Hallo. Met behulp van Youtube is het me gelukt SDRsharp te installeren. En de driver van de RTL SDR V4. Maar wat een teleurstelling. Ik heb er een verticale antenne van 6mtr op aangesloten. Maar ik ontvang toch een partij QRM. De zenders komen nauwelijks boven de storing uit. Ook valt de gevoeligheid wat tegen. Vergeleken met de Malahit DSP2 is het ontvangst maar matig. En de Malahit geeft veel minder storing met dezelfde antenne. Is er nog wat in te stellen om het wat te verbeteren ?

Preamp uitzetten en dan de verzwakker(attenuator) inschakelen.Dan ben je al een boel storing kwijt.
Met de gevoeligheid is niets mis,de ontvanger gaat over zijn nek.

Met dezelfde antenne zou je net zo veel (of weinig) moeten kunnen ontvangen als op de Malahit.

Ik verwacht ook dat met andere instellingen van SDRsharp vergelijkbare ontvangst mogelijk is. Zo'n Malahit DSP2 lijkt me geen high end ontvanger, wat een RTL SDR V4 evenmin is.
Het kan natuurlijk wel zijn dat de computer waar de RTL SDR V4 op is aangesloten de ontvangst flink verstiert. Dan moet je proberen te ontstoren. Maar dat alleen maakt de RTL SDR V4 nog niet tot een slechtere ontvanger dan de Malahit DSP2.

Ik heb de RTL SDR ook al via een usb verlengkabel aangesloten. Hielp niet. De preamp uitzetten heb ik nog niet gedaan. Kan ik nog niet vinden. Ik ken SDRsharp nog niet goed.

Ik heb de RTL SDR ook al via een usb verlengkabel aangesloten.

De stick wordt bijna altijd met een verlengkabel aangesloten. Graag wel een afgeschermde met ferriet eraan!

Hoe bevalt de ontvangst op de Malahit DSP2 met 6 m antenne als je die naast een ingeschakelde pc zet?

Wat voor antenne gaat het eigenlijk om? En als er een coaxkabel is, hoe sluit je die dan precies aan?

Storing komt vast van de computer voeding. Trek de stekker van de computer voeding er even uit (...aangenomen dat een ingebouwde batterij de voeding overneemt; een laptop is mijn aanname).

Een common-mode spoel in de signaalleiding (tussen de antenne en de SDR-unit) is nodig in dat geval.

En de juiste aarding is ook belangrijk. Een staaf of draad van 6 meter is op een 50 Ohm ingang geen breedband antenne. Een aktieve antenne voor het E-veld is nodig. Een loop antenne helpt ook om van de storing af te komen.

Als ik de Malahit naast de PC zet hoor ik niet veel meer storing. Het is een verticale buiten antenne met 50 ohm aansluiting met coaxkabel. Hoe moet die ferriet aan de USB kabel bevestigen ?

ik heb deze antenne kantklaar gekocht bij een leverancier van zenders en ontvangers. En aangesloten zoals vermeld. Ik wil er mee op de middengolf luisteren. LPAM en zo.
Het is een mini PC. De voeding ligt op afstand op de grond.

Is die pc voeding geaard, of is het een adapter ( mini pc)
Ik heb met aansluiten van muziekinstrumenten ook vaak veel storing van de computer.
Een galvanische scheider tussen de USB kabel doet dan wonderen, misschien helpt dat hier ook.

De voeding is niet geaard. Het is een soort adapter

Het is een mini PC. De voeding ligt op afstand op de grond.

Heb je geen andere pc, om even vergelijkend warenonderzoek te doen?
De instellingen van SDRsharp blijven belangrijk!

A.I.info: - USB 3.0 noise,dat is nieuw voor mij,wist ik niet..Probeer altijd eerst een USB 2.0 port staat er.En verder de gebruikelijke tips over afgeschermde goede kabels en ferrietclamps etc.etc.

Ik hou er niet van om radio met behulp van een pc te ontvangen, die dingen storen altijd.Soms kom je er niet onderuit b.v. met RTTY ontvangst..

Het staat niemand verplicht RTTY te decoderen hoor, maar zonder wortelstamper is een pc daarvoor onontbeerlijk.
Echt weer een traditionele off topic reply helaas.

Op maandag 2 februari 2026 06:14:25 schreef tin.soldier:
Het staat niemand verplicht RTTY te decoderen hoor, maar zonder wortelstamper is een pc daarvoor onontbeerlijk.
Echt weer een traditionele off topic reply helaas.

Dat vind ik niet, ik blijf erbij dat ongestoorde ontvangst niet mogelijk is met de manmade storing van pc,s en switchmode voedingen en wat er nog meer dingen zijn die men nodig vind in deze moderne wereld..

Ik zal het eens bestuderen allemaal.

Hallo
Is er iemand in de buurt van Sneek die mij zou willen helpen met de SDRsharp en de RTL-SDR v4 ?
Zou fijn zijn.