Hoe moeilijk kan het zijn (om het te repareren)?
Een Leitz electrische nietmachine werkt onbetrouwbaar.
Als je er papier in stopt om te nieten niet hij het de ene keer wel en de andere keer niet. Zal wel ergens een gammele schakelaar in zitten. Niet dus. Alle schakelaars lijken goed te werken. Tot mijn verrassing zit er een stuk stuurelectronica in die van alles regelt. Ik heb hem uit elkaar genomen en als je de 'papierdetectieschakelaar' activeert dan loopt de ene keer het motortje in één keer door tot het einde van zijn 'programma' en het papier is dan netjes aan elkaar geniet. De andere keer maakt het motortje een klein stapje per activering en stopt. Nadat het motortje een aantal keren (1 tot oneindig) een klein stapje gemaakt heeft loopt het motortje door tot het einde van zijn 'programma'.
Wie herkent deze fout?
Zit er een kortsluitbegrenzing in dat stuk electronica?
Is het motortje versleten?
Ik heb de fout gevonden.
De bijbehorende voedingsadapter is niet in staat de gewenste spanning en stroom te leveren.
Voeding met mijn 'lab'voeding op 7,2V geeft een vlot en perfect werkende nietmachine.
Fred 101 zou wel zeggen: "SlΩΠ, begin met controleren van de voedingsspanning".
Hierbij de gevraagde foto's.
Nog een korte toelichting op de foto's.
De schakelaar linksonder op de bovenste foto is de 'papierdetectieschakelaar'.
De schakelaar linksboven op de bovenste foto de 'hamer in ruststandschakelaar'.
De bovenste twee draden rechts op de bovenste foto gaan naar de 7,2V voeding.
De onderste twee draden rechts op de bovenste foto gaan naar de motor.
Ik heb de voedingsspanning gecontroleerd.
De originele voedingsadapter geeft een spanning af van 7,2 volt. Als de adapter nagenoeg onbelast is, dan schakelt hij zichzelf uit. De uitgangsspanning zakt dan langzaam in elkaar tot ca 3V. Als de spanning tot 3 volt in elkaar is gezakt, dan schakelt hij zichzelf weer in zodat de uitgangsspanning weer 7,2V wordt.
De nietmachine gaat op deze wijze natuurlijk niet betrouwbaar werken.
De oplossing is in dit geval simpel. Ik zorg er gewoon voor dat de voeding nooit onbelast werkt. Door het plaatsen van een weerstand van 2 kΩ over de voedingsklemmen van de nietmachine slaat de voeding niet meer af. De belasting is dan net hoog genoeg. Ik lever hem uit met een weerstand van 1kΩ over de voedingsklemmen en daarmee is deze simpele fout opgelost.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (36%)]
Is dat lege plekje van R6 daar niet voor bedoeld?
Die zit , zonder component, over de voedingsspanning zo te zien.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zondag 15 maart 2026 17:15:29 schreef revado:
Zonder component? Er lijkt iets te zitten, maar of de foto is te onduidelijk, of het is een harsrestje, of het is opgeblazen.
Het eventuele component is niet benoemd, tenzij dat vage gekriebel iets er onder wat heeft betekend
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (15%)]
Ik kan me iets bij voorstellen dat adapters en nietmachines onderling door elkaar gebruikt worden. Merk klopt. Spanning en stroom kloppen. Alleen de opeenvolgende modificaties van Leitz zijn onderling niet compatibel.
De reddingsweerstand zit nu in de nietmachine, maar die had net zo goed in de adapter kunnen zitten.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 15 maart 2026 17:15:29 schreef revado:
Op zondag 15 maart 2026 11:37:12 schreef ohm pi:
Ik heb de fout gevonden.
De bijbehorende voedingsadapter is niet in staat de gewenste spanning en stroom te leveren.
Niet in staat of niet meer in staat, het heeft toch weleens goed gewerkt neem ik aan?
Op zondag 15 maart 2026 20:27:26 schreef ohm pi:
Heel scherp opgemerkt!
Zouden smd-componentjes spontaan eraf vallen of kan ik nog garantie claimen?
Er is niets "af gevallen", dan ziet het er anders uit. 
Als je goed, beter, best kijkt staat daar C4 (op zijn kop) bij die lege SMD plek.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (21%)]
Op zondag 15 maart 2026 22:36:28 schreef vergeten:
[...][...]Er is niets "af gevallen", dan ziet het er anders uit.
Als je goed, beter, best kijkt staat daar C4 (op zijn kop) bij die lege SMD plek.
C3
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op zondag 15 maart 2026 22:53:33 schreef RAAF12:
[...]C3
Tijd voor een Hans Anders bezoekje 
C3 is die elco op ooievaars poten ( waarom die zo lang zijn snap ik ook niet).
Lijkt toch of op de plek van C4 een klein ontkoppel smd C tje kan worden gezet .
Rommelige print, de china factor straalt er vanaf.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op zondag 15 maart 2026 23:29:49 schreef revado:
C3 is die elco op ooievaars poten ( waarom die zo lang zijn snap ik ook niet).
Lijkt toch of op de plek van C4 een klein ontkoppel smd C tje kan worden gezet .Rommelige print, de china factor straalt er vanaf.
Anders is er niet voldoende ruimte om de print strak te bevestigen. Die gele C zekering is ook om die reden geplet na montage. Ik vond printen waarop weerstanden rechtop werden gemonteerd met een omgebogen poot altijd cheap. Kost minder PCB oppervlak. Tel uit de winst. Deed dat ook wel eens op gaatjesprint, PCB zelf maken is niet mijn ding.
Ik denk dat de gele C een zekering F1 is.
Er is inderdaad geen ruimte om de twee elco's op de print te monteren. De enige plaats voor de elco's is vlak boven de tandwielen. Daar passen ze net tussen de blauwe buitenbehuizing en de tandwielen.
@revado, ik vind de print niet zo rommelig. Het valt mij mee wat je voor die €35,- krijgt. Print zit wel dik in de tin en het lijkt mij nog echte loodhoudende tin en niet de loodvrije 'rommel'.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (13%)]
Nee.
De adapter is natuurlijk hermetisch dichtgeplakt. Het probleem is opgelost mbv een 1kΩ weerstand.
Een senseo-condensator ben ik tot nu toe in geen adapter tegengekomen. Wel een startweerstand die uitgeschakeld wordt als de oscillator eenmaal werkt.
De adapter is gespecificeerd op 7,2 V en 800 mA. 800 mA is nogal veel voor een senseo-condensator.
Ik heb het idee dat dit gedrag komt om de nullastverliezen van de adapter zo laag mogelijk te houden.
Dat kan je doen door in onbelaste toestand even dat ding aan te zetten om de interne condensatoren op te laden. Dan gewoon wachten totdat de spanning over de interne condensator gezakt is tot ca 3V en dan zet je het ding weer even aan enz.
Als ik merk dat 'mijn' exemplaar weer stuk is, bijvoorbeeld omdat de capaciteiten van de interne condensatoren teruglopen, dan zal ik hem opengooien en kijken of in de adapter echt serieus iets mis is.