Op zaterdag 4 april 2026 18:51:51 schreef JoWi:
[...]Aangezien de vaste kosten van een aansluiting aan het net (1x35 of 3x25) ongeveer gelijk zijn aan de teruggave energiebelasting lijkt me dat een veel goedkopere oplossing. Kan je daarmee je batterijen volladen wanneer dat nodig is.
Ik heb dus nu 3x 40 A.
Ivm aanloop warmtepompen EN het feit dat ik anders een Aluminium dropveter naar de straat kreeg (moest toch graven)
Maar idd met 3x 25 is het niet zo duur
Op zaterdag 4 april 2026 18:25:08 schreef High met Henk:
[...]Een windmolen is minimaal 15 k
Ex vergunning en zettenPv met hybride omvormer kostte mij 9k
Thuis accu van 200 kWh kost ca 70 k
En dan nog een generator van ca 2 k
Nog wat schakelmateriaal etc kost ook nog 1 k ruim.
Totaal zit je op een ton dus ongeveer.
Ik had geluk en kreeg de accu's gratis...
Lithium units.Let wel dat ik dus geen comfort inlever:
2 grote warmtepompen
Alles is redundant uitgevoerd
En de houtkachel (of eigenlijk houtkachels: in de schuur waar de 2e warmtepomp is, staat er ook nog 1.)
Die heb ik maar niet aan de CV gekoppeld. Dat ging me net te verHet kan vast beetje minder. Maar wil je ook in de winter van het net, zal de generator soms toch aan moeten. (Mist en sneeuw ) doet je PV niets en in december, januari en februari is het sowieso niet genoeg.
Daarom de windmolen dus erbij. Maar je kunt zonder dus.
Hou het liever laag bij de grond . woon hier in een woonwijk.
Ze zien me aankomen met een windmolen
Op zaterdag 4 april 2026 19:40:21 schreef weardguy:
[...]
Een waakvlam? Dat klinkt me wel erg ouderwets in de oren en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een moderne (alles jonger dan een jaar of 20) CV-ketel nog een waakvlam heeft. Even opgezocht: nee, mijn Intergas HRE24/18 heeft geen waakvlam (er wordt in de documentatie in ieder geval met geen woord over gerept en ontsteking gaat elektronisch)
[...]
Gewoon niet naar de kroeg? Ik ga daar helemaal nooit heen, moet je eens kijken wat dat bespaart.
[...]
En precies de woonsituatie ontbreekt. In wat voor woning woont de topicstarter? Nieuwbouw, oude nieuwbouw, jaren 50/60/70 bouw of ouder? Appartement of rijtjeswoning?Zonder die gegevens kunnen we moeilijk wat verzinnen.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens wat betreft investering versus winst, maar naar mijn mening is het ook handig om naar de toekomst te kijken: sommige dingen zullen alleen maar duurder worden. Ik heb daarom een douche-WTW aangeschaft. Ga ik die ooit terugverdienen in m'n eentje? Grote kans van niet op basis van de huidige prijzen.
Maar allereerst komt er (misschien) ooit een partner in m'n leven en komen er 2 mensen in het appartement te wonen, weet ik veel, maar 1 ding weet ik echt zeker: gas gaat alleen maar duurder worden.
Daarnaast wordt door die WTW m'n energielabel beter en dat is weer gunstig als ik de boel ooit verkoop. Daarnaast kan ik, als ik ooit besluit van m'n CV-ketel af te willen, met een kleine boiler toch nog normaal douchen.Dus heb ik dat ding toch maar gekocht. Rib uit je lijf, dat wel en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat kan doen. Maar zo'n 50 tot 60% gasverbruik-per-douchebeurt besparen vind ik nogal heftig om te laten liggen.
[...]
Hoezo heeft dat weinig zin? Jij denkt dat je met stadsverwarming geen controle hebt over je verwarming?Net als bij een ketel betaal je bij stadsverwarming gewoon naar verbruik, alleen gaat dat in kilojoules op een meter op de stadsverwarmings-unit, niet in kubieke meters (warm) water.
[...]
Heel nobel, maar hier wordt het niet echt koud.
Onze winters stellen nog maar weinig voor. Niet dat het nite koud wordt, maar-8 en lager is in Oekraïne heel normaal en vooral door de wind en (geregeld) pittige sneeuwval kan het daar levensgevaarlijk worden, tot het punt aan toe dat er berichten uitgaan dat je bij het stranden op wegen [n] en [x] onmiddellijk [telefoonnummer] moet bellen, dan komt een lokale inwoner je ophalen om binnenshuis te kunnen schuilen. In je auto op hulp wachten betekent dan je doodvonnis.[...]
Moet dat doorspuiten zo vaak dan? Indien ja zou ik eens kijken naar de oorzaak daarvan...
