Betreft AEG Santo onderbouw koelkast met opdekdeur. De koelkast is een wel oud beestje, ca 35 jaar, maar bevalt verder prima. Nieuwe koelkast geeft voor onderbouw naar verwachting problemen.

De deur sluit niet meer zo goed, het lijkt me dat de scharnieren 'uithangen', versleten zijn.
Ik overweeg ze te vervangen, maar:
- Snap niet goed hoe de opdekdeur bevestigd is. Aan binnen zijde van de deur, verborgen onder afdichtrubber, zitten 4 paren (stel-?)schroeven, de opdekdeur lijkt verticaal te steunen op een nok. Heeft iemand een (de-)montageinstructie?
-Welke scharnieren moet ik hebben? Er staat Hettich op.
In de koelkast staat:
AEG
Nr. 621313157
en daarnaast (slaat dat F op koelmiddel?):
Santo 1605 iU
F050220265
155 l
0,090 kg

Ik snap de zuinigheid, maar koelkasten en diepvriezen zijn juist niet de dingen die je tot het einde der tijden aan de praat moet willen houden. Met het ouder worden treedt slijtage op van de compressor, waardoor deze veel langer draait en energie verbruikt.

Vóór u serieus overweegt de scharnieren te gaan vervangen zou ik eerst eens een paar dagen kijken hoeveel % van de dag de compressor draait. Bij m'n oude koelkast was dat 24hr/dag, bij de oude diepvries 22 hr/dag. Een nieuwe koelkast had zich binnen 13 maanden terugverdiend aan bespaarde stroom, de diepvries binnen 15 maanden....

Ik schrijf dit als iemand die zelf altijd z'n duurzame consumptiegoederen blijft repareren (de wasmachine is uit '92)...

Als de deurrubbers verder OK zijn en koelt verder OK, is een paar scharniertjes wel waard! Zijn deurrubbers versleten of gescheurd, dan zou ik een nieuwe kast overwegen. Onderbouw of inbouw kasten zijn er nog steeds nieuw te krijgen.

Zijn er nog steeds hoor die scharnieren, worden vaker lam. Eerst front van kast loshalen, dan de scharnieren van koelkastdeur losnemen en dan de scharnieren van koelkast afschroeven, is vrij eenvoudig.

Nog goedkopere! https://fixpart.nl/product/scharnier-voor-koelkast-van-bosch-neff-siem…

[Bericht gewijzigd door smd op (20%)]

Op woensdag 1 april 2026 17:30:40 schreef nonius:
Ik snap de zuinigheid, maar koelkasten en diepvriezen zijn juist niet de dingen die je tot het einde der tijden aan de praat moet willen houden. Met het ouder worden treedt slijtage op van de compressor, waardoor deze veel langer draait en energie verbruikt.

Vóór u serieus overweegt de scharnieren te gaan vervangen zou ik eerst eens een paar dagen kijken hoeveel % van de dag de compressor draait. Bij m'n oude koelkast was dat 24hr/dag, bij de oude diepvries 22 hr/dag. Een nieuwe koelkast had zich binnen 13 maanden terugverdiend aan bespaarde stroom, de diepvries binnen 15 maanden....

Ik schrijf dit als iemand die zelf altijd z'n duurzame consumptiegoederen blijft repareren (de wasmachine is uit '92)...

Tja een nieuwe wasmachine heb je ook zo terug verdiend t.o dat ouwe ding uit 92.

Maar we zitten hier op een forum waar juist alles het liefst hersteld wordt en niet weggeknikkerd.

En andere scharnieren kosten de wereld niet.

Tja een nieuwe wasmachine heb je ook zo terug verdiend t.o dat ouwe ding uit 92.

Een versleten koelkast of diepvries die 24h of 22h per dag draait is snel terugverdiend door een nieuwe. Maar een wasmachine die een uurtje per week draait? Die gaat zichzelf lang zo snel niet terugverdienen.

Enfin, OP kan voor zichzelf uitmaken wat voor hem de beste oplossing is. Als het mijn koelkast was zou ik eerst eens checken hoeveel uurtjes per dag de compressor draait.

Ik begrijp dat je de demontage moeilijk vind. Het is best vervelend samengesteld. In wezen is het de schroef met grote platte kop die achter het plaatje past los zetten en de deur uit de gleuf schuiven als ze allen los staan.

