Triode VHF amp op 2kV .. hoeveel rimpel toegestaan?

Ben een hoogspanningsvoeding aan het bouwen voor een VHF 2 meter eindtrap.
Hoeveel rimpel is daar acceptabel?

sec. winding is 1500 volt ... piekspanning dus 2100 volt.

Geen idee wat een acceptabele rimpel zou zijn.

Iemand een idee?

Hallo EgbertG

Ik ga er van uit dat je klasse C gebruuikt, dus niet te veel AM dan is 3% zeg 60 Volt acceptabel.

Groet,
Henk.

Om de capaciteit van de buffer condensator te berekenen voor die 60 volt rimpel, moet de stroom ook bekend zijn.

Hallo electron, Henk je bent er weer ;)

Zal 0,5A maximaal zijn, dus dan kom ik op circa 200 uF uit.
Klasse C voor FM, maar AB voor SSB.

Met het serieschakelen van condensatoren kom je er al snel
achter dat er weinig capaciteit overblijft van al die dikke bussen :-(

Kijk eens op de site van PA0FRI (SK)
https://www.pa0fri.com/Lineairs/HV1100/hv1300eng.htm
https://www.pa0fri.com/Lineairs/HVvoeding/hvvoeding.htm

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (24%)]

Ik was deze site even "vergeten", maar inderdaad wat veel zinvolle info en inspiratie.
Dank!

200 µF lijkt wat aan de hoge kant.
In het boek waarvan ik de link al postte staan veel voorbeelden van versterkers met hun voedingen, ook met de 3CX800.
Voor voedingsspanningen van 2 à 2,6 kV en deze vermogens gebruiken ze steeds 8 elko's (soms 10) van ieder 220 µF in serie, totaal dus zo'n 20 à 30 µF.
Voor SSB kan het nog wel met minder ook. Mijn 400W-versterker met 2,4 kV gebruikt 6 elko's van 100 µF in serie. Toch is - zelfs bij CW - geen brom te horen (en ook niet te zien op de diverse SDR's; handige dingen dat!).

Brom is een percentage vd voedingspanning in comby met de gevoeligheid vd schakeling.
Hoogspanning als bij buizen is dat percentage al snel verwaarloosbaar tov transistoren en dikke eindtrappen zijn er per definitie minder gevoelig voor.
Ik zou me dus niet al te druk maken.

Met oude voorraad elco's is de capaciteit op die spanning nu 166 uF en na de reacties gelezen te hebben ga ik t inderdaad als meer dan genoeg beschouwen.

Dank voor de inbreng

Bij een rimpel van 60v kom ik uit op 167µF, dus wat Egbert voorstelde met 200µF klopt wel aardig. Een rimpel van 60v op 2kv is 3% rimpelspanning.
Bij Baco in IJmuiden verkopen ze ook elco's van 680µF bij 450V, kost 3,50 euro per stuk.
Eventueel kun je twee van die elco batterijen nemen en daartussen een smoorspoel zetten, dan heb ik ook geen 200µF meer nodig.