Hallo leden ,
bijna om de andere dag log ik in bij mijn energie leverancier om te bekijken wat mijn verbruik is .
bij stroom zit ik op 3 Kwh /per dag (gem) en bij Gas op 1 m3.
Stroom is hoofdzakelijk de Magnetron in verband met kant en klaar maaltijden .En Gas voor Douche (hoofdzakelijk).
Mvg
Titel eventjes aangepast om dat te reflecteren 
De stroom zal niet hoofdzakelijk je magnetron zijn, die doet iets van 1500W, maar die heb je vast geen uren aan staan.
[Bericht gewijzigd door Sine op (55%)]
Bedoel je daarmee dat je ook stroom wil hebben als het net wegvalt? Of wil je alleen je verbruik compenseren?
Schrijf even je eisen en wensen op, en of je al een generator hebt, zonnepanelen, accu's e.d.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (16%)]
Elektrische boiler, zonnepanelen en een 13kW thuisaccu zou je op 0 moeten zijn dan
Maar als je maar een jaarverbruik hebt van 1000kwh en 300m gas dan is het goedkoopste gewoon de rekening betalen
Op zaterdag 4 april 2026 10:55:41 schreef Sine:
Titel eventjes aangepast om dat te reflecterenDe stroom zal niet hoofdzakelijk je magnetron zijn, die doet iets van 1500W, maar die heb je vast geen uren aan staan.
Voor de rest is hier ( bijna ) alles uit .Op de Laptop na dan .Dus
Let ook op de dingen die continu aan staan.
Een ijskast/vriezer combinatie doet ook zo'n 0,75kWh / dag
Modem router, iets van 0,25
mvdk
Golden Member
Maar als je maar een jaarverbruik hebt van 1000kwh en 300m gas dan is het goedkoopste gewoon de rekening betalen
Ja, precies.
Mijn luimige commentaar eerder is er uitgesneden, jammer.
Maar het gaat erom, welk probleem moet er opgelost worden. Als het gaat om zelf stroom op te wekken: koop een klein paneeltje, genoeg Watt's om de laptop en koelkast van stroom te voorzien. Maar zelfs dan is het maar de vraag of de investering daarin de besparing van die paar honderd kWh per jaar rechtvaardigt. Heb je een winkel, en wil je stroom blijven houden bij netuitval, dan draait het plaatje al een andere kant op. Maar voor die enkele keer dat het net wegvalt, zal het goedkoper zijn om de winkel dan maar even te sluiten.
Een ijskast/vriezer combinatie doet ook zo'n 0,75kWh / dag
Modem router, iets van 0,25
Ja, en daar bespaar je maar de helft van. Op zonnige dagen, dat ook nog.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (11%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
harry61,
Dat is al heel zuinig, dus wat mij betreft valt er niet heel veel te besparen zonder dat je het "comfort" veel gaat aantasten.
Hier zet ik de CV ketel uit als hij niet nodig is, dus kachel en warmwater is niet de hele dag beschikbaar.
Daar heb ik mij op ingesteld en als ik ga douchen doe ik daarna b.v. de afwas met de hand.
Kleine afwas direct doen, kan meestal met koud water.
Verwarming is hier bijna nooit de hele dag nodig en daarom kan de CV ketel grotendeels van de dag helemaal uit.
Dat scheelt waakvlam en die paar liter waarter die op temperatuur wordt gehouden.
Geen idee hoe het bij jou zit wat warmwater en de rest betreft, dus wat ik doe, kan bij jou niet goed mogelijk zijn.
I.v.m. mijn IT werk heb ik hier een wat uitgebreider net werk, bijna alles is geselecteerd op energie verbruikt.
Jouw 3KW heb ik bijna alleen al voor mijn Serverplank. 
De laatste redelijke winst wat de Serverplank betreft was overgeen naar een UPS die zuiniger was.
