Ik ben in het bezit van TDS420 en TDS680 oscilloscope en langzaam aan begin ik mij, gezien de leeftijd, wat zorgen te maken over de batterijen die aan het einde van hun leven komen. Hierover heb ik aan aantal vragen:
- De 680 heeft 2 NVRAM's. Wat staat er in beide? Ik weet dat 1 sowieso de opties bevat en de ander de tijd bijhoudt. En verder?
- De 420 heeft 2 batterijen die, ik vermoed, 2 losse ram's op het board voeden. Hoe kan je die het beste vervangen? Eerst nieuwe parallel aan de oude zetten en dan de oude verwijderen? Of is dat bij beide niet zo kritisch?
- Is het voor beide batterijen(420)/nvram's(680) problematisch als de batterij dusdanig leeg raakt dat ie niet meer gelezen kan worden of geldt dat maar voor 1?
- Kan je überhaupt nog iets doen om te herstellen indien de batterijen helemaal leeg zijn?
- Zijn er ergens dumps te vinden voor de 420 en 680 in het geval de nvram's stoppen met werken?

Over de 6xx(en 5xx) is nog wel wat te vinden maar wat ik over de 4xx vind is echt minimaal. Zou erg geholpen zijn met extra info om beide machines in de lucht te houden.

Ha arnova,

Ik moet u zeggen ik heb wel eens batterijen vervangen maar ik weet niet meer goed hoe volgens mij heb ik inderdaad parallel een spanning op de rails gezet.
Uit de lab-voeding let op de polariteit en spanning maar dat zou moeten werken het tobben met batterijen klemmen is niet echt makkelijk.
Als je de lab-voeding gebruikt neem even een diode in de voedende lijn op voor eventueel reverse spanning......

Groet,
Henk.

Bij een NVram verliest die dan langzaam zijn data. IK heb gisteren 5 printjes bij JLCPCB laten maken om een NVram DS1230Y te vervangen voor Feram. IK heb voor een geheel ander apparaat gisteren ook alle roms en de NVram uitgelezen. Apparaat is ook al 27 jaar oud.

Maar hoe erg het is of de NVram zijn data verliest hant van het ontwerp en de software in de rom's af. Vaak zit er in de rom dat wel een standaard configuratie die dan gebruikt word en soms staat er ook echte kalibratie data in die nodig is.

PS ik hoe wel een printje over. Maar de Feram moet je dan wel zelf kopen en erop solderen.

PS2 Ik heb een extra nVram 256kb besteld omdat als ik voor 12,- extra bestelde ik geen verzendkosten hebt en aangezien een chip ca 15,51 is betaal ik datdan liever aan een extra chip.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]

Op zondag 29 maart 2026 19:03:10 schreef benleentje:
Bij een NVram verliest die dan langzaam zijn data. IK heb gisteren 5 printjes bij JLCPCB laten maken om een NVram DS1230Y te vervangen voor Feram. IK heb voor een geheel ander apparaat gisteren ook alle roms en de NVram uitgelezen. Apparaat is ook al 27 jaar oud.

Maar hoe erg het is of de NVram zijn data verliest hant van het ontwerp en de software in de rom's af. Vaak zit er in de rom dat wel een standaard configuratie die dan gebruikt word en soms staat er ook echte kalibratie data in die nodig is.

PS ik hoe wel een printje over. Maar de Feram moet je dan wel zelf kopen en erop solderen.

PS2 Ik heb een extra nVram 256kb besteld omdat als ik voor 12,- extra bestelde ik geen verzendkosten hebt en aangezien een chip ca 15,51 is betaal ik datdan liever aan een extra chip.

Dat is wel interessant om over te nemen. Is die Feram makkelijk te krijgen? En waarom heb je geen vervanger voor die 2e nvram dan?

Ik hoef er op dit moment maar 1 te vervangen.
Feram is goed te verkrijgen. Echter ik heb nu extra besteld en ik kan je nu ook wel een complete gesoldeerde set uitleveren.
IC 16,- printje 3,50 verzenden, solderen en testen 2,- ;)
Verzenden 8,- OF ophalen in schiedam mag ook.

Ik heb nu 2 setjes extra en je kan er dan ook maximaal 2 van me overnemen en als je ze zelf wilt solderen mag natuurlijk ook.

Op maandag 30 maart 2026 14:55:45 schreef benleentje:
Ik hoef er op dit moment maar 1 te vervangen.
Feram is goed te verkrijgen. Echter ik heb nu extra besteld en ik kan je nu ook wel een complete gesoldeerde set uitleveren.
IC 16,- printje 3,50 verzenden, solderen en testen 2,- ;)
Verzenden 8,- OF ophalen in schiedam mag ook.

Ik heb nu 2 setjes extra en je kan er dan ook maximaal 2 van me overnemen en als je ze zelf wilt solderen mag natuurlijk ook.

Ik bedenk mij net dat er bij mij geen ds1230 in zit maar een ds1486 en ds1650. Weet jij toevallig of die compatible te maken zijn met die printjes?

Nee dat weet ik niet ik heb alleen voor de DS1230 gekeken. Ik heb even gekeken op google.

Geheugencapaciteit:

DS1230 / FM18W08: 256 Kbit (32 KB).
DS1486: 1 Mbit (128 KB + RTC).
DS1650: 4 Mbit (512 KB).
De FM18W08 heeft simpelweg te weinig geheugen om een DS1650 te vervangen

[Bericht gewijzigd door benleentje op (68%)]

Op maandag 30 maart 2026 21:53:28 schreef benleentje:
Nee dat weet ik niet ik heb alleen voor de DS1230 gekeken. Ik heb even gekeken op google.

Geheugencapaciteit:

DS1230 / FM18W08: 256 Kbit (32 KB).
DS1486: 1 Mbit (128 KB + RTC).
DS1650: 4 Mbit (512 KB).
De FM18W08 heeft simpelweg te weinig geheugen om een DS1650 te vervangen

Ik ben vooral geïnteresseerd in een vervanger voor de ds1486 desnoods zonder rtc functionaliteit omdat je die echt nodig hebt om de scope te kunnen booten. Momenteel ben ik op vakantie, maar ik ga als ik terug ben eens kijken of er evt . nog een ander soort feram te krijgen is die geschikt is.

Gooi voor de grep eens "ds1486" in een zoekmachine ... dan blijkt al snel dat het wiel al opnieuw uitgevonden is ;)