Door die vorm ga je expres elke cel in een niet-optimale hoek zetten, best onlogisch
Verder zijn semi-flexibele zonnecellen nog wel te vinden die 1 ronding hebben, maar die in 2 dimensies buigen ken ik ook geen, maar mogelijk zijn ze er gewoon
Dam wordt je zonnecel gebakken in de prime
En idd wit schilderen of alu folie op de dish. Ik heb hier in het hok ook nog zo'n 90cm ding liggen uit een vorige woning. Met een uitklapbare arm waar 4 LNB's opzitten. Met je ook een zonnevolger bouwen om de schotel te draaien. Leuk hobby project.
Op vrijdag 3 april 2026 12:11:41 schreef harry61:
Dan wordt je op het Internet dus ( gigantisch) voor de gek gehouden
Dat klopt ja.
denk dat ik wat gevonden heb , of een idee heb op gedaan .
als je zoekt op zonnecel komen er advertenties voorbij waarbij ze ronde panelen gebruiken
voor op het water . om een fontein te laten werken .
zonnecellen las ik zijn fragiel en snel breekbaar . en dat is niks voor mij .
En als je een leuk project zoekt om ze draaibaar op te stellen, kijk dan hier eens naar.
Op vrijdag 3 april 2026 11:29:23 schreef harry61:
. Wel is van Solar-cooking gehoord ?!
Jawel, we hadden 45 jaar geleden al zo een kookspiegel (opvouwbaar )
maar hier gaat het eerder over Solar-cell-cooking ?
Hij wil geen paneeltje in het focus plaatsen, maar paneeltjes op het schoteloppervlak plakken.
Op vrijdag 3 april 2026 11:39:15 schreef DK:
Verder zijn semi-flexibele zonnecellen nog wel te vinden die 1 ronding hebben, maar die in 2 dimensies buigen ken ik ook geen, maar mogelijk zijn ze er gewoon
In twee dimensies buigen kan niet. Als je bijv. tot een (deel van een) boloppervlak zou willen buigen, dan houd je naar buiten toe steeds meer materiaal over.
Met een blad papier gaat het ook niet. - Google: Gauss curvature 
dingen 2 dimensionaal op een object zetten kan prima, nergens staat dat het materiaal niet wat kan krimpen/uitrekken.
zou mij niks verbazen dat iemand zonnecellen gemaakt heeft met een mozaïek idee
zo'n schotel heeft nou geen extreme ronding
Op zo'n schotel gaat niet werken, het is de bedoeling dat de zon recht op een paneel schijnt. En dat is niet het geval bij zo'n schotel.
benleentje
Golden Member
Op vrijdag 3 april 2026 11:29:23 schreef harry61:
wat is er met dat brandpunt , dat kun je ook links laten liggen .
van kleine schotels maken ze ook watervallen voor in een tuin .
wees creatief .en gebruik de oppervlakte . Wel is van Solar-cooking gehoord ?!
Ja zeker wel. Er worden dan temperaturen van tot wel 1600 graden bereikt. Je zou in het focuspunt dan stromend water kunnen opwarmen als een soort van boiler.
Op vrijdag 3 april 2026 14:06:15 schreef Lambiek:
En als je een leuk project zoekt om ze draaibaar op te stellen, kijk dan hier eens naar.
Leuk leesvoer .
en het meeste van de besturing / motor gedeelte heb ik al wel .
te kust en te keur ( zoals ze dat noemen)
Op vrijdag 3 april 2026 15:42:29 schreef benleentje:
[...]Ja zeker wel. Er worden dan temperaturen van tot wel 1600 graden bereikt. Je zou in het focuspunt dan stromend water kunnen opwarmen als een soort van boiler.
Ook al bekent
Op vrijdag 3 april 2026 15:43:08 schreef harry61:
Zijn er dan geen cellen die op daglicht ,( dus niet de volle zon ) werken .?!
doen ze allemaal, maar minder licht in is minder stroom uit.
In indirect licht zit nou eenmaal niet zoveel energie
Zulke panelen zijn er wel, maar of ze die in het klein hebben of in folie weet ik niet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Wat mensen slecht waarnemen is dat de energie van "volle zon" zomaar 20x meer kan zijn dan "daglicht" bij een bewolkte dag. Mijn panelen doen nu (overdag, bewolkt lichte neerslag) 0.25 kW, terwijl ze bij volle zon in de zomer meer dan vier kW doen.
Dus een paneel wat in de volle zon 400W kan doen, dat kan maximaal 20W op "gewoon daglicht".
Als je de aanschaf van zonnepanelen nu in 8 jaar terugverdient, wordt dat ineens 160 jaar... Je kan hopen op dat het 20 jaar meegaat, maar 160 jaar... dat zal mijn tijd wel duren....
dat vroeg ik me ook af hoe efficient zijn panelen als ze 10 jaar in de zon hebben gehangen, bijv. in de zonneparken in Spanje. Van satellieten is bekend dat die heel lang meegaan.
benleentje
Golden Member
Ik zie ook dat mijn panelen in de namiddig en avond steeds veder teruglopen. Leuk dat er nog 1 uur lang gemiddeld zeg 120W uitkomt maar dat is ook maar 0,12kWh niet echt de moeite Als je gemiddelde 4kWh per dag nodig hebt.
IS het niet dan gewoon beter om die schotel zelf te vergeten maar daar dan gewoon een rechthoekige zonnepaneel voor in de plaats te zetten of gaat het meer om het uiterlijk?
[Bericht gewijzigd door benleentje op (29%)]
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Volgens mij worden dat CIS panelen genoemd. Die zijn beter in het opwekken van stroom bij 'daglicht' dan bij zonlicht.
Maar waarom je die op een schotel zou willen plakken snap ik niet, ook met CIS panelen maakt de hoek waarin ze van daglicht voorzien worden wel degelijk uit, al is dat verschil minder groot dan bij panelen die echt op de zon gericht moeten worden voor de hoogste opbrengst.
Op vrijdag 3 april 2026 16:25:59 schreef benleentje:
Ik zie ook dat mijn panelen in de namiddig en avond steeds veder teruglopen. Leuk dat er nog 1 uur lang gemiddeld zeg 120W uitkomt maar dat is ook maar 0,12kWh niet echt de moeite Als je gemiddelde 4kWh per dag nodig hebt.IS het niet dan gewoon beter om die schotel zelf te vergeten maar daar dan gewoon een rechthoekige zonnepaneel voor in de plaats te zetten of gaat het meer om het uiterlijk?
Schotel te vergeten en daarvoor in de plaats een zonnepaneel ; nope
Op vrijdag 3 april 2026 17:27:55 schreef harry61:
Lambiek ; is het goed dat ik contact met jou zoek wat betreft de software .Mvg
Is goed, stuur maar een mailtje. Adres staat bij mijn gegevens.
Op vrijdag 3 april 2026 15:50:10 schreef Lambiek:
[...]
Zulke panelen zijn er wel, maar of ze die in het klein hebben of in folie weet ik niet.
Mijn rekenmachine heeft er een. Die werkt prima in een kantooromgeving zonder zonlicht.