Jbl cinema sb550 wil niet meer opstarten!

Beste.
Ik heb een cinema sb 550 van Jbl,die niet meer wil opstarten.de eerste keer na 24u wachten starte hij terug op,en daarna niet meer?iemand van jullie ervaring hiermeer!De voeding 240v is er en op einde print 20,v.graag iemand die kan helpen!
Vgr

Ding of voeding eens goed warm maken met een haardroger en testen. Werkt het nu meteen? Dan slechte elco's vervangen. Dan kun je al een en ander uitsluiten. Werkt het dan nog niet, zul je met de multimeter moeten beginnen. Van stopcontact to print beginnen meten, komt er spanning op de grote elco?

Werkt de voeding onbelast, dus zonder het overige aangesloten? Zo kan je weten of er ergens kortsluiting zit.

ok maar is er niemand die me kan zeggen, of de 20V de correcte eindspanning is van de voedingsprint?
DIE gaat daar naar een tweedeprint daarop aangesloten,de bediening,en de speakers

Ik heb hier een JBL stereo bluetooth speaker en die werkt op 24V, dus ja dat zal wel kloppen. Er zit een voeding in van 24V die ook de lithium accu kan opladen tezelfdertijd. Dus die spanning lijkt te kloppen bij jou.
Bij mij net hetzelfde, een voeding die 24V maakt en gaat met kabel naar de hoofd print. Bij jou zal dat dus 20V zijn, lijkt me best aannemelijk bij een soundbar. Je kan bij wijze van test twee autolampjes van 10W in serie eens aan die voeding hangen, branden de lampen goed dan is die voeding ok en moet je daar verder niet aan sleutelen.

Mijn speaker, 2x TI TPA3126D2 versterker chips op de print. Totaal vermogen 200W van mijn speaker op 24V, dus die 20V bij jou klopt helemaal, daar is niks mis mee. Dus je voeding werkt blijkbaar wel, maar je hoofd print werkt niet, dus zal je daar de fout moeten zoeken.

Ik zie trouwens bij jou dat er daar ook twee D type versterkers onder een koelplaat zitten, dus ja ik ben er 100 percent zeker van dan die 20V klopt, je hoofd print maakt daar eigen spanningen van met DC - DC converters van 5V en 3.3V. Bij mij is dat 24V omdat het een hoog vermogen speaker is.
Die versterker bij jou zal hetzelfde zijn, de max spanning van het IC is namelijk 26VDC, dat is dus helemaal goed, je versterker werkt op 20V en je print maakt voor de rest de nodige spanningen van 5 en 3.3V zelf.

Fun Fact;

Het voltage staat nota bene voor je ogen, kijk maar eens naar die gele trafo; Daar staat duidelijk op te lezen 20V/6A! En op je hoofd print zitten op de ingang condensators van 25V. Ik denk dat het nu wel duidelijk moet zijn. Bij mij staat er op die trafo die wat groter en dikker is 24V/10A.

Blijkbaar is er al gesleuteld geweest aan die hoofd print, of zie ik dat verkeerd? getuige de nogal slordige soldeerverbindingen bij de +5V van een connector. Dat lijkt me niet fabriek zo te zijn, en dan zie ik zoiets als fluxresten in de behuizing, of is daar vloeistof ingelopen? Ik ben er vrij zeker van dat er daar een of andere vloeistof schade is.

Beste
Ik denk niet dat daar al aan gewerkt is,dat is me gebracht om eens naar kijken omdat die nietmeer opstart.ik heb die warmgestookt ,maar zonder resultaat.maar vandaag na 48uur start die terug op! en zoeen ganse dag,tot ge uitschakelt, en dan terug niets,nog een tip?
Al bedankt voor de hulp.

Post eens een paar duidelijke foto van de hoofd print, componentenzijde. Werkt die aan/uit knop nog wel naar behoren. Zitten er batterijen is dat toestel? Hoeveel volt meet je als het aan is? En hoeveel volt heb je als hij niet meer wil starten?

Je kan eventueel eens testen met een regelbare voeding die je op 20V zet, gaat hij dan makkelijk aan en uit, of zelfde symptomen?

