Ik heb een gebruikte Sony STR DB940 gekocht maar de volumeknop zit een beetje los en kan heen en weer bewogen worden. Verder "pakt" de knop af en toe niet waardoor het handmatig regelen van het volume niet altijd goed lukt.
Iemand een idee hoe dit op te lossen, moet de knop worden vervangen of is het een kwestie van iets vast draaien.

Bij deze receivers is de asje van de volume knop vrij makkelijk te breken, je zal hem moeten vervangen ga ik vanuit dan. Heb het al wel eens moeten doen ook bij een db920 of 930 geloof ik.

Daar zit toch een gemotoriseerde Alps potmeter in?
Die lopen vaak vast bij weinig gebruik door hardgeworden vet. Klein drupje wd40 op het asje doet dan wonderen.

Klopt is met een motortje als je met de AB het volume wijzigt draait de knop met een klein lichtje rond. Ik ben zelf helemaal niet handig dus weet niet of ik dit zelf kan doen en waar ik onderdelen kan kopen.
Ik heb de knop er gisteren af gehaald en zie dat de moer waarmee de schakelaar vast zit wel goed is aangedraaid, het is echt het asje dat je heen en weer kan wiebelen.
Ik probeer de WD40 als dat geen kwaad kan voor de motor ? Maar ik vrees dat het probleem groter is.

Ali verkoopt printjes met gemotoriseerde volumepots van Alps. Ik had er een met een stereo pot van 100k log. Werkt geweldig als je ouwe analoge amps wil combineren met digitale audio en TV ect. Setje staat hier met foto en is makkelijk te vinden via de zoekfunctie.

Hallo Raaf12,
Ik ben niet helemaal zeker welke ik moet hebben, heb jij misschien een link ? Of weet jij wellicht waar ik een onderdelenlijst of technische tekening van de STR DB940 kan vinden.
Ewoud

Hallo,
Ik heb de defecte potmeter nog niet vervangen, zou dit de oorzaak kunnen zijn dat de boxen af en toe uitvallen soms het rechter soms het linker kanaal en soms beide. Als ik dan een klap op de kast waar die op staat geef geven de boxen weer geluid. Dit probleem doet zich bij alle randapp. CD en platenspeller voor.

Probeer de headphones. Als die wel werkt ligt het niet aan de potmeter.
(maar waarschijnlijk aan de relais die de luidsprekers schakelen, of een rotte soldering)

Zit daar geen klein imbusboutje in dan waarmee je de knop vastzet op de as?

Op donderdag 21 mei 2026 17:21:32 schreef Ewoud6700:
Hallo,
Ik heb de defecte potmeter nog niet vervangen, zou dit de oorzaak kunnen zijn dat de boxen af en toe uitvallen soms het rechter soms het linker kanaal en soms beide. Als ik dan een klap op de kast waar die op staat geef geven de boxen weer geluid. Dit probleem doet zich bij alle randapp. CD en platenspeller voor.

Deze receivers zitten altijd vol met rotte soldeer verbindingen

Op donderdag 21 mei 2026 18:00:19 schreef M-i-c-h-e-l:
Zit daar geen klein imbusboutje in dan waarmee je de knop vastzet op de as?

Hallo Michel, Bedankt voor je reactie sorry ik kon niet eerder reageren. Nee er zit geen imbusboutje in het asje.

zie opmerkingen Arco en Cupido, dat lijken mij 'first steps' bij deze receiver