Uit mijn vorige topic over een condensator vervangen bleek dat deze nog goed was en dat er iets aan de hand is met de wikkelingen. Aangezien de spindel nog in topconditie verkeerd en de leverancier een compleet nieuwe aanbied, zat ik te denken om de motor te laten herwikkelen. Zou er een bedrijf zijn die dit soort kleine motoren kan herwikkelen? Diameter van het blikpakket is 32 mm. Een paar bedrijven hebben al aangegeven dit niet te kunnen.

CO lid Pamwikkeling doet dat dacht ik .

https://www.circuitsonline.net/forum/view/156429

Ik heb ooit ook een heel klein motortje laten herwikkelen. Lukte niet van de eerste keer (er kwam toen rook uit) maar de tweede keer ging het prima en hij draait nu nog.

Ik heb dat in een ver verleden ooit gedaan, maar ga je daar toch niet mee kunnen verder helpen.

Dit soort kleine motortjes maken is niet voor iedereen weggelegd en dat gaat je een arm en een been kosten.
En ik vermoed dat men op dit soort werkjes ook niet zit te wachten.
Ik denk dat de verstandigste mogelijkheid is om een nieuw toestel aan te kopen bij de leverancier.

Wat je zou kunnen proberen is om de bimetaal schakelaar (dat witte ding waarvan je denkt dat het een NTC is) er uit te halen.

Volgens je metingen is één wikkeling onderbroken, mogelijks zit de onderbreking in de bimetaal schakelaar.

De stator in een huis/tuin oven warm maken tot 60-70°C, de vernis KAN dan wat soepeler worden (hangt van het gebruikte type vernis af)
Dan HEEL VOORZICHTIG de kunsstof folie rond de wikkeling los halen en de twee koperdraadjes die aan de NTC zitten verbinden met een aansluitdraad "naar buiten" toe.

Het ding is nu toch kapot, je kan alleen hopen dat de wikkeling niet op een andere plaats onderbroken is maar dat bimetaal beveilinging defect is.

zat ik te denken om de motor te laten herwikkelen. Zou er een bedrijf zijn die dit soort kleine motoren kan herwikkelen?

Kunnen? Ja, geen probleem, waarom niet?

Maar volstrekt niet economisch rendabel wanneer een nieuwe motor veel goedkoper is. Een lokaal herwikkelbedrijf hier in de buurt herwikkelt in principe geen motoren van minder dan 10kW, maar leveren gewoon een nieuwe omdat dat goedkoper is.

Als je zelf herwikkelt verandert de calculatie volledig.

Al gecontroleerd of het niet simpel de thermal fuse open is?

[Edit: allemaal precies dus ook wat PAMwikkeling al schreef terwijl ik nog aan het typen was]

Op woensdag 11 februari 2026 14:27:49 schreef nonius:
[...]

Kunnen? Ja, geen probleem, waarom niet?

Maar volstrekt niet economisch rendabel wanneer een nieuwe motor veel goedkoper is.

Al een aantal keer laten doen. Meestal kwam een nieuwe motor ongeveer even duur uit. Bijvoorbeeld 800 euro voor een gescheiden wikkeling motor 7,5 kW. Een nieuwe Dahlander zou toen op 1100 uitgekomen zijn (en dan had ik de relaisschakeling moeten ombouwen). Een andere was 250 euro terwijl nieuw 200 was maar gezien het geen standaard inbouwmaat was verkoos ik toch te herwikkelen. Een derde keer was het een motor met een langere as dan standaard. Nieuwe motor zou rond de 300 gekost hebben en herwikkelen was 350 maar praktischer omwille van de speciale as.

Voor de industrie waar tegenwoordig allemaal standaard bouwvormen gebruikt worden heeft herwikkelen vaak geen zin, maar voor onze eigen oude meuk vind ik het juist wel nuttig, gezien hoe moeilijk het vaak is om een passende nieuwe motor te vinden danwel een motor passend te maken.

Vandaar ook dat ik schreef dat ze 'in principe' niet herwikkelen. Tenzij het iets bijzonders is, of met een lange levertijd, of.... Maar bij huis-tuin-en-keuken inductiemotoren is herwikkelen gewoon te duur. Is een arbeidsintensief proces, en arbeid is duur in NL.

