Beste mensen,
Wat zij tegenwoordig de voorschriften voor aansluiting van een wasautomaat op een badkamer? Een vrouw in mijn kennissenkring heeft zo'n wasmachinetrekschakelaar met twee armpjes plus touwtje (en een rood indicatielampje) bij het plafond, daar komt een kabel uit met daaraan een meervoudig stopcontact, en daar zit de stekker van de automaat in.

Dat is volgens mij niet volgens de voorschriften. Beter lijkt mij om een nieuwe langere kabel aan de automaat te monteren, en die rechtstreeks op de schakelaar aan te sluiten. Het werkt zo al jaren, maar ik vermoed dat de verzekering gaat mekkeren als er eens een keer iets mis zou gaan.
Alvast dank voor de reacties,
Herm

Neem dan wel een snoer dat lang genoeg is om de machine te verplaatsen, en niet op de grond ligt.Vroeger moest je altijd een 4 aderig snoer gebruiken met 2 aardes, dit is omdat als er een aarde onderbreking zit in de kabel, er altijd nog een andere is.(als de aarde is onderbroken werkt de machine gewoon verder.)

Das een goeie tip: twee aardes, dat wist ik nog niet! :)

De dubbele aarding hoeft al jaren niet meer.

Dank, weten we dat tenminste ook weer!

Trekschakelaar was populair in de jaren '60 en '70, daarna was een spatwaterdicht stopcontact voldoende. Besef wel als je een nieuwe wasmachine installeert en er een ander snoer er opzet de garantie vervalt!! Machine is open geweest en constructie is veranderd anders dan fabrikant bedoeld heeft...

Multi stopcontact er af knippen en een goede stevige contrasteker, die uiteraard niet op de grond ligt, aan de kabel van de trekschakelaar.
Dan kan daar de wasmachine met zijn eigen schuko steker in.
Die multi dingen smelten nog wel eens ...

Als je geen aardlekschakelaar hebt voor de badkamer, is een vaste aansluiting verplicht.
Heb je een aardlekschakelaar of aardlekautomaat waar de wasmachine op zit, kan je de schakelaar, mits deze boven de 220cm van de vloer zit, vervangen door een wcd. Kan je de stekker van de wasmachine zo in steken, zonder gedoe.
Hoe ziet de groepenkast eruit?

in de laatste nen1010 hoort de aarde van de wasmachinegroep op de badkamer ook nog geaard te worden via de centraaldoos van de badkamergroep. anders kans op potentiaal verschil. vaste aansluiting als je een 30mA aardlek hebt op die groep hoeft idd niet meer. heb er zelf een ip44 wcd opgezet met 2 aansluitingen. de stekkerdoos die er hing bleek geen aangesloten aarde te hebben.

Je moet kijken naar het bouwjaar van het huis, en met de NEN1010 norm die toen gold. Is er een complete verbouwing geweest, dan naar de norm van het jaar van de verbouwing.
Maar voor hetzelfde geld is de groepenkast vervangen door iets nieuws met aardlekdingen. Vandaar de vraag naar een plaatje van de groepenkast.

[Bericht gewijzigd door keebrev op (17%)]

Antwoorden aan iedereen die reageerde. Hopelijk kan dat op deze manier: :)

Ja, dat herinner ik me nog wel. Maar die schakelaar zit er nu eenmaal, dus dat laat ik lekker zo. De machine is al enkele jaren oud, dus garantie zit er niet meer op. Desondanks dank voor de waarschuwing. :)

De wasmachine heeft een klassieke randaarde stekker.

Ik weet niet wat er in de meterkast zit, ben nog niet ter plaatse geweest. Alleen een foto van de schakelaar met eraan bungelend drievoudig randaarde wcd gezien.

Als ik daar ga kijken zal ik de aarde eens controleren.

Als er een aardlek aanwezig is, een vast watervast stopcontact installeren.

Ik denk dat ik hem vast ga aansluiten.

Vast aansluiten zou ik juist niet doen. Wat gebeurt er dan als een leek de wasmachine wil verplaatsen en merkt dat het snoer vast is aangesloten? Die gaat er geen deskundige bij roepen, maar gaat zelf sleutelen.

Zet er gewoon een degelijk spatwaterdicht stopcontact (zo een met een dekseltje) en laat het snoer van de wasmachine ongemoeid.
Het stopcontact monteer je op een zodanige hoogte dat het snoer er nog goed bij kan, maar niet de grond raakt.

Het is een vrouw, die gaat echt niet zelf sleutelen. :)

OK, vraagt om advies, doet eigen wil... Trekschakelaars zijn zoow antiek..