[...]
Beter dan een accu kan ik niet bedenken.
[...]
Dat is dan wel vrij zonde qua efficiëntie, want eerst ga je dus hout verbranden, dat warmt water op voor de kachel en daar zet je dan weer een object op dat water moet gaan verwarmen.Je wint veel meer met een oplossing om direct water te verwarmen met het hout wat je verbrandt.
Maar omdat we nog niet weten hoe je woont, kan ik verder ook niets vertellen.
Merk het al , lezen is ook een kunst , en verdraaien van verhalen helemaal . laat staan suggereren .
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
nonius
set SCE to AUX.
lezen is ook een kunst [...] laat staan suggereren .
Ik suggereer ook lezen:
https://www.homepower.com
https://www.homepower.com/archive-browse
Dit tijdschrift ging volledig over off-grid living. Zou zeggen, lees eerst eens een paar exemplaren van dit tijdschrift door om het kennisniveau wat op peil te brengen zodat u daarna gerichte vragen kunt stellen. U zult er geen spijt van krijgen, een treasure trove aan info en zelfbouwprojecten in dat blad.
En Gas voor Douche (hoofdzakelijk).
Zonneboiler. Of een Solar Shower.
Of een stuk donkergekleurde tuinslang in de zon leggen. Of een IPSWH in elkaar prutsen (Integrated Passive Solar Water Heater).
Wat de beste oplossing voor uw situatie is weet ik niet, want ik ken uw situatie niet. Vandaar m'n suggestie om uzelf wat in te lezen in de materie (zie tijdschrift hierboven).
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Net als bij een ketel betaal je bij stadsverwarming gewoon naar verbruik
Dream-On, de grootste kosten zijn de vaste kosten, 1200 € per jaar zonder nog maar 1 Gj gebruikt te hebben. Jarenlang stadsverarming gehad, blij dat ik er vanaf ben.
EricP
mét CE
Dat vastrecht de grootste kosten zijn, is hier met gas en water niet anders... Zuinig zijn loont niet.
Op zaterdag 4 april 2026 23:21:54 schreef nonius:
[...]Ik suggereer ook lezen:
https://www.homepower.com
https://www.homepower.com/archive-browseDit tijdschrift ging volledig over off-grid living. Zou zeggen, lees eerst eens een paar exemplaren van dit tijdschrift door om het kennisniveau wat op peil te brengen zodat u daarna gerichte vragen kunt stellen. U zult er geen spijt van krijgen, een treasure trove aan info en zelfbouwprojecten in dat blad.
[...]
Zonneboiler. Of een Solar Shower.
[bijlage]Of een stuk donkergekleurde tuinslang in de zon leggen. Of een IPSWH in elkaar prutsen (Integrated Passive Solar Water Heater).
Wat de beste oplossing voor uw situatie is weet ik niet, want ik ken uw situatie niet. Vandaar m'n suggestie om uzelf wat in te lezen in de materie (zie tijdschrift hierboven).
Top .
gevonden wat ik zocht
Mvg
Op zondag 5 april 2026 07:10:50 schreef EricP:
Dat vastrecht de grootste kosten zijn, is hier met gas en water niet anders... Zuinig zijn loont niet.
Zuinig zijn loont niet schrijf of type jij .
Pardon , spoel je mond
Mvg
Als je puur kijkt naar kosten heeft Eric zeker gelijk.
Ik heb geen gas aansluiting
Ik heb afgelopen jaar 12.1 MW terug het net in geduwd en 4 MW verbruikt (netto dus -7.1 MW)
Kosten zijn 2000 euro, waarvan 1200 tot 1500 euro netwerkkosten.
Op zondag 5 april 2026 08:59:48 schreef High met Henk:
Als je puur kijkt naar kosten heeft Eric zeker gelijk.Ik heb geen gas aansluiting
Ik heb afgelopen jaar 12.1 MW terug het net in geduwd en 4 MW verbruikt (netto dus -7.1 MW)
Kosten zijn 2000 euro, waarvan 1200 tot 1500 euro netwerkkosten.
Als ik water afneem van de Vitens , en ik gebruik dat zelfde water 2 of 3 of 4 x
en ik krijg nog steeds geld terug .
Tja, er was een tijd geleden een rapportage van een man in Duitsland op tv.
Die woonde in de koude maanden enkel nog in zijn badkamer, daar had hij op een verhoging boven zijn bad een bed gemaakt waar hij in de wintermaanden leefde. De rest van zijn huis werd in die maanden niet verwarmd of gebruikt.
Dat kan, en is vast zuiniger. Maar is dat een manier om te leven?
Dus hoever ga je met energie-extremisme, en waarom? Voor het milieu, voor je beurs of voor de sport?