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (21%)]

Niet willen opstarten kan aan een opstartcircuit liggen. Maar ik heb het wel verdacht vaak bij slechte elco's gezien. Series Samsun TV's hadden dat probleem.

Gewoon eerst eens preventief de elcos van de voeding vervangen en dan verder kijken?

Simpelste is regelbare voeding, dan weet je meteen wat er aan de hand voor je begint te knoeien met condensators.

Hallo,door carnaval ben ik wat later.na2dagen op.afleggen,terug naar af!maar eerst nog voedings spanning gemeten en die blijft belast en onbelast 20,4v,dus denk ik dat de voedingsprint zal o.k zijn?zou de fout in de 2de print zitten.daar zitten wel aansluitingen,naar speakers,touch+ en -en IR

Wat voor rimpel meet je (met de scoop)? Het zou zomaar kunnen dat het bv 24V moet zijn maar de rimpel zo hoog is dat de jou meter maar 20V meet. Als het een schakelende voeding is dan kan het nog veel meer afwijken als je geen echt goede DMM hebt (Ik heb ooit een bouwmarkt meter 35V zien meten bij een smps waar mijn Agilent wel de correcte 13,8V zag.

Ik zou ook naar het opstart circuit kijken. Vooral naar de componenten die de spanning voor het opstarten van het controller IC regelt.

Dat soms wel opstarten en dan blijven werken tot je hem afzet en dan niet meer aan willen doet mij denken aan rotte solderingen of rotte elco's. Altijd eerst zeker weten dat de voeding 100% is.

Als die 20V klopt, zou kunnen want volgens het SM van de SB350 gebruikt deze 19V, daar worden de andere spanningen op het andere PCB gemaakt. Dat moet bij jou ook het geval zijn. Meet die eens (ook de rimpel, dat is de allerbelangrijkste meting want die vertelt je of de elco's nog goed zijn) Waarschijnlijk +5V en +3V3.

Edit, de SB450 werkt op 24V en maakt ook +3V3 aan op het psu board en +15/15V en +30/-30 op het versterker board.

Hallo,
Na vervangen v/d elco's nog altijd zelfde 20,4 v,dus ik mag er wel vanuitgaan dat de voeding perfect werkt.Dus zal het aan de Hoofdprint liggen.Het beste zal zijn ,wanneer hij opgestart is hem gewoon in stadby te laten,inplaats van hem vlledig uit te schakelen. Ik heb ookuitleg gevraagd aan de service afdeling,en mogelijks een service manual?
Maar ik heb nog geen antwoord gekregen!Indien ze antwoorden laat ik weten Maar allemaal bedankt voor de deskundige raad,STEFF

Op zaterdag 21 februari 2026 15:15:04 schreef STEFF:
Ik heb ookuitleg gevraagd aan de service afdeling,en mogelijks een service manual?
Maar ik heb nog geen antwoord gekregen!Indien ze antwoorden laat ik weten Maar allemaal bedankt voor de deskundige raad,STEFF

Het zou me zwaar verbazen als ze met een antwoord komen, waarschijnlijk hoor je helemaal niets. De fabriek heeft wel wat beters te doen en distributeurs/importeurs zijn vaak alleen dozenschuivers zonder reparatie afdeling. Dat spul is veel te goedkoop geworden om een reparatie afdeling aan te houden. Hooguit voor high end spul.

Hallo Fred,en andere!
Ik wel degelijk antwoord gekregen van Harman easy repair
dat de voeding 20vDC wel correct is,maar dat de fout in het digitaal pakketje is maar weten zelf niet juist wat defect is?ze vervangen gewoon het plakketje en het is opgelost!.Ze mogen van Harman die niet leveren.duseens
Langskomen,en is snel hersteld.

Mooi, maar dat is vrij ongebruikelijk dus tumbs up voor Harman Kardon.
Maar nu ben ik nieuwsgierig, wat is een digitaal plakketje? Bedoel je een IC?

Neen ze bedoelen volgens mij het het 2de printje ,dat gekoppeld is aan de voeding.hierop zijn aangesloten de speakers,deregeling geluid.en standby..