Mijn led licht van 50w in de berging wil ik op een alluminium plaatje van 100 x 100mm vijzen in verband met de koeling. Is een zeer dunne of een dikkere plaat hiervoor het beste geschikt?
Dank u.
Dummy
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ik kan de plaat groter maken 20 x 20 cm en een tussenruimte van 1cm tussen plaat en betonnen plafond voor extra circulatie.
Dummy
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Je kunt het even proberen met zo'n klein plaatje maar als dat te heet wordt dan zul je toch naar een echt koelprofiel moeten overstappen. Vergeet de koelpasta niet.
In Elektuur jan 1971 staat een artikel over het berekenen van "koelplaten" voor halfgeleiders.
Dit gaat over platen, zoals TS gebruikt, niet over standaard koelprofielen met een gekende warmte weerstand.
ik heb een paar screenshots gemaakt, niet zo'n goede kwaliteit, maar op de website van @Jeever vind je deze en meer Elektuurs terug in pdf formaat.
Neem een complete CPU koeler en laat de fan rustig draaien. Een beetje CPU stookt 75 tot 100w weg en daar moet de fan flink voor draaien. Je 50w LED zal dus wel voldoende koel blijven met een zachtjes draaiende fan, maar een 'echt' koellichaam is dus wel aan te raden.
Dank u allen.
Ik ga éérst een testopstelling maken en laat dan nog iets weten. De maximum brandduur is ongeveer 30min.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij alle koelprofielen staat de °C/W (of °K/W) waarde: lager is beter.
(is de temperatuurstijging per Watt dissipatie)
Een 50W led zal iets van 35W aan warmte weg moeten werken, dus kun je zien wat je nodig hebt.
hardbass
PE2BAS
Heb je die 50w wel allemaal nodig? Anders zou ik hem gewoon iets minder fel laten branden.
Verder inderdaad gewoon proberen. Dan kom je er vanzelf achter wat wel en niet gaat
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op maandag 16 februari 2026 13:18:59 schreef dummy1:
Ik kan de plaat groter maken 20 x 20 cm en een tussenruimte van 1cm tussen plaat en betonnen plafond voor extra circulatie.
Dummy
20x20cm is een stuk beter, neem alu/koper van een paar mm dik en gebruik voldoende, maar niet te veel koelpasta. Druk heel goed aan en schroef vast.
1cm vanaf het plafond zal misschien niet genoeg zijn om een goede airflow te krijgen. Dus even "meten" met je vingers elke minuut is verstandig. Niet meer kunnen aanraken is vaak te heet. Ligt wel een beetje aan je vingers, want met die van mij haal ik bitterballen uit het vet en dan voel ik nog weinig. 
Oh en let op dat er nooit iets te dichtbij kan komen, met de hoeveelheid licht van moderne LEDs steek je makkelijk een stukje papier in de brand. Een zaklampje van de Action brandt al door donker plastic. Dus die 50W emitter moet je eigenlijk voorzien van bescherming.
50 watt led in een berging, dan kan je er een zonnebril bij doen...
Dat is heel erg veel.
Die kan je rustig de helft terug regelen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op maandag 16 februari 2026 14:30:07 schreef Arco:
Bij alle koelprofielen staat de °C/W (of °K/W) waarde: lager is beter.
(is de temperatuurstijging per Watt dissipatie)Een 50W led zal iets van 35W aan warmte weg moeten werken, dus kun je zien wat je nodig hebt.
Hebben die LEDs echt zo'n abominabel slecht rendement? Slechts 30% volgens Arco. Ik lees op meerdere plaatsen (niet alleen leveranciers, maar ook universiteiten e.d.) dat de efficiency meer in de buurt van 80% ligt. Komt ook wel overeen met het 'wattage' verschil tussen gloeilampen en LEDs bij eglijke lichtsterkte. Die gloeilampen zaten meen ik op slechts 10% licht van het opgenomen vermogen. Ik weet het, LED lampen worden ook warm, maar je brandt er je vingers niet aan.
