Hallo, ik heb dit weekend een defecte TEAC DV-50 op de kop getikt. Misschien te mooi om waar te zijn, maar ik zou deze supergraag terug aan de praat krijgen. Als ik een CD in het toestel stop dan toont de display "loading". Ik hoor binnenin vanalles gebeuren, en na een twintigtal seconden wordt de CD terug uitgeworpen.
Ik weet dat deze uitleg zeer beknopt is, maar mijn vermoeden is dat de laser defect is. Heeft iemand van jullie ervaring met dit toestel? Ik las dat de aanschafwaarde destijds ongeveer 5000 euro was, dus deze terug werkend krijgen zou wel top zijn. Hopelijk kan iemand me verder helpen. Alvast bedankt

maar mijn vermoeden is dat de laser defect is

Gebaseerd op alleen deze waarnemingen? Dat is niet onmogelijk, maar wel ERG krap door de bocht...
Te denken valt aan

• vervuilde lens: te weinig signaal
  • verlopen tracking circuit: spoort letterlijk niet
  • vervuilde geleiders: kop kan niet goed bewegen
  • vervuilde voeding: rien ne va plus
  • regelcircuits ontregeld: kan focuspunt niet vinden

en nog wel een handvol oorzaken die me nu ff niet te binnen willen schieten.

Eye pattern met de scope meten, als dat lager dan 1Vpp is dan is de laser 'op' Ik meen dat de firma König ook een laser output meetapparaatje had. Maar het is lang geleden dat ik zoiets repareerde. En wat FB schrijft, eerst lensje voorzichtig even poetsen.

Hallo, alvast bedankt al voor het meedenken. Ik heb de cd speler gisteren geopend. Het lensje beweegt op en neer en voor achter. Blijkbaar heeft deze cd speler zelf een mode waarin hij de sterkte van de laser kan meten. Daarvoor heb je echter de afstandsbediening nodig die ik niet bezit.

Maar de lens voor de laserdiode echt schoonmaken kan al helpen vooral als die in een rookhol heeft gestaan. Als de TOC op de CDROM niet gelezen kan worden geeft die de pijp aan Maarten. Op de gok een nieuwe laserunit erin zetten kan ook als je geen middelen hebt om het anders te doen.

SM op https://elektrotanya.com/teac_esoteric_dv-50_sm.pdf/download.html

Esoteric maar liefst, hoppa

laserunit is hier niet voorradig evt. even verder zoeken of mailen wanneer die weer voorradig is? https://lasertrader.de/english/index.htm?frame=sg_opticallaserpickup_h…

Is NLA, die komt niet meer op voorraad.

Maar ja, eerst lens voorzichtig schoonmaken.

Hallo, ik heb inderdaad eerst de lens voorzichtig gereinigd (heb vroeger nog aan optiek gewerkt en had nog van die speciale reinigingsstokjes).
Maar probleem blijft.
Ik durf wel niet goed op de lens wrijven omdat dit er zo kwetsbaar uitziet.
Misschien moet ik het nog eens proberen.
Heb niet veel te verliezen…

Op maandag 2 maart 2026 20:37:31 schreef Roland11:
Op Ebay (US) wel te krijgen: https://www.ebay.com/itm/281232036367

Bedankt! Nu nog de kans inschatten dat het inderdaad de laser is ?

Heel groot, dat is een slijtage onderdeel. Met een truukje (klapje geven bovenop de kast) en het geluid ging overslaan/hakkelen was al genoeg om er een nieuwe laserunit in te zetten. Er zitten wel afregelpunten op, zie de service manual.

Heb de laser unit besteld via ebay. Normaalgezien arriveert deze nog deze maand. Ben benieuwd of het probleem daarmee opgelost is. Anders jammer van de uitgave ;-).

