Toegegeven, ik heb echt de ballen verstand van electronica, maar ik ben er wel door gefascineerd. Met hulp van de community hier heb ik ook al wat reparaties tot een goed einde kunnen brengen, waarvoor nogmaals dank.
Wat ik me al een tijdje afvraag: waarom gaat electronica die gewoon jaren stilligt stuk? Bijvoorbeeld deze Zircon "studfinder" die ik ooit in een heel ver verleden in de VS heb gekocht, toen dat soort gadgets hier nog niet te krijgen was:
Dit ding is amper gebruikt, maar ik lees online dat ze, net als deze, massaal de geest gaven. Bij het openhalen valt het me op dat er echt idioot weinig componenten in zitten. Wat "rot" er dan over tijd? Was het beter geweest om altijd de 9V batterij eruit te halen na gebruik? Bestaat er zoiets als electronicarot?
Elco's kunnen uitdrogen,weerstanden kunnen van waarde veranderen,tantaalcondensators kunnen spontaan sluiting maken,en lekkende batterijen kunnen een print opvreten etc.etc.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (17%)]
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Bij dat apparaat zou ik denken aan een geoxideerde schakelaar. Verder misschien de elco die rot is. Soldeerverbindingen verdenk ik niet zo snel. Leeglopende batterij zou heel misschien de chip in een bepaalde undervoltage lock situatie kunnen slopen, maar dat zou wel heel slecht zijn ontworpen. Tin whiskers misschien, maar het soldeer bevat vast gewoon nog lood. Heeel misschien heeft C1 vocht opgenomen, maar dan moet deze lek/gebarsten zijn.
Voor de rest kan er weinig stuk als alles droog is gebleven en de batterij niet heeft gelekt.
Ja,idd Benadski die schakelaar.@TS:Even goed heen en weer rauzen om de oxidatie te verwijderen wil wel eens helpen.
Nee,dat is het laatste redmiddel.Eerst de schakelaar een keer of tig aan/uit schuiven.Maar misschien is het de schakelaar helemaal niet.Meten is weten.
De batterijconnector kan wat appelig zijn. De twee aansluitingen hebben een verschillende kleur en deze connectoren zijn niet van topkwaliteit.
Verse 9V batterij inprikken en dan de spanning meten bij de rood-zwarte aansluiting op de print. De aansluiting is gemerkt met + B1 -
Op dinsdag 24 februari 2026 16:27:40 schreef dokterbibber:
Was het beter geweest om altijd de 9V batterij eruit te halen na gebruik? Bestaat er zoiets als electronicarot?
Als je een toestel langere tijd niet gebruikt, dan altijd de batterijen eruithalen. Er bestaat niet zoiets als electronicarot maar wel batterijenrot. Tegenwoordig lekken alle batterijen na enige tijd, maar altijd te vroeg.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (45%)]
Ik heb wel degelijk in jaren 70 apparaten ( orgels) componenten die intern weggevreten zijn.
Transistoren, maar ook ic's die gaan ruisen en andere geluiden maken.
Vaak zijn ze obsolete, of met wat geluk nog een "moderne" batch uit de jaren 80 vinden.
De beruchte whiskers zijn ook bekend, dan zijn de pootjes erger behaard dan de benen van de orang oetan.
En dat vreet ook door het component in.
Of dat hier het geval is betwijfel ik.
Vervang die elco ( ik zie er een op de foto) door een goede van een bekend merk ( geen ali ding...) en als er meer elco's in zitten gewoon vervangen.
En , zoals al geadviseerd, meet even of er 9 volt op de print komt, je zal de eerste niet zijn waar een van de batterij draadjes is aangevreten door oxidatie en is afgebroken bij de clip.
Schakelaartjes eerst met ipa ( alcohol) reinigen, dat is vaal al afdoende.
Het apparaat werkt vrij simpel, die spoel wekt een frequentie op en de spoel word verstemd door metaal in een muur of vloer.
Wij kennen het meer als een metaaldetector.
In Amerika gebruiken ze die waarschijnlijk om de metal stud profielen te zoeken in de wanden.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Ik heb hier ongebruikte LEDs uit de jaren 70 die alleen nog maar een klein rood puntje geven.
De oorzaak is waarschijnlijk migratie. Metalen die in elkaar overvloeien, atomen die rondzwerven.
Op dinsdag 24 februari 2026 20:41:12 schreef Hoeben:
Ik heb hier ongebruikte LEDs uit de jaren 70 die alleen nog maar een klein rood puntje geven.De oorzaak is waarschijnlijk migratie. Metalen die in elkaar overvloeien, atomen die rondzwerven.
Mede door de vervuiling van het silicium , of bij een rode led Ga-As .
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Er zit ook een chip of ic op de print, ook die kunnen last hebben van electro migratie of zelfs bit-rot. Vroeger gebruikte men veelal aluminium voor de verbindingen intern in het ic, die hadden last van whiskers ook intern door electro migratie. Daar zijn al veel apparaten en computers kapot van.
Zoals Commodore met hun goedkope en bar slechte MOS chips er bekend voor is. Die gaan nu bij bosjes stuk.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (16%)]
Idd, chippie. ik kan niet ontwaren wat het is uit de foto, maar als het een goedkope custom made chip is dan gaan die wel eens ter ziele na X-jaar, en wie herinnert zich nog de OTP's ?