Natuurlijk heb ik onderzocht of een nieuwe niet beter is.
In ieder geval heeft deze 150 liter inhoud en een fantastische indeling.
Nieuwe hebben 16 liter minder: ze zijn allemaal 134 of 135 liter.

Bij het plaatsen van een nieuwe zal mogelijk de opdekdeur en de plint niet meer passen, zodat ik de keuken moet aanpassen/verbouwen. De energiebesparing weegt dan niet op tegen de verbouwingskosten/moeite (én inhoudsverlies).
Een paar jaar geleden kon ik €500 premie krijgen van de gemeente voor een nieuwe energiebesparende. Die heb ik mooi laten lopen...

Ik vond geen 1 op 1 vervangend scharnier, de preciese maten uit aanbiedingen ontbreken.
Misschien kan ik de kast iets verstellen (vervormen, zodat een zijwand iets overhelt), of een vulplaatje ergens tussen deur/kast/scharnier. 'tGaat maar om 1 a 2 mm.

Op woensdag 1 april 2026 18:22:41 schreef smd:
Zijn er nog steeds hoor die scharnieren, worden vaker lam. Eerst front van kast loshalen, dan de scharnieren van koelkastdeur losnemen en dan de scharnieren van koelkast afschroeven, is vrij eenvoudig.

Nog goedkopere! https://fixpart.nl/product/scharnier-voor-koelkast-van-bosch-neff-siem…

Die scharnieren lijken er op. Maar de hoogte van mijn scharnier (het kort deel van de L-vorm) is 45mm.
Ik heb de Hettich catalogus bestudeerd: daar is die hoogte 41,5mm. (Op pagina 17 staat naast een Bautiefe 41,5mm ook een Bautiefe 45mm versie...)
Er is daar op de website ook sprake van een K25 scharnier, maar daarover geen gegevens.
Op foto's zie ik ook soms een soort vulplaatjes staan: misschien zijn die 3,5mm dik...

Op woensdag 1 april 2026 20:14:53 schreef nonius:
[...]

Een versleten koelkast of diepvries die 24h of 22h per dag draait is snel terugverdiend door een nieuwe. Maar een wasmachine die een uurtje per week draait? Die gaat zichzelf lang zo snel niet terugverdienen.

Enfin, OP kan voor zichzelf uitmaken wat voor hem de beste oplossing is. Als het mijn koelkast was zou ik eerst eens checken hoeveel uurtjes per dag de compressor draait.

Nou dat kan gruwelijk tegenvallen onze oude koelkast Bosch die schakelde om het 30min a 40min 10min aan..deze was 250watt

Daarna kochten we een nieuwe dezelfde Bosch omdat de oude kapot was de nieuwe 150watt exemplaar die schakeld om de 20min a 25min een 15 min in..

Dan maak je mij niet wijs dat ie zuiniger is dat is gewoon marketing geneuzel..

Eind van de streep zal het praktisch gelijk op gaan..

Net zoals tegenwoordig stofzuiger minder vermogen 600 watt hebben en er wordt beweerd door verkopers dat deze stofzuiger het zelfde presteert als een stofzuiger met 1200 watt.

We hebben het nog altijd over arbeid en die eerste van 600 zal toch minder arbeid leveren dan die 1200..

Bovenal alles wat nieuwer is nog meer brol dan het oude wat gewoon werkt want alle apparatuur wat je nieuw koopt is slechter dan de wat oudere apparatuur..

Dubbel

[Bericht gewijzigd door daandc op (99%)]

Dan maak je mij niet wijs dat ie zuiniger is dat is gewoon marketing geneuzel..

M'n oude koelkast verbruikte ruim 2.3kWh/dag, m'n nieuwe koelkast (in originele staat) 400Wh/dag. Nadat ik extra isolatie had aangebracht en reflecterende folie bij de compressor en achter de radiator heb ik het verbruik van de nieuwe koelkast nog verder omlaag gekregen naar 300Wh/dag.

Met 'marketinggeneuzel' heeft dit alles niets te maken, dit is door mijzelf gemeten en in grafieken uitgezet.

Door een nieuwe koelkast en diepvries te kopen daalde het dagelijkse energieverbruik van 10kWh/dag naar 5.5 kWh/dag. Dat was snel en makkelijk verdiend.

