Weet iemand de juiste doorslagspanning van de buitenisolatie van RG179 (te vinden)?
Nagemeten met de micrometer is die isolatie 33 micron dik.

Volgens de meeste bronnen is het FEP Teflon, maar als ik ga zoeken op de doorslagspanning daarvan vind ik waardes tussen 13 en 260kV/mm.

Sommige bronnen zeggen dat de doorslagspanning omgekeerd evenredig is met de dikte van het materiaal: de een noemt 70kV/mm voor 0.5mm dikte en 260kV/mm voor 25 micron, een ander 79kV/mm voor 0.254mm en 21kV/mm voor 3.18mm; anderen reppen daar niet over en noemen getallen tussen de 20 en 80kV/mm...

8)7 Ik weet het nu ff niet meer...

Zo op de natte vinger gaat dat 'lang' goed.
Maar als je het netjes wilt doen, dan kijk je in de datasheet van de fabrikant van die kabel.
Immers, bij de eigenschappen (HF-gezien) is het materiaal van de mantel niet zo belangrijk. Dat kan dan dus ook wel eens van fabrikant tot fabrikant anders zijn.

https://www.mcgillmicrowave.com/product/rg179/?attachment_id=18369&amp…

Mcgill heeft het over 1200Vrms maakt ongeveer 1700Vdc

Waarschijnlijk is een 'onsje meer' ook prima te doen, voor een hobby projectje zou ik geen probleem hebben met 2kVdc

[Bericht gewijzigd door Sine op (28%)]

De maximum working voltage slaat op de doorslagspanning van de binnen-isolatie, dat zit in mijn toepassing wel snor (met een ZEER ruime marge).

Ik ben geïnteresseerd in de isolatie van de mantel naar de rest van de wereld...

Bijkomend probleem: ik weet de fabrikant niet...

Ah, slecht gelezen.

Oef, die parameter ga je niet zo snel vinden vrees ik, die hangt bij de meeste toepassingen op massaniveau.

[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]

De ene keer heb je het over de werkspanning en dan over een doorslagspanning. Dat zijn wel 2 verschillende zaken.

Een kabel voor 230V kan ruim 230V aan en zal denk ik pas boven de 4kV een keer doorslaan.

Als die spanningen zo kritisch zijn kan je dan niet een siliconen slang over de coax kabel schuiven. En dan neem je een slang waarvan je wel de gegevens kan vinden.

Net een stukje RG174 getest.

Een stuk 1mm dik alu folie van 20cm lang strak over de mantel gerold en goed alles aangedrukt voor zo goed mogelijk contact.

Voeding ingesteld op 6,4kV en 2mA.
Handen weg en de uitgang via de on knop op actief gezet.
Spanning loopt op en de stroom gaat op 6,4kV naar 0,8µA

R = 6400 / 0,0000008 = 8G ohm

Als ik het anders doe en het punt bepaal waar er voor de voeding een meetbare stroom onstaat is dat op ca 3kV.

3kV 0,1µA R = 30G ohm.

Helaas kan ik niet hoger dan 6,4kV

[Bericht gewijzigd door benleentje op (21%)]

_/-\o_ Dank! Daar kan ik wat mee.

Enneuh... ik heb het nooit over werkspanning gehad als onderdeel van de vraag...

De lengte van het alufolie is 244mm, dit ivm als je het wilt omrekenen.

De voeding is een Fug HCP 14 6500. met 2x een 5 digid display in mA en kV. De resolutie is 1V en 0,1µA maar de nauwkeurigheid weet ik niet.

Die had ik nog niet gevonden, maar zit in lijn met de anderen: 2kV/mm bij een dikte van 0.25mm...
Hoe en waarom die diëlectrische sterkte afhangt van de dikte van het materiaal is interessant, maar niet nodig om te weten voor het onderhavige project. Iets voor als ik tijd over heb O-) ...

Er zal wel iets niet lineair zijn in die doorslagspanning. Op kleine stukjes lineair interpoleren (zo je wilt: extrapoleren) zal dan wel goed gaan, op grotere stukken niet.
Daarnaast zou het ook zomaar kunnen dat het een 'guideline' is - en niet exact te bepalen (wellicht ook redelijk afhankelijk van andere omstandigheden). Dus om te voorkomen DAT men gaat extrapoleren.