Oh, en die bedrijven KUNNEN best herwikkelen, maar WILLEN niet. En ik kan ze geen ongelijk geven....

Net eventjes in een zoekmachine snel 'spindelmotor' ingetypt, en de allereerste hit kost minder dan 80 euro..... Daar kun je in NL net een dik uurtje arbeid voor inhuren.

Allereerst, ik kan geen nieuwe motor krijgen, alleen een compleet nieuwe spindel. En zo'n spindel heb je niet voor een paar honderd euro. En omdat de spindel nog in topconditie is, waarom niet kijken of herwikkelen een mogelijkheid is?

Ik heb nog een closeup foto gemaakt van dat witte dingetje. Het lijkt er op dat hij tussen de blauwe draad (N) en een wikkeling zit. En juist tussen de blauwe draad en de bruine draad meet ik weerstand, op de zwarte niets. En er nog even op door kauwende zou het inderdaad mogelijk kunnen zijn dat dit witte dingetje defect is?

Ik zie nu ook dat aan de linkerkant er wat verkleuringen te zien zijn. Wordt vervolgt.

Allereerst, ik kan geen nieuwe motor krijgen

Lijkt me sterk dat de verkoper/fabrikant van de spindels zelf z'n motoren bouwt....

Een paar goede foto's posten van de motor en het typeplaatje/sticker kan mogelijk helpen.

Op woensdag 11 februari 2026 14:58:22 schreef nonius:
Maar bij huis-tuin-en-keuken inductiemotoren is herwikkelen gewoon te duur. Is een arbeidsintensief proces, en arbeid is duur in NL.

Net eventjes in een zoekmachine snel 'spindelmotor' ingetypt, en de allereerste hit kost minder dan 80 euro..... Daar kun je in NL net een dik uurtje arbeid voor inhuren.

Het is geen huis-tuin-en-keuken motor, deze zit ingebouwd in een Elero Picolo XL lineaire actuator (spindel). En zo'n spindel / actuator heb je niet voor 80 euro, zet er maar een nulletje achter. De motor heeft trouwens ook nog een rem die netjes ontkoppeld wordt.

Op woensdag 11 februari 2026 15:01:32 schreef nonius:
[...]

Lijkt me sterk dat de verkoper/fabrikant van de spindels zelf z'n motoren bouwt....

Een paar goede foto's posten van de motor en het typeplaatje/sticker kan mogelijk helpen.

Dat doen ze hoogstwaarschijnlijk ook niet, maar er zijn geen verdere gegevens bekend van de motor omdat deze volledig is ingebouwd in de behuizing van de actuator. Zie ook mij vorige topic hierover, daar staat ook het typeplaatje.

maar er zijn geen verdere gegevens bekend van de motor

Inderdaad, vandaar dat ik dus de vraag stelde om zoveel mogelijk gegevens ervan te posten.

Zie ook mij vorige topic hierover, daar staat ook het typeplaatje.

Ik ben geen vragende partij dus linksom of rechtsom verlies ik er geen minuutje slaap over, maar als u alle relevante motorgegevens plaatst (diameter, lengte, diameter as, etc.etc.) is er een (gerede?) kans dat iemand hier een geschikte motor voor u vindt.

Hoogstwaarschijnlijk is het gewoon een 13-in-een-dozijn motor die zo te bestellen is, ook al wordt het eindproduct voor veel geld verkocht.

Het is niet handig dat er 2 topics zijn want in heet andere staan wat relevante foto's.

Mijn mening als semi professional omtrent motoren, die horen gewoon niet kapot te gaan. Ik heb in 20 jaar onderhoud slecht 1x een defecte motor gehad en die hebben ze moedwillig gesloopt. Dus wat dat betreft zou er gewoon 30 jaar garantie op de motor moeten kunnen.

Op deze motor staat iets met KB- 5min. En dat is denk ik dat zo een motor maar maximaal 5 minuten mag draaien en bij design al over belast word.

Het is geen huis-tuin-en-keuken motor, deze zit ingebouwd in een Elero Picolo XL lineaire actuator (spindel). En zo'n spindel / actuator heb je niet voor 80 euro, zet er maar een nulletje achter. De motor heeft trouwens ook nog een rem die netjes ontkoppeld wordt.