</einde discussie voor mij>

Volgens mij hebben jullie beide gelijk maar zijn jullie bezig over appelen en peren. Daanc had een oude die niet exuberant verbruikte en een nieuwe die niet super zuinig is. Nonius had een oude energie vretende en een super zuinige nieuwe. Het advies (en dat lees in hier in de antwoorden ook) is om eerst vast te stellen in welke categorie de AEG onderbouw valt. Bij een onderbouw is het sowieso zo dat deze kunnen vol stof geraken en alzo het verbruik kunnen opdrijven. Dus een uitbouwen en volledig een perslucht behandeling geven kan geen kwaad.

Wat de stofzuigers betreft:
Daan heeft 200% gelijk. Ik beschik over een stofzuigerzuigtester. Dit meet onderdruk terwijl er wind door gaat. Dus niet gewoon een onderdruk tester want het debiet is ook belangrijk. Daar zie je opmerkelijke verschillen tussen een oude en een nieuwe stofzuiger. Die 600w brol dingen hebben ook effectief minder zuigkracht. De zuigmonden zijn met kleinere openingen hieraan aangepast. Dus het opzuigvermogen ligt dus lager. Ik houd de oudere stofzuigers bij voor als ik in panne val. Alsook de oudere (borstel)voeten. Ik vond een tijd geleden een splinterniruwe samsung voet op de vuilnis. Bleek om een omruiling te gaan want deze was defect. Het is te zeggen. Het schakelmechanisme zat verkeerd ineen. Even gedemonteerd en goed geplaatst en ik had een gloednieuwe. Met volle trots stelde ik vast dat het 100% compatibel was met mijn miele buis. Maar die euforie was snel voorbij. Ipv stof opzuigen verzetten het gewoon het stof en maakte het hoopjes vooraan. Het was dus telkens de borstel opheffen om het stof erin te kunnen "werken". Die brol lag dus snel terug op de vuilhoop. Een verdiende ereplaats.
PS. Die motortjes zijn ook maar mini dus naar duurzaamheid toe... .

De AEG Santo 1605 iU is hier (Beekman :) ) in ieder geval bekend!

In omloop van 1990-1993

Zo de opdekdeur is er af! Ik meende dat ik hem omhoog moest schuiven, maar het moet opzij.
Bij het schroefgatenpaar (4 stuks) onder de afdicht rubber zit een zaagsnede die je met platte schroevendraaier kan verdraaien. De onderste schroef is een houder voor schroefdraadplaatje van de bovenste; die laat je onaangeroerd. De bovenste heeft een schijf als kop, en die draai je paar slagen los.
Dan kan je de opdekdeur OPZIJ schuivend verwijderen.

Ik kan nu de "Einbouwhöhe" meten, de afstand afdichtvlak kast tot buitenkant stalen deur.
Die is:
linksboven 44mm, rechtsboven 48mm
linksonder 40mm, rechtsonder 43mm.
Tsja, wat moet de bedoelde afstand nu zijn?
https://catalog.hettich.com/Hinges/K-hinges_2021/de_DE/
De "Bautiefe 45" op pagina 17 haalt 39,2...40mm. Ik vrees dat de geadverteerde "passende scharnier" op 35mm uit zal komen. Ben er op voorbereid dat er een vulplaat bij gemaakt moet worden.
Dan kan ik het nu misschien even goed oplossen door bij het scharnier linksonder 2mm alu op de kast en 2mm alu linksboven op de deur te maken.

Er zijn veel scharnieren leveranciers die beweren dat hun onderdeel past op AEG. Of zelfs AEG Santo 1605 iU. Ik betwijfel dat en vraag me af waarom NIEMAND maatvoering opgeeft.
Ik heb bij Fixpart specifiek gevraagd om iets wat hieraan voldoet (op basis van pagina 17) :

Helaas krijg ik alleen suggesties op basis van merk of onderdeelnummer die niets met mijn model te maken hebben. Dat vertrouw ik niet. Ik krijg géén maatvoeringen te zien. Er moet toch ergens iemand even naar het magazijn kunnen lopen om te meten?