Ik heb de laser ontvangen en geïnstalleerd, maar nu begint de cd zelf niet rond te draaien als ik deze invoer. Het is hetzelfde gedrag alsof ik geen cd in de schuif leg. Dus ofwel moet ik iets afregelen ( focus?) ofwel werkt deze nieuwe laser niet (wat ik wel raar zou vinden).
Ik kan als test terug de originele laser installeren om te checken of de cd dan wel terug begint te draaien.
Ik zie in de service manual ook niet direct waar ik iets kan meten of bijregelen voor de nieuwe laser.
Alle hulp is welkom :)

Ben je het kortsluitbrugje vergeten te verwijderen? Denk er om, een unit is heel gevoelig voor ESD.

Ik heb nergens geen kortsluitbrugje gevonden. Heb er naar gezocht maar niet gevonden.
Ik zie ook een rood lichtpuntje door de cd heen, dus de unit doet wel iets….

[Bericht gewijzigd door roebas op (33%)]

Heb je een error code op het display? De SM staat hier https://elektrotanya.com/teac_esoteric_dv-50_sm.pdf/download.html#dl Wat Henry zegt, let op statische electriciteit. Sinds ik nieuwe schoenen heb krijg ik elke dag een of meer schokken in de kamer.

Om een CD speler af te regelen moet je meestal de afstandbediening hebben om hem in service mode te zetten. Soms moet je ook ergens een soldeerbrug maken. Daarna heb je in ieder geval een scoop nodig. (en een berg ervaring)
Die brug is volgens mij soms een soldeerbrugje (een klodder tin die twee pads zo verbindt. )

Ik ben absoluut geen expert, ik ben toevallig pas geleden met de reparatie van een discman bezig geweest en heb hier nog een CD-V speler staan die ik wil opknappen. Als je geen electronica ervaring en apparatuur hebt is de kans op succes heel erg klein. Afregelen is zeer tricky/complex. Zo'n lens kan bewegen om te focussen en ivm tracking. Daarvoor moet er laser licht op sensors vallen waardoor de regel IC's weten of de laser goed gericht staat en in focus is. Hoe dat af te regelen staat in het SM en moet in de juiste volgorde waarbij je met de AB steeds de juiste "mode voor die stap" aanzet.

Het eerste wat er gebeurd, is dat de laser de TOC (tabel Of Content) leest.
Er kunnen heel veel dingen fout gaan in een CD speler zoals door anderen al genoemd. Begin altijd met het controleren van de voeding op hoogte en vooral rimpel.

Ik zou om te beginnen die vervangende laser unit eruit halen en de originele er weer in. Spint de disc dan wel weer op, dan is er iets mis met je nieuwe. Zal de eerste niet zijn, met die vervangende chinese meuk van tegenwoordig moet je nergens meer van opkijken. Spint de disc ook met de oude niet op, dan heb je iets anders stuk gemaakt.

Maar voor je met lasers wisselen begint, eerst met de basis beginnen. Is de lens en de spindel waar de disc op rust schoon. Werkt de tray en de eind schakelaars goed. Idem voor de disc clamp. Als die niet allemaal perfect werken kan het zijn dat de hoogte van de cd tov de laser niet meer klopt en dan kan het systeem nooit focussen. Is de ophanging van het mechaniek nog in orde, vaak zijn de ophangrubbers op. Beweegt de slede soepel en komt deze tot bij zijn eind positie, werken de eind schakelaars. Spint de disc goed op naar het juiste toerental. Probeer eens wat verschillende cd's. Check de voedingsrails op rimpel met een scope. Hang de scope aan het hf signaal en kijk hoe het eye pattern eruit ziet en wat de amplitude is. Is die te laag dan is schoonmaken stap één. Dan pas over vervanging gaan denken.
Behalve de lens kan je veel oude laser units open maken om zo ook de interne optiek (spiegel/prisma) te reinigen. Wel een priegelklusje.

Goede info! @roebas In de doc worden ook onderdelen genoemd die gesmeerd moeten worden. Na langdurige stilstand is dat noodzakelijk. Vooral aluminium gaat vastzitten maar ook aangekoekt stof kan een delicaat mechanisme ontregelen. Echt de doc nauwkeurig lezen is van belang. Ik kan wel uit eigen ervaring putten en voorbeelden geven uit de praktijk, maar daar heb je niks aan.

