Ik heb alweer eens een nieuw project. Deze keer komt er denk ik weer veel CAD werk bij kijken. PCB schema en layout, zal wel Altium of zo zijn. En dan op de computers van de klant/opdrachtgever.

Ik heb nu een MX Master 3, op zich een goede muis, maar doordat je hem met je pink vasthoudt tijdens positioneren, slepen etc, krijg ik last van mijn pink. Ik zit daaraom aan iets ergonomische te denken. Heeft iemand hier ervaring met trackball muizen, werken die handig bij PCB layout?
Bijvoorbeeld deze: https://www.alternate.nl/Kensington/Expert-Mouse-Draadloze-Trackball/h…https://www.alternate.nl/p/600x600/n/Kensington_Expert_Mouse_Draadloze_Trackball@@nmzj1h.jpg

Mijn ervaring (erg persoonlijk): ik gebruik door elkaar muis en trackball. Het voornaamste verschil is de veel mindere belasting op pols en hand bij een trackball. Positioneren werkt wel een beetje anders: met een muis ga ik meestal onmiddellijk ter bestemming, met de trackball gaat het doorgaans in meerdere stappen. De PC waarop ik KiCad en OpenScad draai heeft een muis, en dat werkt best, maar ik ben dan ook geen intensief gebruiker.

Ik werk al heel lang met vrijwel uitsluitend een touchpad. Voor actiegames denk ik onbruikbaar maar simpel PCB werk ging er prima mee. Je doet dan eigenlijk alles met je wijsvinger.

Vergeten te vermelden, nu lees ik het commentaar hieronder... De keren dat ik met een trackball werkte vond ik hem ook langzamer en onnauwkeuriger, maar veel mensen zeggen dat ook van een touchpad...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]

Mijn ervaring met trackballs is dat het een en ander wel goed werkt, maar je workflow wordt wel een stuk langzamer. Nauwkeurig positioneren met een trackball gaat nou eenmaal wat lastiger/langzamer vind ikzelf.

Ik heb hele goede ervaringen met een verticale muis. Dit is een heel stuk lekkerder voor lang gebruik. Ik heb er behoorlijk lang eentje gebruikt toen ik een tennisarm had. Logitech Lift is een voorbeeld.

Van de gewone muizen heb ik liefst een draadloze Logitech Pebble. Maar dat is erg persoonlijk

Just my two cents.

De getoonde trackball is mijns inziens niet geschikt voor PCB design, omdat de bediening van de knoppen vereist dat je de bal loslaat.
Ik gebruik sinds jaar en dag een trackball tot volle tevredenheid, muis kan ik ook mee overweg maar niet zo snel. Ben begonnen met een of ander merkloos geval, vrij snel gevolgd door een trackman ball, wat later de trackman marble wheel die ik nog steeds (na 35+ jaar) gebruik in diverse modellen.

Mijn grootste bezwaar met een muis is dat het klikken vaak een onbedoelde verschuiving van de cursor met zich meebrengt...
Qua snelheid is de trackball voor mij onovertroffen, maar dat kan ook een gewenningsproces zijn.

Ik gebruik al een jaar of 15 alleen maar een trackball voor alles. Ik ben aan mijn tweede bezig. Nu heb ik de Logitech ERGO M575 Wireless Trackball. Ik kocht hem om in Freecad te tekenen voor mijn 3D printer maar het beviel zo goed dat ik hem voor alles gebruik. (ik heb er ook wat PCB's mee getekend in Eagle.)

Het is een heel persoonlijk iets merk ik.

Zelf kan ik er niet aan wennen, en ben veel flexibeler (en sneller) met een muis. Ik heb een paar collega's die dan weer zweren bij een trackball.
Zelf heb ik het ding na een paar maanden weer aan de kant gelegd, niet mijn ding.

Een ding is zeker, als je ze nog nooit gebruikt hebt is het toch wel iets van een gewenningscurve. En inderdaad, net zoals bij een muis ... koop een goede.
En je hebt grofweg twee kampen.
1. De populaire "ergonomische" variant met 'duim' bediening (persoonlijk de meest waardeloze optie ooit.)
2. De wijs/middelvinger bediening. (de minst waardeloze, maar nog steeds .. meh)
Oh, en zorg dat er een vervanger voor je scrollwiel bij zit. Vooral bij die laatste variant ... is dat niet altijd het geval.

Ik had zelf een logitech trackman achtige, collega's hebben een kensington orbit variant, waarschijnlijk een wat oudere variant van het ding wat je zelf in de startpost laat zien.