De aanleiding om scharnieren te willen vervangen was dat licht soms aan blijft. Ik heb de nok die de schakelaar moet indrukken met een plakvoetje nu 2mm dikker gemaakt. Dan gaat het licht wel uit.
Aangezien de deurrubber wel redelijk goed magnetisch vangt ga ik er van uit dat ik er zo mee vooruit kan.
Ondanks dat er 8mm verschil zit tussen de op te vullen kleinste en grootste afstand; de deurrubber lijkt dat op te kunnen vangen.

Ik heb net bij m’n leverancier Aswo gekeken en originele scharnieren zijn AEG nr 4055504197 Aswo nr R415877. De vervangers zijn Aswo nr W421070. Ik vond nog een interne note dat de scharnieren tijdens productie gewijzigd zijn van Softclose naar normale type. Kan zijn dat jou scharnieren de oude nog zijn. Dus niet naar maten kijken het past onderling. En ik heb nog geen problemen ondervonden verder.

PS: volgens Aswo is het PNC nummer een bouwjaar van 1988!!

Daar kwam ik bij AEG website ook op uit.
Maar ik vrees dat het niet zal passen.
Als ik koop moet het zonder meer retour kunnen.

Inmiddels heb ik de scharnieren maar eens gedemonteerd. Van de onderste is de veer gebroken.
Er staan nummers op:
Lange been aan kast "45"en "17ö1 1.2"
Lange invouwbeen "108"
Platte strip "1629GG"
Zit aan korte parallegram been "1789"
Langere parallellogram been "1791 1.1"
Hoek aan deur "1859"

https://manualmachine.com/aegelectrolux/621313157gb/175340-user-manual…
Hier staat de Santo 1605 iU in.
Maar mijn product is niet 621313157GB, maar 621313157 zonder GB.

[Bericht gewijzigd door Spog2 op (13%)]

Ik heb scharnieren 4055504197 besteld. Ik had keuze uit 2 versies, ik kocht de goedkoopste, want de duurste is even "compatibel".

Het werde een flop:
- Ik moest er vulplaatjes van ca 4mm onder maken om enigszins de deur op dezelfde afstand van de kast te krijgen.
-De schroefgaten waren verzonken, terwijl het origineel vlakke schroeven heeft.
-Ik moest de opstaande lippen afzagen, die zitten de deur in de weg.
-Het veermechanisme werkt totaal anders, een hefboom die over nok rolt. Dat geeft als de deur onder 45 graden gaat een piekmoment waarna flinke speling ineens de andere kant op gaat. Dit voelt zo gammel als wat. De sluitkracht valt volledig weg, deur is niet dicht te krijgen.

Ik heb de oude scharnieren maar teruggezet.
Ik denk dat ik het 8mm verschil tussen links-onder en rechts-boven kan verminderen door de kastpootjes iets te verstellen. Je tordeert de kast dan een beetje, wat moet kunnen voor een "open doos" die de kast is .
Wat ook telt: het afdichtrubber heeft een bepaalde stugheid en is ingelopen op die 8mm verschil. Als ik dat verschil weg wil hebben wordt dat tegengewerkt door een flinke vervorming van het oude afdichtrubber.

P.S.: (Naschrift vrijdag 10-4-2026 14:00)
Ik had aan afstand deur-kast:
linksboven 44mm, rechtsboven 48mm
linksonder 40mm, rechtsonder 43mm.
Achter het oude scharnier linksonder heb ik nu een alu stripje van 2mm dik gemaakt.
Dan wordt daar de afstand 42mm en zou rechtsboven 46mm kunnen worden (ik kan het niet precies meten omdat de opdekdeur er weer op zit).
Dat helpt! Deur zit weer lekker vastgezogen als je hem opent. :)

.

[Bericht gewijzigd door EricN op (100%)]

Volgens de oude exploded view heb je 671068777 en 671068767 nodig. Dit zijn de officiële nummer van destijds. Dit wordt uiteraard niet meer geleverd. En inderdaad je vervangers (....4197) hebben geen "wieltje"(hefboom/nok/rolt) meer. Maar als ik de vervangers bekijk voor de oude nummers (671068...) dan krijg ik 2211202052 en 2211201054. Op foto zie ik dan wel dat deze van die "wieltjes" heeft. Maar na je mislukte escapade vermoed ik dat de goesting om er nog eens geld tegen aan te gooien flink gedaald is. Je bestelde items zijn overigens goedkope Chinese namaak. Maar desalniettemin zouden ze vrij hetzelfde moeten zijn als de 4055504197.