Nog miet eerder meegemaakt. :S
In mijn weerstation ( en andere apparatuur) gebruik ik al heel lang Kruidvat batterijen.
Type AA LR6 1,5 Volt.
Ik koop meetal zo'n "voordeel pakket".
Nu viel mij op dat mijn weerstation geen scherm waardes aangaf.
Dus oude batterijen eruit en 3 nieuwe LR6 AA stuks er in.
Apparaat werkt weer als vanouds.
Toch nog even de drie vervangen batterijen meten met een batterijen tester. .
Twee batterijen lijken nog vol te zijn, maar de derde geeft een uitslag de verkeerde kant op. Eventjes ongeveer 1 Volt, maar die spanning valt, door dat er belast gemeten wordt, snel terug tot 0 Volt.
Nog nooit eerder meegemaakt :?
ruud

Als je 3 batterijen in serie zet en eentje is leeg, dan wordt de lege andersom geladen vanuit de andere batterijen.

Met alkaline heeft dat laden weinig effect, maar zo te zien wel genoeg om je voltmeter even uit te laten slaan.

Op zondag 25 januari 2026 18:42:49 schreef deKees:
Als je 3 batterijen in serie zet en eentje is leeg, dan wordt de lege andersom geladen vanuit de andere batterijen.

Met alkaline heeft dat laden weinig effect, maar zo te zien wel genoeg om je voltmeter even uit te laten slaan.

Dat snap ik niet? Heb ik nooit geweten/geleerd of ondervonden.
Ik heb, nog niet zo lang geleden, er drie nieuwe batterijen ingezet.
En het apparaat heeft zeker een paar maanden goed gewerkt.
Normaal hoef ik er maar 1 keer per jaar nieuwe batterijen in te zetten.
ruud

Misschien een slecht exemplaar?

Die doet het dan een tijdje maar op een gegeven moment is hij leeg, terwijl de andere 2 nog wel werken.

of een batt. fout ingezet? (bijwisselen batt.)

Schijnt inderdaad vaker voor te komen, ik heb het één keer meegemaakt...

Op zondag 25 januari 2026 20:08:59 schreef Krelis Vonketrekker:
of een batt. fout ingezet? (bijwisselen batt.)

Dat heb ik geprobeerd.
Dan werkt het apparaat niet.
Totaal is er dan te weinig spanning tussen de batterij klemmen.
ruud

Dat kan inderdaad gebeuren als ze in serie staan en er eentje opeens veel leger is dan de anderen. Die wordt dan door de andere cellen opgeladen en poolt om. Normaal raken ze allemaal min of meer tegelijk leeg en zie je dit niet. Die ene was hoogstwaarschijnlijk een slechte cel. Precies wat @deKees al stelt. Als ik batterijen vervang let ik er altijd op dat ze allemaal ongeveer even vol (of leeg) zijn.

Als er drie batterijen in serie zijn en de laatste is leeg, 0V, dan heb je nog 3V op de aansluitingen staan. Als je dan stroom blijft gebruiken, dan begint de laatste batterij negatief te worden.

Je krijgt dan 3V uit de eerste 2 en -1 V uit de laatste met totaal 2V uit de combinatie-van-drie.

Voor Jip, Janneke en Bapaktus :)

Op zondag 25 januari 2026 21:54:56 schreef Bapaktus:
[...]

Dat heb ik geprobeerd.
Dan werkt het apparaat niet.
Totaal is er dan te weinig spanning tussen de batterij klemmen.
ruud

dat is normaal.
je hebt 3 batterijen, samen dus 4,5V in serie.
je zet er eentje omgekeerd.
dan heb je + 1,5V -1,5V en + 1,5V. je toestel heeft maar 1,5V en werkt niet

nu heb je 3 cellen en loopt er stroom.
de + van de ene cell naar de - van de andere. alle 3 leveren ze spanning.
1 cell komt leeg, er is dan 1,5V + 0V + 1,5V, er is nog 3 V en het toestel blijft werken.

de + van 1 cel zit op de - van de lege cel en er loopt stroom in. je begint die accu dus invers te laden met de stroom dat door de verbruiker loopt

Op maandag 26 januari 2026 10:49:30 schreef fcapri:
... te laden met de stroom dat door de verbruiker loopt

... met de stroom die bij 3.0V nog door de verbruiker loopt.

FYI, de pijlen in OXO z'n tekening staan zoals de elektronen rondgaan. Gebruikelijker zou zijn geweest om ze om te draaien om de conventionele stroomrichting aan te geven.

Normaal heb je geen last van verkeerd opladen als alle batterijen even oud en even leeg zijn. Er zal wel een slechtere cel tussen gezeten hebben die al vrij snel leeg was.