Op zondag 5 april 2026 09:11:57 schreef Sine:
Tja, er was een tijd geleden een rapportage van een man in Duitsland op tv.Die woonde in de koude maanden enkel nog in zijn badkamer, daar had hij op een verhoging boven zijn bad een bed gemaakt waar hij in de wintermaanden leefde. De rest van zijn huis werd in die maanden niet verwarmd of gebruikt.
Dat kan, en is vast zuiniger. Maar is dat een manier om te leven?Dus hoever ga je met energie-extremisme, en waarom? Voor het milieu, voor je beurs of voor de sport?
Allebij ; met de beurs en met de sport.
maar ik ga 10 km sporten nu .
sie you
EricP
mét CE
en ik krijg nog steeds geld terug .
Dat is net zoiets als geld terug krijgen van de blauwe enveloppen brigade: je hebt het zelf betaald...
De overweging 'off grid' heb ik jaren geleden al gemaakt: financieel is het een verloren zaak. En dat gaat nog steeds op.
Op zondag 5 april 2026 10:33:49 schreef EricP:
[...]Dat is net zoiets als geld terug krijgen van de blauwe enveloppen brigade: je hebt het zelf betaald...De overweging 'off grid' heb ik jaren geleden al gemaakt: financieel is het een verloren zaak. En dat gaat nog steeds op.
Bij mij gaat het Vitens water niet schoon het riool aan in ,wat bij de meeste mensen wel het geval is .
En ik was hier met regenwater of het laatste Spoelwater van de wasmachine ,
Op zondag 5 april 2026 11:05:43 schreef DK:
En met die emmer water bespaar je toch zeker €0.015
Elke druppel telt.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tja, off grid.
Het valt niet mee, je hebt ergens altijd wel iets nodig.
In de tijd van de Neanderthalers deden ze dat met gesprokkeld hout om een vuurtje te stoken in een grot uit de wind om niet te bevriezen.
Ikzelf stook diesel om warm te blijven, en gebruik electriciteit om te koken.
Die E kan ik deels zelf opwekken via panelen of een generator.
Waarbij die laatste weer diesel kost.
En drinkwater, ook zoiets, dat laat ik soms komen per schip...
Kan ik weer 4 maanden toe.
Ergo, zonder comfort in te leveren is off grid een utopie.
Op zondag 5 april 2026 11:12:33 schreef EricP:
Ik zal er aan denken als ik de tuin sproei
Dat doe je toch niet met leidingwater?
Ik heb daar een 5.5 kW pomp voor die ik met de aanzuig in de sloot hang.
Veel handiger en zuiniger met leidingwater 
Op zondag 5 april 2026 09:11:57 schreef Sine:
..
Die woonde in de koude maanden enkel nog in zijn badkamer, daar had hij op een verhoging boven zijn bad een bed gemaakt waar hij in de wintermaanden leefde. De rest van zijn huis werd in die maanden niet verwarmd of gebruikt.
..
En dan vraag ik me af hoeveel het scheelt als je in plaats van je badkamer een fijne (slaap)kamer neemt. Dikke isolatie in het raam tapet en onder drie dekbedden gaat liggen?
Als je je goed aankleedt kan je bij 10°C ook nog prima in je keuken koffie zetten, koken of afwassen.
EricP
mét CE
Ergo, zonder comfort in te leveren is off grid een utopie.
Nou... dat valt wel mee eigenlijk. Maar je hebt er wel veel ruimte en een dikke portemonnee voor nodig.
Dat doe je toch niet met leidingwater?
Meestal wel.
Ik heb daar een 5.5 kW pomp voor die ik met de aanzuig in de sloot hang.
Veel handiger en zuiniger met leidingwater
Nou, handiger niet direct. Elke keer een slang door de tuin van de buren leggen...
En eh... Enig idee hoeveel water er door de meter kan stromen voor jouw pompje en de aansluiting betaald is?
(nou goed, die pomp staat er... overblijvertje... maar leidingwerk, zowel qua water als electrisch... Daar kan wel een paar kuub voor lopen zeg maar. En het draagt bij aan verhogen van de grondwaterstand 
@K7Jz: die badkamer heeft vast een voordeel wat wij nog niet kennen. Zoals verwarmingsleidingen van de buren die er door lopen. Een vriend van mij woonde boven een ouder stel. Altijd 22 graden daar. En hij had gratis 'vloerverwarming'. Het was duidelijk te merken toen ze tussen 6 plankjes gingen zeg maar...
Poe hee, wat een extremen allemaal. En wat een rare oplossingen. Een beetje als een extreme kluizenaar gaan leven om een cent te besparen. Dat verzien je toch niet.