Uiteindelijk wordt al het opgenomen vermogen omgezet in warmte, dus dragen ze in huis bij aan de verwarming. Dat zie ik eigenlijk nooit terug als het gaat over de energiebesparing die LED verlichting zou geven als je alles meeneemt in de berekening.
[Bericht gewijzigd door soldeersmurf op (14%)]
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
50W led in een berging, dat is voor iemand die graag met zo een lasbril rond loopt... Dat is meer iets voor buitenverlichting. Zo een 30W led balkje dat je kan open op amazon en waterdicht is enorm helder. En spotgoedkoop, komt niet meer dan handwarm en je hebt zo voor enkele euro meer eentje met een sensor.
Je hebt ze in lengtes van 60, 90, 120, 150 cm. Ik kan je verzekeren dat dit een bak licht geeft. Nog veel beter verdeelt met een balk in de plaats van een spot die jij wil maken van 50W voor een opname studio.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (12%)]
die plaat moet zijn warmte kwijtraken en daar heb je oppervlakte voor nodig.
een plaat van 10x10cm heeft weinig oppervlakte.
ipv naar 20x20 te gaan, kan je beter ribben in het midden monteren. want jouw led zit centraal, en als die warmte 10cm door een alu profiel moet gaan om aan te lucht te kunnen overgaan, dat duur te lang.
een cpu koler is daarom zeer beperkt (6x6cm ofzo) maar heeft vele kleine ribber die warmt aan de lucht kunnen afgeven, en dat is belangrijker dat een grote blok
verder is 50W LED gigantisch veel licht. tenzij jouw berging een vliegtuighangaar is
Op dinsdag 17 februari 2026 03:28:15 schreef CrossFireX:
50W led in een berging, dat is voor iemand die graag met zo een lasbril rond loopt... Dat is meer iets voor buitenverlichting. Zo een 30W led balkje dat je kan open op amazon en waterdicht is enorm helder. En spotgoedkoop, komt niet meer dan handwarm en je hebt zo voor enkele euro meer eentje met een sensor.Je hebt ze in lengtes van 60, 90, 120, 150 cm. Ik kan je verzekeren dat dit een bak licht geeft. Nog veel beter verdeelt met een balk in de plaats van een spot die jij wil maken van 50W voor een opname studio.
Ik begrijp toch niet waarom iemand zelf een ledlamp gaat lopen maken. De losse onderdelen kopen en het werk dat je er aan hebt maakt het veel duurder dan als je een kant en klare lamp koopt. Je zit ook nog met iets als vocht en water bestendigheid.
Ik heb bij mij in de schuur (Ik had er twee TL buizen in) twee ledbouwlampen geplaatst. Ik weet niet meer wat ze gekost hebben maar duur waren ze ongetwijfeld niet. Het is een stevig metalen (aluminium) armatuur dat gelijk als koeling dient met een grote led er in. Er zit ook een mooie bevestigingsbeugel aan vast. Met twee schroefjes in de houten balk zet je de lamp eenvoudig vast. Er zit dan nog een flinke afstand tussen het hout en het koelelement.
Behalve de betaalbaarheid zijn de lampen ook lekker klein. De oude TL armaturen waren erg groot en onhandig. konden niet tussen de balken waardoor je hoofd tegen de balken kon stoten.
Het zelf maken van een ledlamp, tenzij je het leuk vind om te doen, was twintig jaar geleden toen power leds nog nieuw waren nog zinnig en kosten besparend om te doen. Tegenwoordig moet je daar niet aan beginnen. Het is duur, veel werk en er is een kans op mislukken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een 50W/4000Lm spot kost nog geen 10 euro bij Action...
https://www.action.com/nl-nl/p/3016279/baltimore-schijnwerper/
[Bericht gewijzigd door Arco op (41%)]