En het is nu defect en was dus duidelijk dat geld niet waard.

Maar goed daar heb jij niets aan maar het is meer hoe ik erover denk. En sorry voor de uitweiding maar ik kan er niet zo goed tegen dat een fabrikant iets maakt wat heel duur is maar dat het dat niet waard is.

Ik zou er gewoon wel een andere merk spindel inzetten. En misschien zijn die voor 80,- ook gewoon goed en dan mogen ze ipv van 12 jaar ook nog eens 8 jaar meegaan.

Op woensdag 11 februari 2026 18:48:07 schreef benleentje:
Maar goed daar heb jij niets aan maar het is meer hoe ik erover denk. En sorry voor de uitweiding maar ik kan er niet zo goed tegen dat een fabrikant iets maakt wat heel duur is maar dat het dat niet waard is.

Off topic:

Ik zit in de ontwikkeling van machines en ik deel het sentiment. Als technisch persoon wil je iets maken wat degelijk is en waar de klant echt iets aan heeft. Helaas bepaal ik niet hoe onze producten er uit zien, dat doet een manager die zo snel mogelijk zijn winst omhoog wil zien gaan om vervolgens een diagonale promotie te krijgen voor de garantiekosten beginnen oplopen. Vaak hebben wij een standaard model ergens van en vervolgens komt er een goedkoop model. Het standaard model krijgt dan het label premium. Vervolgens wordt nog een goedkopere variant ontwikkeld, waarna het vorige goedkope model doorschuift en de premium naam krijgt. Dit vind ik persoonlijk een van de minder leuke aspecten van mijn werk, maar oplossingen voor problemen bij klanten zoeken vind ik dan weer wel leuk, dus ja.

Diagonale promotie. Briljant verwoord. Wel de lusten, niet de lasten.

<offtopic>
Jullie zijn wel erg kort door de bocht, dus dan mag ik het ook. De spindel IS een goed ontwikkeld product! De manier waarop deze in elkaar zit daar is over nagedacht. Dat de motor op deze manier in elkaar zit kwa wikkeling komt bij mij niet gek over. Met een slag van 200 mm en een snelheid van 6 mm/s kan de motor maximaal 33,3333 seconden draaien. Je kunt uiteraard in-uit sturen, maar deze spindel opent een lamellendak, dus dat gaat niet continue op-en-neer. Ik vermoed ook dat de KB=5min te maken heeft met warmte, de motor zelf zit in een buisje geschoven waar een eerste planetaire overbrenging in zit. Daarna wordt het geheel in de spindel zelf geschoven in een volgende planetaire overbrenging en gezekerd met ÉÉN snapring! Een aantal nokjes zorgen voor uitlijning en blokkeren tegen draaien (je moet het zelf uit elkaar halen om het ontwerp te waarderen). De motor raakt niet de buitenkant zodat deze de warmte niet kwijt kan.

Als dit ontwerp al niet goed is, dan is een ieder die elektrisch bedienbare screens / rolluiken / ramen etc dus stompzinnig bezig door dit soort 'rotzooi' te kopen. Een compleet RVS (RoestVastStaal) spindel in plaats van een aluminium met kunststof huisje, of zelfs helemaal kunststof.

Het probleem is niet de motor of de spindel, maar de bagger elektronica om de spindel draadloos te kunnen bedienen. Ik ben er voor 100% zeker van dat dat de oorzaak is dat de wikkeling is uitgebrand. En dan kun je nog zoveel jaar garantie geven op een elektromotor, maar als de aansturing de boel vernield heb je daar niets aan.

Wat mij het meest frustreert is dat men een compleet nieuwe spindel aanbied in plaats van een vervangende motor. Vanuit de overheden moet hier veel meer nadruk op gelegd worden.
</offtopic>

Ik ben er ook achter wat de oorzaak is. Het is niet de thermistor, maar onder de microscoop zag ik in de buurt van de thermistor een bobbeltje materiaal liggen. Het leek wel soldeer en er omheen was het ook wat zwartig. Verder zoeken en nu blijkt dat een aansluiting van een wikkeling is weggebrand. Vermoedelijk is het draadje verworden tot het bobbeltje Vandaar dat ik ook een oneindige weerstand mat.

