jdjere
If I had asked people what they wanted, they would have said "faster horses".
Hi,
De printplaat van mijn basis station is defect. Betreft een ESB7206C1 print. Deze was nieuw te verkrijgen en heb ik besteld, althans dat dacht ik, maar ik kreeg een ESB7206B1 print. Leek op het eerste zicht hetzelfde, maar hij geeft een perimeter draad fout (ook met een tijdelijke kortere draad als lus).
Wellicht is het signaal dus niet compatibel met de maairobot, want die foutmelding komt maar na een 30s.
Omdat de oude print toch al defect was heb ik beslist om deze te ontmantelen. Ze is wel opgepot, joepie ?
Ondertussen heb ik al een LM1875T gevonden, ik vermoed dat deze het perimeter signaal van de generator versterkt en dus zo stroom door de lus stuurt.
Nog geen metingen gedaan op de print, wel staat het vast dat er op zowel perimeter aansluiting als de laadpunten voor de robot geen spanning staat.
Op die print zit dus wat mis. Als ik de voedingsconnector op de print inplug, dan merk je dat er best wat stroom loopt (vonkje), die voeding gaat dus naar 0V. Adapter lampje blijft groen, maar vermoed dat die primair wordt gevoedt.
Zou die LM alleen verantwoordelijk kunnen zijn om de boel naar 0 te trekken?
Omdat ik nog vele uren zal bezig zijn met het wegprutsen van de silicone probeer ik toch liefst gericht te prutsen ?
Alle tips welkom ?
[Bericht gewijzigd door jdjere op (12%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ik ben geen robotmaaier-kenner, maar de eerste schakelende voeding die een werkingslampje primair aangesloten heeft zitten moet ik zelf nog tegenkomen.
Ik gok dat het vonkje puur opladen van een fikse elco op de print is. Het zou kunnen dat de voeding in kortsluitbeveiliging gaat en daarbij zo snel in- en uitschakelt dat het lampje voor een mensch gewoon aan lijkt te zijn, maar mijn ervaring is toch dat de meeste schakelende voedingen het een seconde of zo voor gezien houden vooraleer het nog eens te proberen, waarbij het lampje duidelijk knippert. of (als de voeding het echt niet meer trekt) uit blijft.
Of die 1875 het probleem is, is gissen. De stroom meten bij aansluiten van de print zou je meer moeten kunnen vertellen, maar verwijderen van de gietmassa ook. Dat laatste kan dus irritant zijn als de hechting goed is of het keihard materiaal is.
jdjere
Op vrijdag 6 maart 2026 22:17:29 schreef weardguy:
De stroom meten bij aansluiten van de print zou je meer moeten kunnen vertellen, maar verwijderen van de gietmassa ook. Dat laatste kan dus irritant zijn als de hechting goed is of het keihard materiaal is.
Naast het mollen van 4 componenten (2 condensatoren, 1 transistor en 1 spoel) hoef ik vermoedelijk niet meer verder te zoeken en is het een hopeloze zaak zo te zien aan de microcontroller?
STM32F051K8T6
De gemolde componenten lijken me niet direct problematisch.
Het lampje bleef overigens echt continue aan met aangesloten print, terwijl er 0 te meten viel op laadpennen en perimeteraansluitingen. Misschien een kortsluitbeveiliging in de voeding en lampje daarvoor nog afgetakt?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
jdjere
Bon, daarnaast nog een soort van buck-convertor die getoast was en een LM317 die als verwarming actief was, het was op diverse vlakken toch helemaal mis.
Naar schatting waren er 3 soorten spannings/stroomverzorging;
- Laadcircuit maairobot
- Voeding elektronica (3,3V)
- Voeding perimeter versterker
Toch bijzonder, ik zou verwachten dat er ééntje stopt met werken, niet dat de microcontroller en die 3,3V voeding eraan gaat.
Misschien heeft iemand er ooit nog iets aan, maar dit is eind verhaal 
ik heb er ook mee gesukkeld destijds, en heb het opgegeven een robomow te herstellen.
ik heb het moederbord uit de grasrobot gehaald, en een rpi met 2bruggen in gezet (linker motor en rechtermotor).
het ding rijd al met bediening via een browser en camera. bedoeling was te automatiseren met ultra soon sensoren zodat die zelf rondrijd.
het 'signaal' op de lus zou je ook wel kunnen maken en detecteren dan.
eens je dat werkende hebt, kan er weinig kapot gaan, rest je enkel nog de 2 wielmotoren, de mes motor en de accu
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Op zaterdag 7 maart 2026 14:44:33 schreef jdjere:
Toch bijzonder, ik zou verwachten dat er ééntje stopt met werken, niet dat de microcontroller en die 3,3V voeding eraan gaat.
Bliksemontlading in de buurt terwijl de maaier in z'n basisstation stond? (ik noem maar iets hoor). Ik kan me voorstellen dat die perimeterdraad een leuke antenne is voor dat soort effecten.
Het zou natuurlijk kunnen dat er een elco aan de ingang opgeladen werd bij insteken van de stekker, maar dat het dan ook was kwa werking en een interne zekering elders (of gewoon een onderdeel dat open gegaan is bij defect raken) verder geen spanning liet komen tot andere belangrijke zaken.
Nu ja, je hebt je best gedaan en dat is ook wat waard, ook al was het niet de uitkomst waar je op hoopte.