LED's uit de jaren '70 waren sowieso heel erg slecht. In de jaren '80 en '90 kwamen er pas "fatsoenlijke" leds, en het is pas een jaar of 10 (of 15?) dat LED's zo goed werden dat ze plotseling ineens bijna alle andere verlichting hebben verdrongen.
Maar dat is bij elkaar wel 50 jaar ontwikkeling.
In de jaren '70 kwamen de eerste reken machines met van die super mini 7-segment displays met ingebouwde lenzen er voor.
Krijg het net niet scherp...56673?? 03ZE1? customtoestandgevalchip vermoed ik.
[Bericht gewijzigd door Hubie op (23%)]
Op dinsdag 24 februari 2026 23:15:09 schreef Kortsluiting_Online:
LED's uit de jaren '70 waren sowieso heel erg slecht.
wat bedoel je met slecht? heb nog wel wat toestellen die de 50 jaar naderen en met de eerste klassieke rode ledjes als indicator erin, die doen het nog allemaal..
Leuk, leerzaam weer. Electronicarot is dus wel echt een ding. Had de 9V al op de print gemeten, die komt daar wel aan. En de schakelaar is niet voor aan/uit, het is voor drie standen "Stud scan" "Stud deepscan" en "Metal scan". Hij deed het redelijk goed, ook voor houten staanders.
Het was overigens niet echt mijn bedoeling om reparatieadvies te krijgen, meer om eens te horen wat nou de oorzaken kunnen zijn dat zo'n apparaat zonder gebruikt te worden stukgaat. Voldoende voorbeelden, lees ik zo.
Dit is de chip, zou me niet verbazen als dit iets custom is:
benleentje
Golden Member
Op woensdag 25 februari 2026 11:01:25 schreef dokterbibber:
Leuk, leerzaam weer. Electronicarot is dus wel echt een ding.
Elektronica rot bestaat niet als een enkel ding. Het bouwen van elektronica is al vanaf de begin jaren een uitdaging. Enerzijds heb je complexe legeringen van metalen en aan de andere kant de afdichting door kunststof epoxy of seals.
Ook waren in het begin de proces technieken nog niet helemaal zuiver of waren andere betere materialen nog niet ontwikkeld. Zo heeft bijna elk component een andere faal/ fout methode. Elco drogen langzaam uit, in papaier condensatoren die afgedicht zijn tegen indringend vocht zijn toch niet zo dicht als gehoopt. Germanium had soms last van tin wiskers. Kunststoffen zelf hebben ook een verouderingsproces.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Transistoren en IC's in hermetische plastic behuizingen smokkelen soms ook vocht en zuurstof naar binnen tussen de naadjes. De tindendrieten bij germaniumtransistoren komen ook uit de behuizing en niet uit het germanium zelf. Dit zijn wel dingen uit de jaren '60 en '70 die tegenwoordig goed onder controle zijn.
Papiercondensatoren, die sporadisch maar nog teveel gebruikt worden, zijn een uitzondering. Tenzij die in blik of glas zitten zijn ze nog steeds ordegroottes kwetsbaarder dan kunststoffoliecondensaoren.
Dat gezegd, elco's zijn in moderne apparaten meestal de snelst slijtende onderdelen en altijd de eerste verdachte als de symptomen ermee kunnen kloppen.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
[...]
Dit is de chip, zou me niet verbazen als dit iets custom is:[bijlage]
Ik zie wel vloeistof/lijm op de print, ook dat kan stroom geleiden of na een tijdje gaan geleiden (KRK speakers bijvoorbeeld zijn berucht hierom). Resten verwijderen, schoonmaken met zuiver water en daarna alcohol kan dan helpen. Wel goed laten drogen voor het testen!
benleentje
Golden Member
JE ziet ook wel dat als er nieuwe technologie is er later er onverwachte problemen ontstaan en dat men daar dan weer oplossing voor vind. En elektronica is een hoek waar er veel en snel nieuwe technologie word toegepast.
Maar het is niet alleen de productie van de elektronica zelf maar ook dat fabrikanten van apparatuur bezuinigen op bv koeling.
Dat onbekende IC zal wel een microcontroller of een variatie daarop wezen.
Onder de bandkabel zie ik een vaag bruin dingetje. Misschien is dat wel een keramische resonator die defect is. Het is in ieder geval geen kristal, maar je zou hem kunnen vervangen door het juiste kristal, maar originele onderdeel is beter.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (26%)]
Het afgebeelde onderdeel is een *AMZ8127DC oa. een klokgenerator maar er zit meer in.
Oude 7 segment LED displays heb ik ook wel kapot gehad die kleine HP modellen, dan vallen er een of meer LED's om. Zelfs als ze weinig gebruikt zijn. Alles kan kapot daar kom je wel achter als er veel wordt gerepareerd. Ook printsporen en zekeringen kunnen onbedoeld een weerstand worden. Zoiets komt niet vaak voor in een mensenleven.
*AI
Dit is de chip, zou me niet verbazen als dit iets custom is:[bijlage]
Gezien de opdruk en de geproduceerde aantallen vermoed ik dat ook.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Op de foto van het ic lijkt het wel alsof C4 PIPI gedaan heeft op de print... Dat spul is extreem corrosief.