Heeft er iemand ervaring met een dyson luchtreiniger.
Deze reiniger geeft een driehoek in het display en dat zou te maken hebben met het luchtfilter.
Filter is goed en is ook vervangen door een nieuw filter.
Er zit een print in die afgesloten in een kasje zit waar ook een klein ventilatortje zit.
Als je de stekker in het stopcontact stopt dan zie je dat de ventilator wil gaan draaien maar stopt direct weer.
Ik durf het doosje niet open te maken want ik denk dat deze beveiligd is omdat er een veertje zit die tegen de behuizing zit en op de print zit. (Zoals bij een alarm systeem).
Maar ik hoop dat er hier iemand is die dit al eerder hebben gezien en opgelost.
In de bijlage wat foto's en het type van de luchtreiniger.
Gr. Jan
Zo maar wat eerste hits via Google:
Controleer de filters: Haal de filters eruit en plaats ze opnieuw. Zorg dat ze stevig vastzitten en de buitenbehuizingen correct zijn gemonteerd.
Filter resetten: Heb je het filter vervangen? Reset de levensduur door de nachtstand-knop op de afstandsbediening 5 seconden ingedrukt te houden.
Sensor schoonmaken: Reinig de sensoropeningen (kleine sleufjes aan de zijkant) met een stofzuiger om foutieve metingen te voorkomen.
Herstarten: Haal de stekker uit het stopcontact, wacht een minuut en steek hem er weer in.
Hier een filmpje van een lotgenoot, die een oplossing zou hebben.
En via deze link meer info via Reddit.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wil gaan draaien maar stopt.. net als die stofzuigers van ze is een vuile filter al genoeg om error te krijgen of te zwaar lopend motortje. hoe oud is het ding? want de netvoeding van 20V die onderuit gaat is ook een mogelijkheid..
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met een Dyson accu steelstofzuiger, wilde ook niet meer starten en continue het filtersymbool knipperen.
Nadat ik de complete stofzuiger had doorgeblazen met perslucht en een nieuwe filter had gegeven was het probleem er nog steeds.
De hele stofzuiger uit elkaar gehaald tot ik alleen nog de motor in mijn handen had en alles gereinigd.
Er bleek in de stofzuiger nog best wat (vastzittend) stof te zitten dus alles in een bak met water en sop.
Daarna de stofzuiger in elkaar gezet en twee jaar later draait deze nog steeds zonder filterproblemen.
Niet direct vocht opgezogen maar ik denk wel een combinatie van langdurig gebruik, luchtvochtigheid en wellicht ook soms vuil opzuigen wat kleverig kan zijn. Dit resulteerd in stof wat met de tijd is aangekoekt.
Op woensdag 18 maart 2026 18:55:27 schreef jama:
Heeft er iemand ervaring met een dyson luchtreiniger.
Deze reiniger geeft een driehoek in het display en dat zou te maken hebben met het luchtfilter.
Filter is goed en is ook vervangen door een nieuw filter.
Er zit een print in die afgesloten in een kasje zit waar ook een klein ventilatortje zit.
Als je de stekker in het stopcontact stopt dan zie je dat de ventilator wil gaan draaien maar stopt direct weer.
Ik durf het doosje niet open te maken want ik denk dat deze beveiligd is omdat er een veertje zit die tegen de behuizing zit en op de print zit. (Zoals bij een alarm systeem).
Maar ik hoop dat er hier iemand is die dit al eerder hebben gezien en opgelost.
In de bijlage wat foto's en het type van de luchtreiniger.Gr. Jan
Ik wil nog even wat toevoegen.
Op de adapter zitten 3 aansluitingen 1x nul en 2x 20volt.
Als ik het voltage meet dan zakt 1 aansluiting in naar 4,3 volt en de andere aansluiting is gewoon 20volt.
Als ik de draad waarvan de spanning inzakt los koppel dan krijg ik een andere foutmelding. Zie foto.
Ik heb geprobeerd om de spanning die goed blijft bij het andere contact te zetten maar dan gebeurt er nog niets.
Nou vraag ik mij af waarom met 2x 20volt binnenkomen?
De spanning die inzakt komt binnen op een weerstand van 4k7 en daarna gaat deze naar een diode (code G4 smd) Als ik deze meet dan spert een zijde en de andere zijde laat 1,6volt door. Geen idee of dit goed is.
Maar dat hier ergens iets fout zit dat lijkt mij duidelijk.
Ik hoop dat degene die iets meer van Electronica kennen mij hier iets in kan uitleggen en dan hopen dat ik iets verder ga komen.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op woensdag 18 maart 2026 18:55:27 schreef jama:
Gr. Jan
Ik denk eerder aan een contactveertje om statische lading af te voeren. zo een ventilator beveiligen is erg onwaarschijnlijk.
Bij een alarm systeem heet het dan een anti "sabotage" contact.
Op vrijdag 20 maart 2026 18:03:11 schreef revado:
Maak eens een foto van het typeplaatje van die adapter.
Hierbij de foto van de adapter.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de middenpen is een signaal, kan om uit stby te komen zijn, of juist herkenning dat er een echte dyson adapter aanhangt. net als bijv dell heeft. vaak is dat een ic wat lijkt op een BC transistor.
