Denon DP-35F platenspeler - servo probleem

Beste forumleden,

Ik ben al geruime tijd bezig met de reparatie van een Denon DP-35F platenspeler met servo-gestuurde toonarm. Het toestel heeft sinds begin jaren 2000 stilgestaan en vertoonde aanvankelijk nauwelijks tekenen van leven.

De starttoets werkte niet en na online onderzoek kwam ik uit bij de LDR’s (lichtafhankelijke weerstanden) die mogelijk in waarde verlopen waren. In het toestel zitten drie LDR’s: CDS1, CDS2 en CDS3.

CDS1 lijkt de positie van de arm te bepalen

CDS2 detecteert het einde van de plaat

CDS3 is betrokken bij de detectie van de plaatdiameter (30 of 17 cm)

De service manual is onduidelijk over de exacte waarden van deze LDR’s en online circuleren verschillende combinaties, variërend van 3× GL5516 tot combinaties zoals CDS1: GL5528, CDS2: GL5506 en CDS3: GL5526.
Op de PCB en in het schema heeft CDS3 een ander symbool dan CDS1 en CDS2, maar in de stuklijst zijn CDS2 en CDS3 identiek en heeft CDS1 een ander bestelnummer.
Aangezien CDS2 en CDS3 samen een spanningsdeler vormen, lijkt het logisch dat deze twee gelijk moeten zijn, maar dat is mijn eigen interpretatie.

Na vervanging met CDS1: GL5528, CDS2: GL5506 en CDS3: GL5526 werkt de startknop weer correct en draait het plateau netjes op het gekozen toerental. De arm wordt correct opgetild, maar schiet vervolgens met hoge snelheid naar het startpunt, overshoot dit punt en blijft vervolgens oscilleren rond het startpunt.
Wanneer ik deze slingering handmatig demp, zakt de naald en speelt de plaat correct af. Echter, aan het einde van de plaat wordt de uitloopgroef niet gedetecteerd en blijft de naald doorlopen.

Bij indrukken van de stopknop stijgt de arm en beweegt deze ongecontroleerd en te snel richting armsteun.

Omdat ik initieel dacht dat de LDR-waarden de oorzaak waren, heb ik geëxperimenteerd met:

3× GL5516

GL5506 en GL5537 als CDS1

Geen van deze combinaties had enige invloed op de oscillatie. De twee LED’s in het systeem lijken correct te werken (LED10 brandt feller dan LED9, wat verklaarbaar is door de verschillende voorschakelweerstanden).

Na verder onderzoek heb ik vastgesteld dat de offsetspanning van de horizontale opamp (IC5 2/2) niet correct instelbaar is, zie bijgevoegd schema.
Volgens de service manual moet, met de arm in de armsteun en de lift omhoog, de uitgangsspanning 0 V ±10 mV zijn.
Met trimpot VR3 krijg ik deze echter slechts geregeld tussen ongeveer −40 mV en −20 mV. Dit wijst erop dat de servosturing structureel uit balans staat.

De negatieve offset lijkt veroorzaakt te worden door een spanningsverschil tussen de ingangen van de opamp. Tussen pin 2 en 3 meet ik continu enkele millivolt (~±2 mV).
Theoretisch zou dit met VR3 naar 0 mV regelbaar moeten zijn, zodat ook de uitgang op 0 mV komt.
VR3 zelf is doorgemeten (0–20 kΩ) en is in orde. De omliggende weerstanden meten correct en de elco’s in het servocircuit zijn, ondanks hun leeftijd, nog in uitstekende conditie (juiste capaciteit, lage ESR).

De terugkoppeling loopt via een 390 kΩ-weerstand. De inverterende ingang is verbonden met massa via een 470 Ω-weerstand in serie met de motorwikkeling.
Die motorwikkeling meet statisch ongeveer 800k Ω, waardoor ik niet goed zie hoe er een spanning van enkele mV op pin 2 kan ontstaan, behalve via de regellus zelf.

Tijdens horizontale beweging van de arm is de uitgangsspanning van de opamp volledig instabiel. Mijn digitale multimeter geeft dan willekeurige mV-waarden, wat denk ik wijst op een instabiele servo-regeling.

Ik ben geen expert in servosystemen en opamp-regelingen, maar ik zie geen logisch verband tussen de LDR-waarden en de offset van deze opamp. Online kom ik regelmatig Denon DP-serie spelers tegen met exact dezelfde klacht (horizontale overshoot en oscillatie van de arm), maar nergens met een concrete oplossing.

Heeft iemand ervaring met deze modellen of met servo-gestuurde toonarmen die mij in de juiste richting kan helpen?

Alle tips, inzichten of meetadviezen zijn zeer welkom. Alvast bedankt!

De voedingsspanningen van het regelcircuit zijn schoon en foutvrij?

Op maandag 26 januari 2026 20:22:47 schreef ohm pi:
De voedingsspanningen van het regelcircuit zijn schoon en foutvrij?

Voor zover ik kan beoordelen wel.
De + en -5V voor de opamps klopt erg precies, zonder rimpel. De + en -5V is gestabiliseerd.
De + en -12V meet eerder + en - 16V, maar de 12V spanningen zijn niet gestabiliseerd, dus vandaar denk ik dat we wel wat hoger uitkomen. Op de + en - 16V zit een heel kleine rimpel, maar naar mijn aanvoelen niks abnormaals.

