Onlangs heb ik zoor mijn domein nog een etje PTZ camera's aangekocht.

deze waren niet nieuw (verbouwbudget begint op te raken)
ik kijk als eerste naar de reset procedure om ze netjes te kunnen benaderen moet ik een IP weten.
Daar lijkt het al mis te gaan.
.1 zie ik ze niet in het netwerk opduiken (zou verkeerd IP adress kunnen zijn, of wellicht geen cross cable)
Dus het is nu:

laptop ---------- PoE adapter --- ----- camera

.2 voor de reset procedure geldt:

als ik dit probeer: er gaat geen enkel status led branden.
Filmpje als bewijs:

https://youtube.com/shorts/XalkpYFkRY0

ik heb 3 camera's die allen hetzelfde reageren,d us toch wel ernstig het vermoden dat ik iets verkeerd doe. Heb het ook al geprobeerd met een power cycle: maakt geen verschil. Status led heb ik nog NOOIT zien branden.

Zet er een switch tussen, dus een switch en dan de poe en daaraan camera.
Niet ieder apparaat wil goed de "cross" softwarematig maken.

Standaard staan de axis camera's op 192.168.0.90
Maar je moet de laptop wel zelf in dat subnet zetten, er in immers geen dhcp zoals je het aansluit.
Zet de pc handmatig op bv 192.168.0.200 en subnet 255.0.0.0 ( dan kan je zoeken in heel subnet 192.x.x.x) gateway en dns kan je leeg laten.
Dan moet je de camera kunnen pingen en de webbrowser gebruiken.

Met dit tooltje kan je zoeken.
https://www.axis.com/support/tools/axis-ip-utility

Er moeten wel wat ledjes aan gaan...
Heb je wel en 802AF poe en niet een 24 volt te pakken...

Zonder dan ook maar welke knop in te drukken moet het status ledje gaan branden. Zo niet probeer dan alleen de poe adapter en de camera aan te sluiten.

Druk je beide knoppen in tijdens opstarten dan heb je geen led.
Laat je de restart button los dan heb je oranje licht. Het duurt wel iets langer dan 15 seconden voordat de led gaat knipperen.

Heb de Axis PoE adapter, maar denk dat ik een typefout gemaakt heb in het Ip adress.

Echter dat verklaart nog niet waarom een factory reset niet werkt.

Overigens net een Dahua camera eraan en dan wordt het port ledje op de PoE oranje. Dus ipv groen knipperen..
Die doen het trouwens wel.

Bij mij gaat dat lampje op de poe adapter niet knipperen.
Probeer eens een andere poe adapter of patchkabel.

Port led langzaam knipperen is geen verbinding, bron:

https://www.axis.com/dam/public/35/d7/53/axis-30-w-midspan--troublesho…

Kabel eruit en ledje knippert niet.
Andere kabel die het zeker doet.

De PoE is goed, want doet het met de Dahua wel. (Wordt alleen oranje: is geen PTZ, dus trekt veel minder stroom)
Overigens doet een andere PoE exact hetzelfde.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (16%)]

Even de gegevens van die axis gezocht.
Je moet een POE poort hebben met 802AT, dus high power ( POE+ ) , die adapter die je hebt zal 802AF zijn, en die kan die camera niet voeden, af is max 15 watt.
Ik heb wel een Aruba switch liggen die dat kan als je wil testen.

kan even een gekloot zijn om het aan de gang te krijgen, maar idd je hebt een pc of lapdoos nodig welke in de juiste ip range zit. voor oa dahua heb je een programma waarmee je het ip, wachtwoord ed kunt aanpassen. voeding is ook zoiets met alle POE standaarden die er zijn intussen, maar idd een ptz camera heeft wat meer nodig. had gister nog een kapot toestel gevoed uit POE waardoor toegangscontrole eruit lag. ff gefikst door een 12V adapter na de POE converter aan te sluiten, intern werkt het op 12V en 5V.

ik heb gekeken, maar de PoE adapters zijn 30 W per stuk. Dus dat lijk mij genoeg

Nope, moet POE+ zijn.
Die camera brabbelt met de switch en geen POE + ( 802AT norm) doet ie niets.

Als je wil testen heb ik ( zat) HP/ Aruba 2920 liggen :)

inmiddels een andere PoE adapter van Revado....

ding blijft zo dood als een pier.
Lijkt er op dat ik 3 defecte camera's gekocht heb ;(

EDIT dit blijkt ook een PoE en geen PoE+ adapter te zijn

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (18%)]

Ja, foutje van mij, dacht dat die injectors 8.02 AT waren, maar is AF... er gaat binnenkort alsnog een POE+ switch richting HmH.

Als je de adressen niet weet, en reset lukt/wil niet dan kun je met wireshark nog vissen of je wat langs ziet komen op je netwerk.

Is het aansluiten van een losse power supply mogelijk?.
Heb je het POE stuk uitgesloten namelijk

als je bepaalde browsers gebruikt, werken http adressen soms niet meer. die werken alleen nog met https. ook heb je soms dat de camera niet op poort 80 zit maar op een andere poort. dan laad de beheer pagina ook niet.

idd in windhoos dhcp uit. op bijna het camera ip gaan zitten met een vast ip bijv 192.168.0.88. netwerkadapter een keer uitschakelen en inschakelen. soms firewall nog uitzetten of netwerk op prive zetten.

Het eerste deel:
Factory reset lukt al niet.

Misschien een flauwe opmerking, maar je gebruikt wel volledig bedrade patchkabels? Geen kabels uit het 100Mbit tijdperk - met maar 2 aderparen?

en geen CCA kabels? want dat vergeet ook maar met POE voeding, 4 aders zijn dan van ijzer..

CCA is gewoon CCA,

Die kabel waar jij het over had had twee paren in CCA, en twee paren (bruin en blauw) in CCS (S als in: staal)

En daar weet ik alles van.

tja, op t werk gaat er wel enige tientallen kilometers op n jaar doorheen aan datakabels. er kwam ook weleens iemand aan die dacht iets goedkopers gevonden te hebben, nou nee dus ook die CCS meuk. leuk als beldraad maar verder zooi.

cat5 kabel heb je ook, officieel niet geschiklt voor gbit netwerk verbindingen zoals cat5E dat wel is. het werkt doorgaans wel maar dan is het beste de oude data connectoren ook te vervangen. cat5 zat bij n klant ook nog, de brakke 25 jaar oude vernikkelde connectoren vervangen en weer goed bruikbaar.

Op vrijdag 17 juli 2026 10:17:37 schreef testman:
en geen CCA kabels? want dat vergeet ook maar met POE voeding, 4 aders zijn dan van ijzer..

eh....Alumeminimum! ;)

Volgens de handleiding moet de led zeker wat doen. Dus al de led niet gaat branden of knipperen lijkt het erop dat de camera geen of onvoldoende voeding krijgt. Je kunt ook 24 tot 34 Volt DC rechtstreeks op de camera aansluiten. Dan sluit je de PoE uit als probleem.