Meet R12 eens, dat is volgens mij die hoog ohmige start weerstand.

R12 staat in serie met R11 (zit achter de elco) en zijn beide keurig 1MΩ
Ze doen samen hetzelfde als in de datasheet R2A, R2C en R2E.

De meting met de scoop op VCC van de LD7552 gaat nog gebeuren.

Wat zit er in dat gele plastic 'tentje'? De trafo?
(ik krijg altijd een wat ongemakkelijk gevoel als ik zo'n gemummificeerde trafo zie... ;) )

Dat blauwe elcootje met die lange poten staat nogal bol zo te zien?

[Bericht gewijzigd door Arco op (20%)]

Ik heb niet alles grondig gelezen wegens tijdsgebrek maar ik wil een idee bij in de groep gooien zodat jullie er verder kunnen over mijmeren: wat als het geen hikkende voeding is maar een manke 230v herkenning. Toestel start op 12v. Denkt dan 230v te herkennen (of andersom) en gaat over op 230v ingang (relais). Dit valt dood want er is geen 230v en valt uit. Loop rebegins...

komt de voeding wel op spanning als je het peltier afkoppelt? ik denk dat het krap aan is, voeding gaat in protect mede omdat de elco's geen low esr zijn.

Op maandag 2 februari 2026 16:57:11 schreef vergeten:
[...]Ja wel nieuwe (aswo) 105°c elco's gebruikt.
Op het zakje staat Panasonic EEUFR1E102L 1000µF maar op de elco zelf staat geen Panasonic, dus merkloos. :(
[bijlage]

Niet specifiek low ESR dus, maar wel 0,01Ω bij 1 kHz gemeten op de DER EE DE-5000.

FR is specifiek low ESR, of zoals Panasonic dat nauwkeuriger noemt: low impedance. Dus uitstekend geschikt hier. Er moet wel FR op staan, maar er staat inderdaad geen merk op. Ik betwijfel of Panasonic nog wel een logo heeft. Vroeger het driehoekje van bliksems, later een gestyleerde M.

Dat kleine blauwe elco'tje is een Philips van al minstens 20 jaar oud. Die zou dus al moe kunnen zijn van het nietsdoen. Die zou je voor de zekerheid ook nog even kunnen testen.

Op maandag 2 februari 2026 18:37:34 schreef maartenbakker:
[...]
FR is specifiek low ESR, of zoals Panasonic dat nauwkeuriger noemt: low impedance. Dus uitstekend geschikt hier. Er moet wel FR op staan, maar er staat inderdaad geen merk op.

Er staat inderdaad FR op dus dat is goed.

Dat kleine blauwe elco'tje is een Philips van al minstens 20 jaar oud. Die zou dus al moe kunnen zijn van het nietsdoen. Die zou je voor de zekerheid ook nog even kunnen testen.

Die kleine blauwe is een "new old stock" zit er voor de test, ik hem hem voor plaatsing gemeten, hij is goed volgens mij. (cap: 8.9µF/63v/ESR 2,8Ω)
Die kan toch wel blijven, of wordt dat toch afgeraden.

Op maandag 2 februari 2026 17:42:47 schreef Arco:
Wat zit er in dat gele plastic 'tentje'? De trafo?
(ik krijg altijd een wat ongemakkelijk gevoel als ik zo'n gemummificeerde trafo zie... ;) )

Inderdaad de trafo.

Dat blauwe elcootje met die lange poten staat nogal bol zo te zien?

Is optisch bedrog :)

Op maandag 2 februari 2026 14:47:21 schreef Roland van Leusden:
Meet eens met een scope de VCC van de LD7552B, staat daar de spanning ook te hikken ?

Die spanning staat idd mee te hikken met de hikfrequentie. (± 2x per sec)

Op maandag 2 februari 2026 18:23:08 schreef testman:
komt de voeding wel op spanning als je het peltier afkoppelt? ik denk dat het krap aan is, voeding gaat in protect mede omdat de elco's geen low esr zijn.

De elco's zijn wel low ESR (Panasonic FR serie)
Zonder belasting komt de uitgangsspanning kort wat hoger dan met belasting maar het hikken gaat door.