Dat idee had ik ook al, vandaar de vraag naar een foto.
Die draad aan de 4K7 is dan de sense draad.
Een spanning die instort op een 4K7 was al verdacht.
Hopelijk heeft TS niet iets verder naar de eeuwige Dysonvelden geholpen met dat doorverbinden..
Op vrijdag 20 maart 2026 21:26:46 schreef revado:
Dat idee had ik ook al, vandaar de vraag naar een foto.
Die draad aan de 4K7 is dan de sense draad.
Een spanning die instort op een 4K7 was al verdacht.
Hopelijk heeft TS niet iets verder naar de eeuwige Dysonvelden geholpen met dat doorverbinden..
Ik verwacht niet dat er iets defect is gegaan met het doorverbinden. Want als ik de Sense draad eraf haal dan zie je aan het display dat deze veranderd want je krijgt een andere melding.
Dus er is nog hoop.
Op vrijdag 20 maart 2026 20:34:36 schreef testman:
de middenpen is een signaal, kan om uit stby te komen zijn, of juist herkenning dat er een echte dyson adapter aanhangt. net als bijv dell heeft. vaak is dat een ic wat lijkt op een BC transistor.
Bedoel je met dat ic dat deze lijkt op een transistor maar dan met meerdere pootjes?
Of echt een transistor met 3 pootjes.
Ik zal morgen een paar foto's maken van de componenten die in de buurt van de voeding zitten.
Op vrijdag 20 maart 2026 23:33:25 schreef revado:
Heb je die reset al gedaan zoals T-sec aangaf?
Heb ik geprobeerd maar werkt niet. Er gebeurt verder niets.
Ik heb op de infrarood led gemeten en daar zie ik wel reactie op mijn voltmeter.
Op vrijdag 20 maart 2026 22:09:52 schreef jama:
[...]Bedoel je met dat ic dat deze lijkt op een transistor maar dan met meerdere pootjes?
Of echt een transistor met 3 pootjes.
Ik zal morgen een paar foto's maken van de componenten die in de buurt van de voeding zitten.
Ik heb nog twee foto's toegevoegd van de voor en achterzijde van de print waar de voeding binnenkomt.
Zoals ik heb gegoogled is de chip met 5 pootjes een temperatuur censor. De code op de chip is AAKQ.
Er gaat een driehoekje aan, dan werkt de voeding en de processor ook...
Maak dat ventilator doosje eens open en blaas alles goed schoon met perslucht ( fietspomp) .
Als de fan niet start ziet de cpu dat en zal er een foutmelding komen.
Ik blijf inzetten op een mechanisch probleem.
Als het de print is dan moet je wel de skills en meetapparatuur hebben om te gaan zoeken, en zonder schema is dat nog lastiger.
Op zaterdag 21 maart 2026 19:10:18 schreef revado:
Er gaat een driehoekje aan, dan werkt de voeding en de processor ook...
Maak dat ventilator doosje eens open en blaas alles goed schoon met perslucht ( fietspomp) .
Als de fan niet start ziet de cpu dat en zal er een foutmelding komen.
Ik blijf inzetten op een mechanisch probleem.
Als het de print is dan moet je wel de skills en meetapparatuur hebben om te gaan zoeken, en zonder schema is dat nog lastiger.
Ik heb het kastje met ventilator opengemaakt maar deze was schoon.
Ik heb de ventilator losgemaakt en er spanning opgezet en de ventilator werkte.
Ik was even bang dat deze defect was omdat hij heel even wil gaan draaien maar dan weer stopt.
Het zou natuurlijk kunnen dat de terugkoppeling van de fan niet werkt. Als verwacht ik dat niet want de fan draait nog geen gehele omwenteling en stopt dan al.
Dus ik verwacht dat er ergens in de opstartfase iets fout gaat waardoor hij in de fout gaat.
Daarom is het jammer dat ik niet in het service menu kom.
Dan zou de foutmelding uit te lezen zijn.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Mag ik voorzichtig veronderstellen dat er al wat gerommeld is gezien de resten flux en scheefzittende transistor/mosfet Q11? (Waarvan ik me van de laatste afvraag of deze nog volledig vast zit en er niet meer stuk is gemaakt, want het eilandje van pin 2 lijkt ook los te zitten)
Als ik de eerste foto vergelijk, ziet vooral die grote weerstand tussen de connectors er duidelijk veel beter uit op die eerste foto...
Op zaterdag 21 maart 2026 20:17:23 schreef weardguy:
Mag ik voorzichtig veronderstellen dat er al wat gerommeld is gezien de resten flux en scheefzittende transistor/mosfet Q11? (Waarvan ik me van de laatste afvraag of deze nog volledig vast zit en er niet meer stuk is gemaakt, want het eilandje van pin 2 lijkt ook los te zitten)Als ik de eerste foto vergelijk, ziet vooral die grote weerstand tussen de connectors er duidelijk veel beter uit op die eerste foto...
Ik heb de transistoren en mosfets eraf gehaald om deze door te kunnen meten. Deze waren alle goed.
Dat ze scheef zitten wil niet zeggen dat ze niet vast zitten.
Alle maken goed contact.
Maar bedankt voor opmerkzaamheid.