Wat vinden je overige gezinsleden ervan om zo te leven? Ik krijg de indruk dat die extreme bezuinigers niet met een partner of een gezin leven.
Het is wel leuk om allerlei systemen zelf te bedenken en te realiseren. Ik denk alleen niet dat je dat moet doen om geld te besparen. Het meeste zal gewoon duurder en waarschijnlijk zelfs veel duurder uitpakken dan van te voren gedacht wordt.
Het zou natuurlijk kunnen dat je per see off grid wil voor als er een natuurramp of oorlog langskomt. Als je dat wil moet je denk ik niet op kosten gaan letten. Windmolens, zonnepanelen(en zonnecollectoren), diesel generatoren, stoommachines, warmtepompen enz. Alles is mogelijk. Het kost alleen een paar centen. Verder wordt het een onmogelijk complexe installatie waar alleen ontwerper zelf nog iets van begrijpt. Een installatie vol met zelfgebakken cpu's enzo want alles moet natuurlijk vol automatisch gaan. En ja dat is kostbaar. Je moet immers ook een huis kopen met in de tuin een berg en een meer voor het water en de waterval voor het waterrad en voldoende ruimte voor de windmolen en bos voor het hout enz, enz.
Zo kun je een tijdje doorgaan. Wat ik al zeg, het is leuk om deze dingen te verzinnen en te bouwen maar zeer kostbaar en in onderhoud zeer arbeidsintensief.
De koude is overigens met een berg dikke dekens heus wel te overleven. Ik denk dat het belangrijker is om een enorme hoeveelheid eten in voorraad te hebben. Graaf een zeecontainer bruine bonnen in ofzo. Supermarkten hebben maar voorraad voor een dag. De volgende dag is het voor veel mensen waarschijnlijk al honger. En zoals tijdens de honger winter met een wagentje op strooptocht gaan om een paar half verrotte aardappels te bemachtigen zal door de enorme hoeveelheid mensen die hier nu leven niet meer gaan.
En wat denk je dat er gebeurt als je als bouwer\ontwerper van alle technische systemen onverhoopt komt weg te vallen. Kunnen je nabestaanden die systemen in de lucht houden? Een gewone installateur hoef je niet te bellen. Waarschijnlijk mag die niet eens aan zo'n zelfbouwinstallatie werken omdat die niet aan allerlei richtlijnen en keuringseisen voldoet. Teven zal het reverse engineeren van de installatie onbetaalbaar duur worden.
Je scheept je nabestaanden dus met een enorm probleem op. Een probleem dat je zelf ook kunt krijgen als je ouder wordt en het boven in het bolletje iets minder goed gaat. Of misschien kun je fysiek de installatie niet meer onderhouden.
Wat mijzelf betreft: Ik heb een aantal zonnepanelen, mijn huis zo goed mogelijk geïsoleerd. Voor de verwarming en heetwatervoorziening heb ik een redelijk zuinige cv ketel op gas. Binnenkort wil ik er een warmtepomp bij en over naar vloerverwarming en ik zit nog te denken over een boiler als energieopslag.
Maar wel allemaal met normaal verkrijgbare systemen en componenten. Als het door calamiteiten noodzakelijk mocht worden om off grid te gaan kan ik dat alsnog met mijn zonnepanelen en een losse inverter met accu's doen. Gewoon hoofzekeringen er uit en de zonnevoeding aansluiten. Die spullen niet nu kopen maar pas als het noodzakelijk is. Anders zijn je batterijen en apparatuur toch oud en kapot als je echt gaat gebruiken.
En ja de tuin geef ik water uit de kraan. Ik heb geen sloot in mijn tuin. Mijn cv ketel stookt op gas. Ik ga niet op kolen of hout stoken. Dat vind ik een ouderwetse smerige bezigheid. Dertig jaar geleden was de atmosfeer hier echt veel en veel smeriger dan nu. We hadden stinkende en rokende auto's, kolengestookte kachels, Eindeloos veel openhaarden en andere houtvuren. En veel industrie. Gelukkig is dat alles enorm verbeterd zodat we nu een veel schonere atmosfeer hebben dan vroeger. Ik wil dat echt niet meer terug. Dus voor mij geen dieselgeneratoren, houtvuren e.d. meer. Bah, is gewoon een smerige gewoonte.
Dus, ik ga voor een beetje normaal gezinsleven en doe wat mogelijk en betaalbaar is. Elke dag een ping maaltijd en slapen en eten boven je bad. Hoe verzin je het.
Wat denken en doen sommigen moeilijk als ik sommige verhalen lees..
Maarja , ik zal wel de enigste zijn ,die er zo`n hobby op na houd die mij verder géén geld kost
en waarbij ik steeds meer ideen op doe via een (Link) die ik kreeg .
Mvg