Mijn Irobot werkt niet meer. De robot krijgt geen stroom vanuit de batterij. De batterij bestaat uit 4 Li-ion cellen van elk 3,6 volt. Rechtstreeks op het batterijpak meet ik 14,4 volt, maar de robot krijgt de stroom via een bsm en op de polen daarvan meet ik niets. Het lijkt dat de BMS defect is.

Als ik de lader aansluit en direct op de batterij laat laden, dus niet via de BMS, dan loopt er even een stroompje van 0,15 A. Na ca 30 seconden loopt er plotseling nog maar een stroom van enkele mA's.

Als ik de uitgaande laadspanning meet zonder batterij er aan, meet ik ca 2 volt. Ik lees elders in dit forum dat dit vrij normaal is voor een Li-on lader.

Ik heb de condensatoren en diodes zo goed mogelijk gemeten en die lijken in orde.

Een nieuw BMS is via Alie niet zo duur, maar voor ik die bestel wil ik weten of ik de lader nog kan gebruiken.

Hebben jullie nog suggesties om nader metingen te doen.? Ik heb een multimeter/oscillocoop.

Met een oude boormachine batterij doet de robot het wel.

Is de lader niet kapot? Je kunt als test proberen de accu te laden met een labvoeding.

Dat heb ik al gedaan. De batterij laden via de BMS die ingebouwd is in de batterij gebeurt er niets. Met de labvoeding direct op de polen van de batterij cellen gaat er wel stroom lopen worden ze geladen. Die BMS kan ik vervangen.

Ik wil dus vaststellen of de lader wel goed is en ik weet, naast de metingen die ik gedaan heb, niet wat ik verder nog kan meten. De foto's zijn van de printplaat van de lader.

BMS'en gaan zelden stuk. Over het algemeen grijpen ze correct in, maar soms wordt het moment van ingrijpen door de fabrikant bewust nogal 'scherp' ingesteld en wordt de accu wel erg vroeg afgekoppeld van de buitenwereld.

Meet elke cel tot op tientallen mV nauwkeurig dezelfde spanning of is er 1 cel die (sterk) afwijkt?

Als er 1 te sterk afwijkt, kan dat reden zijn voor het BMS het laden te voorkomen.

Je kunt ook een foto posten van de accu, niet elk BMS is hetzelfde (en das nogal een understatement), nu is het wel een beetje gissen ;)

Als ik de lader aansluit en direct op de batterij laat laden, dus niet via de BMS, dan loopt er even een stroompje van 0,15 A. Na ca 30 seconden loopt er plotseling nog maar een stroom van enkele mA's.

Die doet dus niets.

Met de labvoeding direct op de polen van de batterij cellen gaat er wel stroom lopen worden ze geladen.

Tenzij de lader communiceert met het bms zou hij de batterij, net als je labvoeding, gewoon moeten laden. Dan verdenk ik toch eerst de lader.

Is het wel een communicerende lader dan zou ik met de scoop kijken of dat wel plaats vindt.

hierbij de foto van de de BMS (1 zijde)

ik heb de cellen apart gemeten: 3,172 Volt - 3,157 V - 3,171 V - 2,977 V

hoe kan ik vaststellen of het een communicerende lader is? en wat zou ik dan met de scoop kunnen meten?

.

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (100%)]

De batterij bestaat uit 4 Li-ion cellen van elk 3,6 volt. Rechtstreeks op het batterijpak meet ik 14,4 volt,

ik heb de cellen apart gemeten: 3,172 Volt - 3,157 V - 3,171 V - 2,977 V

Een van die metingen klopt dus niet want dat is samen geen 14,4V

Laadt die 2,977 eens op tot 3,17. Misschien geeft het bms de accu dan weer vrij.

ik heb de cel met 2,977 tot 3,17 volt geladen met de labvoeding, de bms laat nog steeds geen laadspanning door

het gehele batterijpak opgelden met de labvoeding, nu zijn er 3 cellen waar ik 3,46 volt op meet en 1 met 3,47 gemeten.

de batterij geeft nog geen voltage af, ook niet met motortje er aan van een oude boormachine.

de Irobotlader doet het ook niet als ik die op de Irobot lader aansluit (niet via de bms, ook niet buiten de bms om).