Beste allemaal,
Nieuw op dit forum en nieuw in de elektronica zou ik graag een vraag aan jullie voorleggen. Hoe kan ik de twee schakelaars (links onder) vervangen door iets wat ik kan aansturen met een Arduino?
Bij voorbaat dank.
Een fet optocoupler moet wel gaan, maar dat is een relatief speciaal component. Een normaal elektromechanisch relais kan ook.
Is het echter niet praktischer dan ook het blokgolfje op te wekken in de Arduino in plaats van met de 555?
Met een enkele TUN kan men het weer de gewenste amplitude geven.
[edit]
Sorry, ik keek met mijn neus.
[Bericht gewijzigd door Aart op (13%)]
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Welkom op dit forum, en welbedankt voor de zeer verzorgde taal!
Schets aub een ruimer plaatje? Velen alhier, waaronder uw toegewijde, zien graag de totale omvang van het project, of streven.
Waar wordt er van uitgegaan en waar gaat het naartoe? En waarom moet er een controllertje a la Arduino aan te pas komen?
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (21%)]
benleentje
Golden Member
Beide schakelaars kan je vervangen door 2 relais.
Hier zitten er 4 op maar ze bestaan er ook met 1, 2, 4, 8 en 16 relais.
https://www.otronic.nl/nl/relais-module-5v-low-4-kanaals.html
marcob
Honourable Member
People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Hier heb je een twee voudige:
https://www.tinytronics.nl/nl/schakelaars/relais/relais-modules/5v-rel…
Op donderdag 19 februari 2026 20:13:54 schreef Aart:
Is het echter niet praktischer dan ook het blokgolfje op te wekken in de Arduino in plaats van met de 555?
Met een enkele TUN kan men het weer de gewenste amplitude geven.[edit]
Sorry, ik keek met mijn neus.
Waar kijk ik (ook) overheen dan ?
Ik ben ook benieuwd waar ik overheen kijk.
Het is wel zo dat de dutycycle makkelijk in te stellen is bij de Arduino, maar de frequentie niet.
Daarvoor moet je registers gaan manipuleren.
Op vrijdag 20 februari 2026 10:00:41 schreef Zonnepaneeltje:
Ik ben ook benieuwd waar ik overheen kijk.Het is wel zo dat de dutycycle makkelijk in te stellen is bij de Arduino, maar de frequentie niet.
Daarvoor moet je registers gaan manipuleren.
Als je zoekt op "Arduino square wave generator" is er genoeg te vinden.
Beste allemaal,
heel erg bedankt voor de tips. Ik heb weer het een en ander geleerd (bijv. wat is een FET optocoupler). Ik begrijp dat een ESP32 de duty en de frequentie kan regelen en is ook met Arduino IDE te programmeren. En met een NPN kan de 9V weer gehaald. Ik ben eruit (denk ik).
Groet.