Halo mijn camera is defect en daar zitten twee motoortjes in die wil ik nu terug gebruiken , de type is L1b189 5 volt DC ik denk van het merk RoHS daar staat een nummer op 234BYJ48-020064110-1083 daar zit een mini stekkertje aan met 5 draden de kleur ervan is r.z.g.b.z. nu wil ik die graag ingang zetten maar ik weet niet hoe ik die moet koppelen kan iemand mij hierbij helpen .
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
RoHS is geen merk:
In 2011 is de Europese Richtlijn 2011/65/EU in werking getreden; Deze richtlijn is bekend geworden onder de naam RoHS-richtlijn. De RoHS-richtlijn (van het Engelse Restriction of Hazardous Substances
altijd handig om merk en model vd camera te vermelden. er zijn heel veel camera's, en héél veel verschillende motoren..
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
mini stekkertje aan met 5 draden
Deze ?
De 24BYJ48 is een stappenmotor, daar heb je extra electronica bij nodig.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (11%)]
Ja het is het zelfde model bedankt . kan ik het rode kabeltje en een van de twee zwarte niet aan een DC 5 volt aansluiten
Op dinsdag 17 februari 2026 14:40:19 schreef Rapperder:
Ja het is het zelfde model bedankt . kan ik het rode kabeltje en een van de twee zwarte niet aan een DC 5 volt aansluiten
dat kan je doen, maar de motor gaat daarmee niet draaien. Hooguit een stapje, want het is een stappenmotor.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Hij vraagt of je dat kan doen, hij vraagt niet naar de functionaliteit die dan volgt.... Dus "Tuurlijk kan dat" is het juiste antwoord.
De meeste van deze motortjes zijn stappenmotoren, 48 stappen per omwenteling. Met dan nog een (ongeveer) 1:16 1:32 of 1:64 vertraging er achter.
Met 5 draden: waarschijnlijk is de rode de common. Meet de weerstand tussen de aansluitingen. Bij ALLE combinaties meet je 2X ohm aan weerstand, behalve als 1 van de aansluitingen de rode is, dan met je X ohm weerstand. Bij de standaard BYJ motoren die je voor minder dan 2 euro bij aliexpress kan kopen is X ongeveer 70 ohm. Je meet dan 140 als geen van beide draden rood is, en 70 ohm als 1 van de draden rood is.
Sluit rood aan op de plus en als je dan afwisselend de overige draden aan de min aansluit draait ie steeds een klein stukje. Alleen je moet wel de juiste volgorde doen, want anders soms 1 vooruit dan weer 2 achteruit enz.