De UPS die ik nu gebruik is een EATON zonder trafo en die zijn er alleen voor kleine vermogens, deze is rond de 600VA.
Deze dient er alleen voor om de Servers netjes af te sluiten en niet om de handel zo lang mogelijk in de lucht te houden.
Jagen op b.v. USB laders is meetal onzin, de meesta moderne laders zijn zeer laag van verbruik als er geen belasting is.
Ik zit achter vier grote monitoren hier en zet deze uit als ik wat langere tijd uit mijn werkamer ben.
De PC staat dan nog steeds aan, dat is dan bijna 80-Watt minder verbruik, met de uren die ik daar doorbreng heeft het weinig zin USB laders die bijna allen benden de 1-Watt zitten er uit te gaan trekken.
Ook staat de meetapparatuur van mijn twee werkbanken tegenwoording bijna helemaal uit.
Een groot deel is geschakeld met de hand, dit door verlengblokken die voor iedere uitgang een schakelaar heeft.
Dus voor mijn situatie kijk ik vooral naar de grotere verbruikers en de "aantijd" hiervan.
Voor de slaapkamer is het hier rond de 4-Watt, wekker radio twee laders en een lampje naast het bed.
De TV gaat met een remote helemaal van de 230V af als er niet gekeken wordt.
Oja de TV heeft ook een eigen VLAN met blokkades op terug melding naar de fabrikant en Amazon en nog meer bagger.
Gas
Kachel op 18,5 a 19C, leer efficient douchen, ik heb wel eens wat nekpijn en schouders die niet soepel zijn,
dan blijf ik 5 minuten langer staan dan nodig om schoon te worden en ik weet dat het dan meer geld kost,
dat kost het biertje ook dat je in de kroeg haald, de gebruiker zijn afweging, losse spieren of de kroeg, wat is beter?.
Langer douchen om je spieren wat losser te krijgen is een goede zaak, maar ga het niet iedere keer doen. 
We zijn als mens zeer goed in het ons zelf voor de gek te houden.
Besparingen zijn nogal afhanklijk van de woonsituatie, hier zijn ondertussen alle slurpende, vooral IT apparaten vervangen
en uitgeschakeld wanneer nodig.
Dat heeft er voor gezorgt over jaren heen met vervanging als nodig, dat ik nu minder dan de helft aan het aantal KWh verbruik.
Jouw 3KW/dag is al vrij laag, wil je echt kijken waar besparing mogelijk is, dan zal je net al ik gedaan heb met energie meters aan de slag gaan en een tabelletje maken, wat uitrekenen enz.
Met een beetje opletten kan je dan b.v. aan 2,5KW/dag komen zonder dat het veel comfort vermindering optreed.
Veel is ook afhankelijk van hoeveel mensen er in en woning wonen.
Hoe meer mensen, hoe lastiger het meestal is, om wat controle over het energie verbruik te houden.
Veel investeren voor een kleine winst is ook niet echt een goede actie.
Misschien TV, Computer vaker uit en meer boeken lezen die je bij de Bib haald. *grin*
Meer wandelingen doen, wennen aan lagere temperaturen zodat de kachel zelfs nog wat lager kan worden ingesteld.
Heeft natuurlijk weinig zin met stadsverwarming, maar als je zelf een ketel hebt, werk dat goed.
Mijn 2 cent,
Groet,
Bram
Op zaterdag 4 april 2026 11:31:53 schreef blackdog:
harry61,Dat is al heel zuinig, dus wat mij betreft valt er niet heel veel te besparen zonder dat je het "comfort" veel gaat aantasten.
Hier zet ik de CV ketel uit als hij niet nodig is, dus kachel en warmwater is niet de hele dag beschikbaar.
Daar heb ik mij op ingesteld en als ik ga douchen doe ik daarna b.v. de afwas met de hand.
Kleine afwas direct doen, kan meestal met koud water.Verwarming is hier bijna nooit de hele dag nodig en daarom kan de CV ketel grotendeels van de dag helemaal uit.