Ben je linkshandig? Succes met het vinden van een duim-variant :P

Het voordeel is dat je geen muismat of een hoop lege ruimte nodig hebt. Mijn Logitech is snel, als je een goede hebt is een "slinger" over de bal genoeg om in een keer een heel scherm naar links/rechts op te schuiven. De mijne heeft daarom ook een trage mode (klein knopje naast de bal) nodig is dat niet maar het maakt hem preciezer. Veel preciezer dan een muis, maar dat komt mogelijk omdat ik niet vaak een muis gebruik (alleen mijn lab pc heeft een muis). In mijn ogen is een muis een vreselijk beroerd absoluut niet ergonomisch rampending. Je zit altijd met de ondergrond en de grote daarvan. Je moet hem steeds oppakken en verzetten.

Ik had zelf een logitech trackman achtige

Welk merk?

Een 3Dconnexion SpaceMouse Compact niet iets?

Ik heb nu last van een muisarm. Die had ik dus bij een trackball niet gehad.. O-)

Ik werk al een 30+ jaar met alleen een trackballen. Op het moment heb ik dezelfde Kensington als jij naar verwijst.
Pcb designen gaat prima met deze trackbal. Eagle, Altium en Fusion heb ik geen enkele probleem mee.
Moet ik er wel gelijk bij zeggen dat ik een toetsenborden man ben. Veel shortcuts toetsen uit je hoofd leren maakt het designen een stuk makkelijker en sneller.

Of het ergonomischer is is persoonlijk denk ik. Met deze trackbal ligt je arm wel stil, maar beweeg je steeds je 3 middel vingers om de bal te bedienen. Hierdoor beweegt je pols ook konstant, en dat ga je na een paar uur ook wel voelen.
De scrol ring is vele malen beter tegen het Carpaal Tunnel Syndroom dan vergeleken met een scrol wiel. Met een normale muis scrollen met je wijs vinger ga je na een half uurtje al voelen, dat heb je met de ring niet.

Klein nadeeltje van de trackbal is dat je hem af en toe stof vrij moet maken anders spingt de cursor een betje heen en weer.

Ik heb collega's die zweren bij een verticale muis, volgens de arbodienst is dat het minst belastend, maar ik kan er niet aan wennen. Net zoals de colleaga's niet aan een trackbal kunnen wennen. ;-)

die kensignton muizen gebruiken wij masaal op het werk (ingebouwd in de bureaus). ik kan er wel dingen mee doen, maar als ik veel aan zo een pc zit, plug ik een gewone muis in.
de bewegingen zijn trager en het indrukken van een knop is niet. ik ben 10x sneller met een gewone muis.
bijkomend beginnen die ballen regelmatig te 'slepen' in zijn ophanging, moet je dat telkens allemaal uitkuisen. alle vuil enzo val tussen die bal omlaag en aangezien ze bij ons vast in de bureau zitten, is het niet makkelijk proper te maken (omdraaien lukt niet, bureau tamelijk zwaar)

Op woensdag 4 februari 2026 08:02:01 schreef fred101:
Het voordeel is dat je geen muismat of een hoop lege ruimte nodig hebt.

Heh, Daar kan ik het voordeel wel van inzien, zeker op een krapper werkblad.

De mijne heeft daarom ook een trage mode (klein knopje naast de bal) nodig is dat niet maar het maakt hem preciezer. Veel preciezer dan een muis, maar dat komt mogelijk omdat ik niet vaak een muis gebruik

Wellicht, ook muizen hebben een DPI instelling tegenwoordig, met een knop achter het scrollwiel.

(alleen mijn lab pc heeft een muis).

Daar had ik nu ivm ruimte net een trackball verwacht ...

In mijn ogen is een muis een vreselijk beroerd absoluut niet ergonomisch rampending. Je zit altijd met de ondergrond en de grote daarvan. Je moet hem steeds oppakken en verzetten.

Als je genoeg ruimte laat voor de muis is dat geen enkel probleem. Mede daarom heb ik een TKL toetsenbord, dan heb je meer muis-ruimte, en de afstand tussen toetsen en muis wordt kleiner.

Welk merk?

Geen idee meer, het was geen logitech. Later nog eens een poging gedaan op een kensington variant .. ook dat was geen succes. Ik ben gewoon niet compatibele met die dingen ;)

Op woensdag 4 februari 2026 08:29:24 schreef mel:
Ik heb nu last van een muisarm. Die had ik dus bij een trackball niet gehad.. O-)

Nee, dan had je een trackball vinger ;)

Op woensdag 4 februari 2026 10:38:12 schreef fcapri:
die kensignton muizen gebruiken wij masaal op het werk (ingebouwd in de bureaus). ik kan er wel dingen mee doen, maar als ik veel aan zo een pc zit, plug ik een gewone muis in.

Ah, zoiets hadden wij ook, lompe dingen van penny & giles, Maar dat mag je verder compleet niet vergelijken.

