motorboot
Special Member
Beste, ik heb zonnepanelen en een thuisbatterij. De laatste tijd gebeurd het regelmatig dat de opbrengst van mijn panelen niet allemaal naar de batterij gaat maar de helft naar het net gestuurd wordt.Ik heb de leverancier hier over gesproken en die beweerd dat er een veiligheid is ingebouwd wanneer mijn batterij minder dan 15 graden hebben die niet meer dan 1,5 Kw kunnen opnemen. Daarom heb ik mijn batterijen nu geïsoleerd maar er gaat nog steeds een groot gedeelte van de opbrengst naar het net. De batterijen hebben nu 18 gr.
Kan er iemand raad geven?
Dat je een koude batterij minder snel kunt laden klopt, maar 18 graden, of zelfs 15, zou ik niet echt koud noemen.
Het is af en toe best zonnig geweest, en koude zonnepanelen doen het juist extra goed. Heb je niet gewoon af en toe veel productie gehad?
hoeveel doen de panelen dan?
met mijn thuis batterij (zelfbouw), kan ik ook niet meer dan 1,5KW in de accu stoppen, is gewoon het max.
dus als mijn panelen 3000W leveren en er is geen verbruik, gaat er 1500W naar het net.
als mijn panelen 3000W leveren en mijn huis verbruikt reeds 1500, dan kan de overige 1500 naar de accu.
in de zomer gooi ik ook nog veel stroom weg, maar dat boeit niet, want mijn accu is dan toch constant vol.
ik wek 40kWh op in de zomer op een dag, ik verbruik max 30kWh op die dag en mijn accu is maar 7kWh. of ik nu oplaad met 1,5kW (vol in 5uur) of met 5kW (vol in 1,5uu), ik kan niet alle stroom opslaan. dus waarom zou ik een zwaardere lader nemen
motorboot
Special Member
Ter verduidelijking: Ik beschik over 26 zonnepanelen elk 400 Wp, een omvormer 10kVA en 6 batterijen FoxESS HV2600 totaal vermogen van 15,36kw. tevens voeg ik nog een foto bij waarop je duidelijk kunt zien dat: de opbrengst zonnepanelen 5,81 kw huisverbruik 466w, er wordt 1,65kw opgeladen niettegenstaande de batterij maar 19% geladen is en er wordt 3,69kw op het net gestoken. Hopelijk is dit voor iedereen duidelijk. /Users/johanallemeersch/Desktop/IMG_6278.jpg
6 batterijen FoxESS HV2600 totaal vermogen van 15,36kw.
Dat is een opslagcapaciteit van 15,6 kWh, wat is het laad/ontlaadvermogen ?
die batterijen zitten ergens ingeplugt. DAT ding waar ze in zitten, is de lader/inverter. of hangen die direct aan je zonnepaneel omvormer?
Op dinsdag 17 februari 2026 14:12:08 schreef motorboot:
Dat weet ik niet en ik weet ook niet waar ik het kan vinden.
https://nl.fox-ess.com/wp-content/uploads/2024/04/NL-HV2600-Datasheet-…
Max 50A bij 48V. Aanbevolen 25A.
Wellicht iets in de configuratie van de batterij, waardoor er maar wordt geladen alsof er 1 batterij is, in plaats van 6?
Dat is de batterij, we zoeken de specs van de grid-converter.
Dat is waar die batterijen aan vast zijn geknoopt.
[Bericht gewijzigd door JoWi op (31%)]
ik vermoed dat die batterijen direct aan de zonnepanelen inverter hangt.
en als ik zo at random naar een 15KW inverter zoek (vind namelijk geen 10kVA)...
https://www.senetic.be/product/P3-150-SH?utm_source=vergelijk_be&u…

>Nominale uitgangsvermogen: 15 000 W
>Max. PV vermogen: 30 000 Wp
>Aantal MPPT: 3
>MPPT werkbereik: 120–950 V
>Startspanning: 140 V
>Batterijspanning bereik: 100–800 V
>Laad-/ontlaadstroom batterij: tot 50 A
>Maximale efficiëntie: 97,9%
>MPPT tracking efficiëntie: 99,9%
>Overgangstijd naar noodmodus: <20 ms
>Geluidniveau: <55 dB
>Installatie: wandmontage, binnen/buiten
kan die dus de batterij maximaal met 50A opladen en ontladen.
dus of er 1 of 20 batterijen aanhangen, deze omvormer doet maximaal 50A
EDIT: toch een 10kW gevonden, die doet ook 50A op de accu.
als die batterijen IN SERIE staan, dan zijn die 6blokken op 300V volgens de PDF van hierboven. en dan zou je dus 300V x 50A dus kunnen opladen met 15kW.
als ze echter in parallel zijn gezet, dan zit je op 50V en krijg je er max 2500W in.
@ motorboot: neem eens een foto van de setup als je kan
als ze echter in parallel zijn gezet, dan zit je op 50V
Dat is waarschijnlijk te laag voor de inverter; die wil batterijen tussen 100 en 800 V zien.
Het zal dus wel serie zijn.
Op maandag 16 februari 2026 19:18:28 schreef motorboot:
Beste, ik heb zonnepanelen en een thuisbatterij. De laatste tijd gebeurd het regelmatig dat de opbrengst van mijn panelen niet allemaal naar de batterij gaat maar de helft naar het net gestuurd wordt....
Kan er iemand raad geven?
Je capaciteit van je batterijen verdubbelen. Je hebt toch nooit genoeg capaciteit.
de vraag : heeft het ooit wel goed gewerkt?
indien ja, ergens iets fout gelopen of software?
indien nee, configuratie probleem
[Bericht gewijzigd door fcapri op (52%)]
Je zou met 360V en 50A moeten kunnen laden (https://eco-asset.pl/magazyny-energii/79-foxess-26kwh-hv2600-bateria.h…) dat is 18 kW.
In deze manual staat het één en ander over dipswitches die het aantal batterijen instelt:
https://manuals.plus/fox-ess/hv2600-high-voltage-lithium-battery-manua…
Het lijkt er op alsof het systeem denkt dat er minder batterijen inzitten (of goed aangesloten zijn). 15 of 18°C is ruim voldoende. Bij vorst gaat Lithium moeilijker laden, maar zeker niet bij 10 of 15°C
Na een heldere nacht in mei/juni kan het ook koud zijn en wil je niet 90% van je energie weggooien, het lijkt me een smoesje van de installateur om je af te wimpelen.
motorboot
Special Member
Beste, de installatie is van februari 2023 en heeft altijd goed gewerkt. Maar ik heb die installatie gekocht via de groepsaankoop van de provincie. Het is de firma GUTAMI die alles toegewezen kreeg. Maar toen begon de miserie . 1 De firma is faiet gegaan en zij hebben een installatie geleverd van 10,3 KW wat niet mag als particulier . Hierdoor ontving ik mijn premie van 2500€ niet. ( is ondertussen opgelost ) En zo heb ik geen contact om problemen op te lossen. Ik heb nu een poging gedaan bij Fox Nederland en zij zijn bezig met mijn situatie te onderzoeken. Afwachten dus op hoop van zegen. Bedankt. ik hou jullie op de hoogte
Dit heb ik gevonden:
10,3 kW mag wel , mits je een 3 fasen aansluiting hebt en de teruglevering netjes over de 3 fases verdeelt ( accu's vol en volledig terugleveren ).
Bij de belasting aanmelden als btw plichtig is vanaf 15kWP.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaovers…