Hoe kan ik dat het beste meten?

Mooi, een aangegoten perilex stekker. Hoe is die aangesloten?
Je hebt van de inductieplaten zonder klemmenkastje. Dan valt er niks door te meten...

2L+2N volgens de rode sticker die op de foto staat. Tussen welke pen en de WCD zet ik de (enkelfasige) stroommeter om het sluipverbruik te meten? Ik ben niet bekend met dit spul. Of moet ik 2 keer meten?

IK heb geen idee welk type meter je gebruikt. Maar je kan ook gewoon 2x meten.

Als het enkel om sluipverbruik gaat en je de kookplaat/oven niet aanzet dan kan je ook even tijdelijk 2xN en 2xL samen in de meter doen.

Het is makkelijker om hier te meten ipv bij de stekker. De ETNA halogeen inductieplaat aansluiting op de onderkant. Twee keer het sluipverbruik meten en dan optellen?

Er liggen hier 3 TRMS handheld meters en die doen oa. stroommeting. De uitdaging is een kWh verbruiksmeter te gebruiken. Daar zit een 230V aansluiting op en inwendig een holle stroomspoel waardoor een enkele draad van de verbruiker gaat. Dus 2 metingen in de L1 en L2 en dan optellen?

(Ik weet, ik val in herhaling) Met een stroometer kun je geen sluipverbruik meten. Daarvoor moet je het werkelijk vermogen meten.

Ik heb ooit een verloopje van Perilex naar 'gewoon' stopcontact gemaakt, dat gebruik ik voor reparatie- en testactiviteiten. Als ik het vermogen wilde meten zou ik mijn 'Conrad' Voltcraft Energy Monitor 3000 vermogensmetertje in een gewoon stopcontact steken, en dan via het verloopje de inductieplaat aansluiten op de Voltcraft.
Natuurlijk wel even rekening houden met al dan niet alle pitten tegelijk aan en zo ;-)
En alleen bedoeld voor kortdurende testen natuurlijk.

Op woensdag 4 maart 2026 15:21:47 schreef Sine:
(Ik weet, ik val in herhaling) Met een stroometer kun je geen sluipverbruik meten. Daarvoor moet je het werkelijk vermogen meten.

Toch kan je met enkel een stroom meting wel een indicatie krijgen je weet in ieder geval hoeveel stroom er in rust loopt. En die stroom alleen zorgt voor de ohmse verliezen inde aansluitingen.

Mijn kookplaat is in rust 0,0mA en staat dus volledig uit. Als er verder geen klok in zo een kookplaat zit dan verwacht ik ook 0,0mA. En als er een klokje hebt dan kan je dat denk ik opzoeken in de handleiding wat het verbruik daarvan is.

Op woensdag 4 maart 2026 17:20:33 schreef benleentje:
[...]Toch kan je met enkel een stroom meting wel een indicatie krijgen je weet in ieder geval hoeveel stroom er in rust loopt. En die stroom alleen zorgt voor de ohmse verliezen inde aansluitingen.

Mijn kookplaat is in rust 0,0mA en staat dus volledig uit. Als er verder geen klok in zo een kookplaat zit dan verwacht ik ook 0,0mA. En als er een klokje hebt dan kan je dat denk ik opzoeken in de handleiding wat het verbruik daarvan is.

Heb jij een hardware 230V schakelaar? In de inductieplaat zitten tiptoetsen dus loopt er sowieso stroom. Anders werken de toetsen niet....
Ik vind het leuk om zelf te meten en kan altijd kijken of het overeenkomt met wat de fabrikant schrijft.

@Sine luid en duidelijk

waarschijnlijk is de lekstroom kleiner dan de afwijking van je multimeter in dat bereik, dus daar kun je weinig conclusie aanhangen, ja dat het ongeveer 0 is

Op woensdag 4 maart 2026 17:20:33 schreef benleentje:
[...]Toch kan je met enkel een stroom meting wel een indicatie krijgen je weet in ieder geval hoeveel stroom er in rust loopt. En die stroom alleen zorgt voor de ohmse verliezen inde aansluitingen. .

Ohmse verliezen door blindstroom? Dan heb je een paar honderd uF over de netaansluiting hangen wilt dat significant worden.

Bij mijn Bosch PXV875DC1E inductieplaat kan ik een instelling activeren, bij uitzetten laat hij in het display dan het aantal gebruikte kWh zien. Leuke gimmick :) Gemiddelde avondmaaltijd is +/- 0,5kWh.

Op woensdag 4 maart 2026 18:31:21 schreef Sine:
[...]

Ohmse verliezen door blindstroom? Dan heb je een paar honderd uF over de netaansluiting hangen wilt dat significant worden.

Ik zei enkel dat de stroom meten je wel een indicatie kan geven. TS wel gewoon de stroom meten als die uitstaat en dat kan best meer dan enkel bindstroom zijn.

Anders werken de toetsen niet....

Ja daar heb je gelijk in. De impedantie (Weerstand) van zo een tiptoest is wel erg hoog. En volgens mij loopt er daar alleen stroom als je de toets aanraakt.

Sluipverbruik is moeilijk te meten met een stroommeter omdat er meestal flinke condensatoren over de fases zitten bij een inductie kookplaat. Bij sommige inductiekookplaten worden deze afgeschakeld met een relais wanneer de plaat een tijdje uit staat. (Ik heb een losse twee-pits inductiekookplaat staan die dat doet).
Een standaard multimeter en de meeste energiemeters ook geven waarschijnlijk een vrij hoog rustverbruik aan.

De tiptoetsen zitten onder glas en werken capacitief, de electronica moet daarvoor constant standby zijn maar het verbruik daarvan zou beperkt moeten zijn tot minder dan 1 Watt eff.

Je zou het kunnen meten door het verbruik met het huis in rust (lastig) met de stekker van de kookplaat eruit te vergelijken met het verbruik met de stekker van de kookplaat er in na een (paar) uur bijvoorbeeld.

De standby voeding voor oa. tiptoetsen is gemeten, de stroom door L1 is 1.2mA en L2 5mA. Als de stekker in de Perilex WCD wordt gestoken loopt er 5 sec 350mA door L1 en door L2 88mA. Dat omschakelen is hoorbaar door de klik van het relais. Valt mee, een sluipstroom van 6.2mA. Gemeten met een Fluke TRMS meter.

De fabrikant geeft geen standby stroom op maar dat deed Philips ook niet met de Senseo koffiezetters. Blijkbaar is dat te minimaal om te specificeren. https://etna.nl/keukenapparatuur/kiv360wit/

edit: De pit linksachter op de plaat kan het heetst. Aardappelen koken?

Op woensdag 4 maart 2026 20:56:53 schreef benleentje:

De impedantie (Weerstand) van zo een tiptoest is wel erg hoog. En volgens mij loopt er daar alleen stroom als je de toets aanraakt.

En de elektronica die dat aanraken detecteert (meestal capacitief) en verwerkt gebruikt niets!
Denk je dat nou echt? _/-\o_

6.2mA zou in strijd zijn met de wet

Key Aspects of 2025/2027 EU Standby Power Regulations
Main Limits (2025): 0.5 W for standby/off-mode, 0.8 W if a display is present.

COS(Phi) is niet genoemd door Raaf

Voor die meting moet de onderplaat er weer af om de cos phi te meten, én een thermo foto van de PCB om te zien welke onderdelen verantwoordelijk voor de 6.2mA zijn. Geen idee of de Flir cam zo'n kleine opwarming kan 'zien'! Wordt vervolgd. Moet nu wat belangrijker zaken regelen.

Op donderdag 5 maart 2026 11:45:30 schreef Brightnoise:
COS(Phi) is niet genoemd door Raaf

En daar is gegarandeerd een flink stuk capacitief bij, die platen hebben een aardig netflilter aan de ingang.

Een stroommeting zegt niet veel, ik heb een set solar omvormers die doen meer dan 100mA, maar dat is compleet capacitief. Dus geen vermogen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (22%)]