Al met al, einde verhaal.

Als je de breuk kunt zien zou je die met wat priegelwerk ook nog wel kunnen repareren?

Op donderdag 12 februari 2026 13:01:14 schreef henri62:
Als je de breuk kunt zien zou je die met wat priegelwerk ook nog wel kunnen repareren?

Misschien, maar ik heb de motor in elkaar gezet om wat foto's te maken voor de afmetingen zodat de zoekmeesters een mogelijk alternatief kunnen vinden. En tijdens het in elkaar zetten ben ik wat te onvoorzichtig geweest :'( en zijn de aansluitingen afgebroken. De draden van de wikkeling zijn heel erg dun ten opzichte van de de aansluitdraden. Dus het wordt nog wat meer zoeken en priegelwerk. Wel leuk om mee te spelen.

Maar goed, voor de zoekmeesters een aantal foto's met afmetingen. Aan de achterkant zit een veer met een starlock borgveerring die alles samenhoud.

Wat is een starlock borg veer ?
Is dat iets wat de zuiderburen kennen als een circlips DIN472 ?

En ja, ik geloof je best dat je geen vervang motor gaat kunnen vinden.
Dit komt van een machine fabrikant die wellicht een lot (1000 stuks) van dit soort blikpakket met wikkeling heeft laten maken en er zijn vertraging/rem/eindschakelaars, etc rond bouwt.
Je gaat gebonden blijven aan de leverancier.

Ooit identieke toestanden meegemaakt waarvan je wist die een bepaalde leverancier onderdelen leverde voor een machine fabrikant.
Als je dan een technische tekening bezorgde aan de leverancier om een gelijkaardig onderdeel aan te kopen, zei die :"Dit ontwerp lijkt te fel op dat type motor wat we exclusief maken voor machine fabrikant X, ik kan/mag je dat niet verkopen."

Op donderdag 12 februari 2026 14:44:29 schreef pamwikkeling:
Wat is een starlock borg veer ?
Is dat iets wat de zuiderburen kennen als een circlips DIN472 ?

Nope,

Zijn van deze ringetjes, die tik je op de as, vallen in het sleufje en zijn vervolgens niet meer te demonteren zonder ze kapot te maken. Tussen het lager en deze ring zit dan de veer die de boel op spanning houdt.

En zelf een andere motor (standaard bouwvorm) op die spindel fabrieken?

Lijkt mij een goede optie...
Bijv iets van een rolluik ofzo..

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (14%)]

Het probleem is niet de motor of de spindel, maar de bagger elektronica om de spindel draadloos te kunnen bedienen. Ik ben er voor 100% zeker van dat dat de oorzaak is dat de wikkeling is uitgebrand. En dan kun je nog zoveel jaar garantie geven op een elektromotor, maar als de aansturing de boel vernield heb je daar niets aan.

Ja daar heb je een heel goed punt.

Als de elektronica goed is dan kan zo een motor nooit defect raken.

In de praktijk denk ik dat na verloop van tijd de motor zwaarder gaat lopen doordat er dingen slijten of dat er ergens vuil in komt. De elektronica zou dit moeten zien dat de motor teveel stroom gaat trekken en tijdig ingrijpen om de motor te beschermen.

Maar sorry is was ook te kort door de bocht. Ik bedoelde niet zozeer dat de motor slecht is maar dat de fabrikant het niet voor elkaar heeft.

Als dit ontwerp al niet goed is, dan is een ieder die elektrisch bedienbare screens / rolluiken / ramen etc dus stompzinnig bezig door dit soort 'rotzooi' te kopen.

Dat is ook een goed punt. Maar de goede motor voor een toepassing kiezen is dan weer wat de fabrikant moet doen. En als je de motor te klein kiest dan heeft dat wel gevolgen. Ook dan ligt het niet aan de motor maar aan het feit dat de motor te klein is.

Maar aan de andere kant als de fabrikant wel alles goed gedaan heeft ook dan kan een motor sporadisch defect gaan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (25%)]