Ik heb de SM nog eens doorgenomen en daar staat dat op de laser unit een kleine switch staat. Dat had ik niet gemerkt. Heb de switch inderdaad gevonden bij de gedemonteerde unit. Volgens mij heeft die switch dezelfde functie als die soldeerbrug en hopelijk staat die nog fout. Daarvoor moet ik natuurlijk terug de hele unit openmaken (toch wel wat werk bij deze Teac). Ik hou jullie op de hoogte.

Ik verwacht dat die nieuwe afgeregeld moet worden want de controller IC's zitten niet op die unit zelf dus die zien nu een andere laser en sensor. Dus ik zou ook eerst het foutzoeken met de oude optische unit doen. Ik zou ook nooit van die Chinese meuk in zo'n speler als dit zetten. Dat is dan een Rolls Royce met een Trabant motor.
Ik zou eerst naar de voeding kijken. Dat is stap 1 bij elke reparatie en het deel met de meeste kans op kapot gaan. Mijn oudste speler is uit 1987, die optische unit is nog goed. Ook van mijn discmans en DVD spelers (allemaal ruim 25-30 jaar oud) is de optische unit nog goed.

Het is wel een slijtage deel maar ik zou niet verbaasd staan als vaak de optische unit niet stuk is maar gewoon vuil of verlopen afstellingen. Bij mij was het steeds de voeding en/of schoonmaken en smeren. Bij 1 is de Sony RF controller kapot (waar de PLL inzit)

RAAF: Heel groot, dat is een slijtage onderdeel. Met een truukje (klapje geven bovenop de kast) en het geluid ging overslaan/hakkelen was al genoeg om er een nieuwe laserunit in te zetten

Als ik op mijn splinternieuwe Denon een tik geef hakkelt die ook. Draagbare spelers hebben anti-shock buffers maar zover ik weet, veel niet-portable en high end apparaten hebben dat niet omdat dat blijkbaar het geluid verslechterd. (Bij Sony wordt dat in het manual genoemd. Die heeft een schakelaar om dat uit te schakelen voor een beter geluid. Iets met compressie te doen dacht ik).

Rubberen ophanging was meestal voldoende ik heb over de modellen van 30 jaar geleden en die een zwaar leven achter de rug hadden. Tikje op de kast, niet beuken, als de CD dan oversloeg was het tijd voor een nieuwe laserunit. Zoals gezegd König had een laser output meetssetje. Maar de klap methode werkte prima. Inmiddels acherhaalde techniek, maar ik zie hier veel mensen in de kringloop Estafette die CD's en DVD's kopen. Ze in de kast hebben staan heeft ook wel iets. Net zoals ik mijn oude LP's bewaar. De eerste was Revolver toen die was uitgekomen. https://youtu.be/TN-Imp3N3dM?t=1232

Zonet de speler terug open gemaakt. Ik heb die kleine switch op de optische unit even omgeschakeld en terug gezet (stond identiek met originele laser unit) en plots begint de speler wel terug te draaien. Maar zelfde probleem als met de originele laser. Dus was de laser niet het probleem vermoed ik.
Indien ik over een afstandsbediening zou beschikken zou ik waarschijnlijk de foutcode kunnen visualiseren maar nu tast ik volkomen in het duister. In de SM vind ik ook niet direct afregelwaarden terug die ik zou kunnen controleren met mijn scoop.

Deze speler speelt volgens mij heel veel formaten, cd, dvd-audio, sacd etc. Daarvoor zitten er verschillende lasers in de optische unit. Is het gedrag bij al deze formaten hetzelfde of heb je alleen nog cd getest.

Ik heb enkel een cd en een dvd geprobeerd (Sacd heb ik niet). Daarbij is het gedrag identiek.

Cd en dvd gebruiken al een andere golflengte laser. Dat betekent eigenlijk al dat het niet in de laser zelf kan zitten, afgezien van vervuiling dan.