Op woensdag 4 februari 2026 08:05:05 schreef ThinkPad:
Een 3Dconnexion SpaceMouse Compact niet iets?

De mijne* verstoft een beetje, want de linux-drivers zijn meh. Op windows werkt het prima, de macro-knoppen zijn ook erg handig, to the point dat ik misschien meer zou hebben aan een macrotoetsenbord dan aan die spacemouse.

Ik heb er ook eens mee freecad geprobeerd, maar ik kan (nog?) niet met freecad overweg en vrij goed met openscad. Als je nou ‘s in openscad je model kon roteren met zo’n spacemouse… want dat werkte in freecad fantastisch.

In diptrace gebruikte ik een muis rechts en de spacemouse links, muis voor positioneren, spacemouse voor verschuiven van de print. Dat hielp goed tegen muisarm. Maar de integratie met diptrace is niet perfect: de spacemouse deed eigenlijk toetsenbordpijltjesverschuifcommando’s. Alleen dan veel ergonomischer.

In altium, lang, lang geleden, kennisgemaakt met de spacemouse, toen nog “space navigator”. Daar was het wel goed geïntegreerd. Ik denk dat ik ‘m niet volledig benut heb.

Maargoed. Met een trackbal en een macropad was ik misschien nog beter af geweest, ik gebruikte ‘m eigenlijk alleen 2D.

Dus leen er misschien ergens eentje voor je er een aanschaft. Tenzij je ook dergelijke bedragen in restaurants opeet, dan gewoon kopen. Maar YMMV, het is geen panacé.

*) ik heb de staartloze, al kan ‘ie ook bedraad. Op werk had ik de bedrade.

Op woensdag 4 februari 2026 11:25:30 schreef Lucky Luke:
[...]

In diptrace gebruikte ik een muis rechts en de spacemouse links, muis voor positioneren, spacemouse voor verschuiven van de print.

Ik gebruik een Logitech M720 Triathlon. Heb onlangs (na 8 jaar!) een nieuwe gekocht. Geen muismat nodig, ik schuif hem gewoon over de tafel.
Hij heeft een verborgen knop onderaan bij de duim.
Die programmeer ik om te pannen, verschuiven van de print.
Doet dan hetzelfde als de mid-button op een CADmouse van 3Dconnection.

Het idee van trackball geeft me bij voorbaat al kramp in mn duim...
@Fred101 gebruikt Logitech ERGO M575 Wireless Trackball , hij zegt:
"Mijn Logitech is snel, als je een goede hebt is een "slinger" over de bal genoeg om in een keer een heel scherm naar links/rechts op te schuiven. De mijne heeft daarom ook een trage mode (klein knopje naast de bal) nodig is dat niet maar het maakt hem preciezer."
Review en vooral @Fred101 's trage-mode-knop maken een trackball voor mij wel iets interessanter.

Op woensdag 4 februari 2026 11:03:30 schreef Sine:

Ah, zoiets hadden wij ook, lompe dingen van penny & giles, Maar dat mag je verder compleet niet vergelijken.
[bijlage]

bij ons zijn het echt die dingen van op TS zijn foto. ronde bal, draaiende ring en 4 knoppen.
de bureau's zijn uitgefreesd in dat formaat en die muis is ingewerkt. met je hand plat op bureau kan je de bal perfect bedienen zo

Sine: Daar had ik nu ivm ruimte net een trackball verwacht ...

Die PC gebruik ik voornamelijk om datasheets te zoeken/bekijken en voor schemas (die enkele keer dat die er zijn) En soms voor wat hardware die Windows nodig heeft zoals mijn TL866 Dan werkt het muisje wat Bram erbij gedaan had goed genoeg. Mijn Logitech was best een duur ding. (die gebruik ik onder linux)

Ik heb nu gekozen voor de Kensington Slimblade Pro: https://www.bol.com/nl/nl/p/kensington-slimblade-pro-trackball-zwart/9…

Dat was in overleg met AI, de slimblade is lager en geeft minder belasting op de pols. Morgen komt hij binnen, dat weet ik het.

Ik gebruik al heel lang Logitech trackballs, vanaf de Logitech Marble en nu de ergo M575.

Dat kensington geval heb ik ook gehad, kon ik niet aan wennen dus was al gauw weer verdwenen.
(ik vond het een heel onprettig ding, kreeg last van mijn hand)

Dat AI je kan vertellen welke trackball het beste voor je is, is natuurlijk lachwekkende nonsens... :) (ieder mens is anders)

Ik gebruik al een aantal jaar een trackbal.
Het is gebleken dat op zee met wat golfslag een stil blijven liggende trackbal een stuk handiger is dat een muis die je steeds moet zoeken of van de grond rapen na een zwieper.
Ik wil niet anders meer.