Dat scheelt waakvlam en die paar liter waarter die op temperatuur wordt gehouden.Geen idee hoe het bij jou zit wat warmwater en de rest betreft, dus wat ik doe, kan bij jou niet goed mogelijk zijn.
I.v.m. mijn IT werk heb ik hier een wat uitgebreider net werk, bijna alles is geselecteerd op energie verbruikt.
Jouw 3KW heb ik bijna alleen al voor mijn Serverplank.
De laatste redelijke winst wat de Serverplank betreft was overgeen naar een UPS die zuiniger was.
De UPS die ik nu gebruik is een EATON zonder trafo en die zijn er alleen voor kleine vermogens, deze is rond de 600VA.
Deze dient er alleen voor om de Servers netjes af te sluiten en niet om de handel zo lang mogelijk in de lucht te houden.Jagen op b.v. USB laders is meetal onzin, de meesta moderne laders zijn zeer laag van verbruik als er geen belasting is.
Ik zit achter vier grote monitoren hier en zet deze uit als ik wat langere tijd uit mijn werkamer ben.
De PC staat dan nog steeds aan, dat is dan bijna 80-Watt minder verbruik, met de uren die ik daar doorbreng heeft het weinig zin USB laders die bijna allen benden de 1-Watt zitten er uit te gaan trekken.Ook staat de meetapparatuur van mijn twee werkbanken tegenwoording bijna helemaal uit.
Een groot deel is geschakeld met de hand, dit door verlengblokken die voor iedere uitgang een schakelaar heeft.Dus voor mijn situatie kijk ik vooral naar de grotere verbruikers en de "aantijd" hiervan.
Voor de slaapkamer is het hier rond de 4-Watt, wekker radio twee laders en een lampje naast het bed.
De TV gaat met een remote helemaal van de 230V af als er niet gekeken wordt.
Oja de TV heeft ook een eigen VLAN met blokkades op terug melding naar de fabrikant en Amazon en nog meer bagger.Gas
Kachel op 18,5 a 19C, leer efficient douchen, ik heb wel eens wat nekpijn en schouders die niet soepel zijn,
dan blijf ik 5 minuten langer staan dan nodig om schoon te worden en ik weet dat het dan meer geld kost,
dat kost het biertje ook dat je in de kroeg haald, de gebruiker zijn afweging, losse spieren of de kroeg, wat is beter?.
Langer douchen om je spieren wat losser te krijgen is een goede zaak, maar ga het niet iedere keer doen.
We zijn als mens zeer goed in het ons zelf voor de gek te houden.Besparingen zijn nogal afhanklijk van de woonsituatie, hier zijn ondertussen alle slurpende, vooral IT apparaten vervangen
en uitgeschakeld wanneer nodig.
Dat heeft er voor gezorgt over jaren heen met vervanging als nodig, dat ik nu minder dan de helft aan het aantal KWh verbruik.Jouw 3KW/dag is al vrij laag, wil je echt kijken waar besparing mogelijk is, dan zal je net al ik gedaan heb met energie meters aan de slag gaan en een tabelletje maken, wat uitrekenen enz.
Met een beetje opletten kan je dan b.v. aan 2,5KW/dag komen zonder dat het veel comfort vermindering optreed.
Veel is ook afhankelijk van hoeveel mensen er in en woning wonen.
Hoe meer mensen, hoe lastiger het meestal is, om wat controle over het energie verbruik te houden.Veel investeren voor een kleine winst is ook niet echt een goede actie.
Misschien TV, Computer vaker uit en meer boeken lezen die je bij de Bib haald. *grin*
Meer wandelingen doen, wennen aan lagere temperaturen zodat de kachel zelfs nog wat lager kan worden ingesteld.
