heb hier nog wel een restantje wikkeldraad liggen (als ik me goed herinner 1.75mm; zal het straks even opmeten) met isolatieklasse H. Indien je een stukje kunt gebruiken hoor ik het wel.
Andere mogelijkheid is dunnere draad te gebruiken maar dan meerdere parallel. Afhnakelijk van de beschikbare resterende ruimte op de trafo kan dat een betere oplossing zijn.
Edit: heb hier nog een flinke klos wikkeldraad staan van 1.50mm (1.59mm buitendiameter incl. lak volgens opdruk kloslabel). Daar zou met gemak 5A doorheen moeten kunnen: dat geeft een stroomdichtheid van 2.8A/mm², da's ver binnen de veilige marge.
Weet je al hoeveel V/winding de trafo is? Snel simpel te bepalen door even één, of een paar, windingen draad rond de kern te leggen.
Er is altijd een variatie op het net.het is denk ik niet de moeite waard om voor die paar volten de zaak om te bouwen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Nou mel, 26V is meer dan 10× zovel als 2,5V
Die 2,5V is redelijk kritisch
@nonius,
Als jij een voldoende restje hebt liggen, zou ik behoorlijk blij zijn. Dat spaart een hoop gesnuffel. Wikkelen zal een hoop geduld vragen, want de kern is goed geplakt, dus dat wordt c.a. 2×30 keer insteken en doorhalen. daar wordt je geduldig van.
@benleentje:
Één wikkellaag (.ca. 80 Wikkelingen) van de huidige spoel geeft 6,4V en bij 3A blasting 5,8V/....
.
30 windingen is peanuts toch? In het midden beginnen, dan zijn het er nog maar twee keer 15. Het aller makkelijkst gaat dit overigens op een ringkern van geschikt vermogen. Dan kun je zelfs de originele secundaire laten liggen.
nonius
set SCE to AUX.
Als jij een voldoende restje hebt liggen, zou ik behoorlijk blij zijn.
Ik heb wel genoeg, ik schat grofweg een 10kg (klos was oorspronkelijk 19kg). Maar 30 windingen vind ik best wel veel eigenlijk. Het is dan blijkbaar maar een klein trafootje? Het is ein elk geval behoorlijk dikke en stugge draad en om die er 30x doorheen te rijgen.... dat gaat niet leuk zijn niet....
Enfin, het ligt hier in elk geval op zolder en je weet me te wonen 
[Edit: Wat Sine inderdaad zegt, een ringkerntrafo wikkelt veel makkelijker. En André_AVR (woont in omg. Goes) heeft toevallig momenteel op vraag & aanbod enkele ringkerntrafo's te koop, waaronder ééntje van 2*12V. Die wikkelingen zou je in serie kunnen zetten met de 220V-wikkeling voor een 246V-wikkeling. Dan nog een paar windingen draad rond de kern voor de 2.5V en klaar is Kees....]
Tidak Ada
Oh ja, ik weet niet hoe oud die trafo is, maar toch wel meer dan 40jaar.
Vertinnen van het wikkledraad is een fluitje van één cent (of 5?).
Moest evn weg voor andere dingen.
Ik mail je wel.