Gezien de secundaire elco's defect waren, zal de terugkoppeling wel een flinke duw gehad hebben.. meet eens de voeding onbelast, gaat deze boven de 12 V uit??

Op de primaire kant zit een 2de trafo uitgang. Komt daar spanning uit of ligt de diode in kortsluiting? Elco goed gepolariseerd?

Als je de opto hebt, vervang die ook eens. Ik kom in mijn aantekeningen een voeding tegen waarbij de opto niet meer genoeg versterking had wat ook dit soort gedrag gaf.

Op dinsdag 3 februari 2026 10:19:50 schreef vergeten:
[...]
Er staat inderdaad FR op dus dat is goed.

[...]
Die kleine blauwe is een "new old stock" zit er voor de test, ik hem hem voor plaatsing gemeten, hij is goed volgens mij. (cap: 8.9µF/63v/ESR 2,8Ω)
Die kan toch wel blijven, of wordt dat toch afgeraden.

Zou voor testen goed genoeg kunnen zijn, maar verder ben ik er niet helemaal gerust op.

Goed nieuws, De koelbox draait weer.

Wel ging na korte tijd een van de 3 nieuw geplaatste 1000µF/25v Panasonic FR elco's stoom afblazen. (er staan er 2 parallel en na een common mode spoeltje nog een.)
Zal wel gewoon een maandagochtend exemplaar zijn geweest.
Hij geeft nu stabiel 13v DC en bij aangesloten peltier 12,98v DC.

Wat was er aan de hand?

Een SMD weerstand R3 (4R7 Ω) op de PCB was open geworden.
Dat is dezelfde weerstand als R6 in de datasheet. Het IC wilde wel starten, ging dan wat stroom trekken waardoor zijn Vcc weer onder de minimum startspanning kwam. Dat herhaalde zich ± 2x per seconde.

Ook heb ik op advies en aanraden van @maarten toch de op "hoge poten staande" (blauwe oude philips) 10µF kleine elco (C4 in datasheet) vervangen door een betere nieuwe. (staat nog wel op de foto)

De 3 elco's zitten onder het aluminium blokje opgesloten het is maar aan een kant open. Dat word best heet, ik schat zo'n 55+ °C.
Daarom heb ik ook de koelplaat vergroot en dat scheelt best veel.

De standaard voeding.

Met extra koeling.

1000µF/25v Panasonic FR elco's stoom afblazen.

Zijn fake, kan niet anders. Tsja ik bestel al jaren alleen maar bij Mouser, Digikey. Lokale elktroboer is of NOS, of Chinese meuk.

Op donderdag 5 februari 2026 20:18:44 schreef Roland van Leusden:
[...]

Zijn fake, kan niet anders.

Volgens @maarten staat er tegenwoordig geen Panasonic meer op, wel staat er FR op.

R3 lijkt me onderdeel van de terugkoppeling secundair met de opto coupler. klinkt me meer alsof de voeding ruim over zijn 13V wilde gaan en de elco dat aan het begrenzen was door dood te gaan. kans dat de andere elco's secundair ook nog gaan die dat hebben meegemaakt.

[Bericht gewijzigd door testman op (17%)]

Niet echt.
Hij levert de voedingsspanning voor het IC (via de trafo) als hij gestart is.

In de onderstaande datasheet R6, in werkelijkheid op de voedings Print R3.

De 4R7 is in terugkoppel circuit?

Op donderdag 5 februari 2026 20:18:44 schreef Roland van Leusden:
[...]

Zijn fake, kan niet anders. Tsja ik bestel al jaren alleen maar bij Mouser, Digikey. Lokale elktroboer is of NOS, of Chinese meuk.

Ja, helaas weet je bij een partij als ASWO ook niet wat je koopt... :-(

Op zaterdag 7 februari 2026 19:36:18 schreef smd:

Excuus dat ik dit topic gebruik voor een persoonlijke vraag..
@smd, zou je me aub via de mail kunnen antwoorden?
(wellicht iets in de spam beland oid..? bvd)

Ik ga eens spitten in spam..

Op zaterdag 7 februari 2026 19:36:18 schreef smd:

De optocoupler is voor de terugkoppeling.
Volgens mij maakt hij de IC voedingsspanning als de PSU gestart is via de 2x 1 MΩ vanaf de bufferelco.