De + en - 12V vertrouw ik niet. Paar volt erbij vind ik wel goed, maar 8V erbij lijkt mij een beetje veel van het goede.
Schakel de + en - 16V uit en voed dat circuit met + en - 12V vanuit een labvoeding. En dan kijken of het regelcircuit stabiel is.

Op maandag 26 januari 2026 20:39:09 schreef ohm pi:
De + en - 12V vertrouw ik niet. Paar volt erbij vind ik wel goed, maar 8V erbij lijkt mij een beetje veel van het goede.
Schakel de + en - 16V uit en voed dat circuit met + en - 12V vanuit een labvoeding. En dan kijken of het regelcircuit stabiel is.

OK, ga ik morgen proberen. Vermits die +-12V niet gestabiliseerd wordt, weet ik het aan de relatief hoge netspanning, maar we gaan het zien. Wordt vervolgd.

Je zou eens kunnen kijken of die 12V voeding kwaad kan, maar het is wel een red flag.
Overigens hoeft er niet eens wat kapot te zijn - de netspanning is nu gewoon hoger. Als het bedoeld was voor 220V en je zit nu zomaar op 245V, dan heb je de eerste 10% makkelijk te pakken.
Ik heb hier nog een versterker staan die altijd goed klonk (zonder er aan gemeten te hebben) en dat steeds minder begon te doen. Tot het me afgelopen zomer opviel dat het gewoon serieus slecht was. De oorzaak blijkt inderdaad ook dat het ding bedoeld was voor 220V, er op dat moment op de meter 248V op het net stond en dat de spanning (ook niet gestabiliseerd) hoger was dan de maker van de versterker-plak gespecificeerd had. Een 24V trafo in anci-serie met de netspanning loste het probleem op, al is het een beetje hobby-bob (het past nog in de kast ook!).

Op maandag 26 januari 2026 20:39:09 schreef ohm pi:

Vandaag geprobeerd met labvoeding en +-12V en de arm beweegt precies ietsje trager en zwiept minder ver heen en weer (ik kan het me ook inbeelden), maar verder is het gedrag identiek. Ook de spanning op TP8 blijft -20mV.
Wat vreemd is, is dat op het schema de trafo wordt afgebeeld als 2x12VAC, na gelijkrichting zou dat inderdaad eerder +-16,9V moeten geven (zie schema). Ik ga ervan uit dat Denon de waarde +-12V alleszins als niet kritisch heeft beschouwd. Aangezien ik zag dat de trafo ook een 240V wikkeling heeft, heb ik deze primair anders aangesloten. De spanning is nu iets lager +-14,7V.

Ik heb verder nog wat gemeten of de plaatdiameterinstelling stabiel is (collector TR22) en dat is exact +5V voor singles en -5V voor LP's. De diameterinstelling is dus stabiel.

Overigens is in deze video (niet van mij) het fenomeen goed te zien, met dat verschil dat bij mij het plateau wel stabiel draait tijdens de slingering van de arm: https://www.reddit.com/r/turntables/comments/1h5v4fd/denon_47f_loose_a…

OK ik heb eindelijk de vermoedelijk oorzaak gevonden, met name een onderbroken tachospoel.
Wanneer ik de tachospoel aan één zijde lossoldeer dan meet de spoel op zichzelf +- 4M Ohm, deze lijkt dus onderbroken. Ik heb de uiteinden van de spoel even wat ingekort, de lak weggebrand en opnieuw gesoldeerd, maar het mocht niet baten.

De twee motorwikkelingen lijken fysisch op de tachospoel en meten slechts 36 Ohm.

De tachospoel is samen met de motorwikkelingen op een pcb gelijmd en zitten tegen een ringvormige permanente magneet aan. Ik vermoed dat door de defecte tachospoel de servoregeling geen terugkoppeling van snelheid krijgt en daardoor zo snel beweegt.

De tachospoel is ovaalvormig en omvat vermoedelijk duizenden wikkelingen van zeer fijn koperdraad.

Dat wordt even nadenken hoe we dat kunnen oplossen...

Op woensdag 28 januari 2026 14:09:30 schreef ElektroNick:
[...]

Vandaag geprobeerd met labvoeding en +-12V en de arm beweegt precies ietsje trager en zwiept minder ver heen en weer (ik kan het me ook inbeelden), maar verder is het gedrag identiek. Ook de spanning op TP8 blijft -20mV.
Wat vreemd is, is dat op het schema de trafo wordt afgebeeld als 2x12VAC, na gelijkrichting zou dat inderdaad eerder +-16,9V moeten geven (zie schema). Ik ga ervan uit dat Denon de waarde +-12V alleszins als niet kritisch heeft beschouwd. Aangezien ik zag dat de trafo ook een 240V wikkeling heeft, heb ik deze primair anders aangesloten. De spanning is nu iets lager +-14,7V.

Niks meer er aan doen. Dit is gewoon goed.
Het lijkt er inderdaad op dat je tachospoel het probleem veroorzaakt.

Met een willekeurig spoeltje uit de rommelbak in de plek van de tachospoel kan ik de spanning op TP8 regelen tussen -5 en +5V, met in het midden ongeveer 0mV.
Met zekerheid is de tachospoel dus defect. Het lijkt erop dat de lijm waarmee de tachospoel op de print gelijmd zit de wikkelingen heeft aangetast.

[Bericht gewijzigd door ElektroNick op (21%)]