Heeft natuurlijk weinig zin met stadsverwarming, maar als je zelf een ketel hebt, werk dat goed.Mijn 2 cent,
Groet,
Bram
Hier is de hele winter de Cv uit geweest , onder het Motto ; wat ze in Oekraine moeten doorstaan ,doe ik ook .alleen dan hier. Wanneer ik ging douchen ,ff de Cv aan. en vang het water op ,voor de wc en de vuile was .
1e keer gaat de wasmachine aan en bewaar het water om het riool mee door te spuiten.
verwarm hier het huisje met een houtkachel waar ik ook pellets in kan verbranden.
Kijk tv op deze laptop en maak het niet laat . Op tijd onder de wol.
Stroom wil ik zo maken dat er in de nacht ook wat draait wat stroom op wekt .
onder het motto ; een spierinkje uitgooien om een kabeljauw te vangen.
Afwas doe ik veel met warm water ,via een ketel op de kachel .
Ik heb hetzelfde plan mey off grid gaan, maar ga geen comfort inleveren.
Mijn setup:
Huidig:
15 kWP PV
Erbij komt:
7 kWP PV
200 kWh accu (staat er al, maar nog niet aangesloten)
30 kVA generator
En hoop een 5 Kw windmolen
Wat je echt nodig hebt is een hele dikke portemonnee en een dosis geluk is dus de samenvatting
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zaterdag 4 april 2026 12:10:24 schreef harry61:
Hier is de hele winter de Cv uit geweest , onder het Motto ;
wat ze in Oekraine moeten doorstaan ,doe ik ook .alleen dan hier.
Bij off-grid gaan hoef je nog niet direct ook masochist te worden... 
Overleven is iets anders als leven.
(met ijspegels aan je neus in de kamer zitten vind ik geen (prettig) leven meer...)
maar wat is nog de sport aan off-grid gaan als je meer geld uitgegeven hebt dan dat je de rest van je leven aan energiekosten betaald zou hebben?
@DK : sport(hobby) kost geld.
Ik weet dat ik investeer en het niet terug krijg.
Maar ik weet ook dat ik me niet druk ga maken om zaken als:
Netcongestie
Stijgende energieprijzen
Etc. Etc.
Ik wil rustig slapen en met zo min mogelijk zaken rekening houden. En vooral weinig overheid of andere bedrijven.
Als je het voor het geld doet, kun je het beter laten.
Als je als een middeleeuwse monnik wilt leven dan kan je al snel off-grid.
Een laptopje is snel gevoed, je kan naast een paar zonnepaneeltjes ook met je 1000Wh powerstation even een uurtje naar een 'gratis' stroompunt fietsen (ikea, bieb, sport-/zorgcentrum, fastfood, werk, ziekenhuis, gemeentehuis,zwembad) bij dergelijke locaties kan je soms ook nog gewoon douchen voor niets of een klein abonnementje. Gratis koffie lukt ook nog.
Het lijkt me overigens wel zeer belangrijk om ook te overwegen dat je voor €300-600 per jaar ook gewoon on-grid kan blijven en zo een normaal leven kan leiden.
Elke dag naar het zwembad om te douchen met een 10kg powerstation en dan toch nog thuis kou leiden lijkt me ook vermoeiend.
Je kan dan misschien beter voor de koudste twee maanden een voordelige (werk)vakantie met onderdak in een warm land uitzoeken.
Op zaterdag 4 april 2026 13:45:00 schreef High met Henk:
Ik heb hetzelfde plan mey off grid gaan, maar ga geen comfort inleveren.Mijn setup:
Huidig:
15 kWP PVErbij komt:
7 kWP PV
200 kWh accu (staat er al, maar nog niet aangesloten)
30 kVA generatorEn hoop een 5 Kw windmolen
Wat je echt nodig hebt is een hele dikke portemonnee en een dosis geluk is dus de samenvatting
Is dat zo , met die dikke portemonnee.?!
Op zaterdag 4 april 2026 13:55:27 schreef Arco:
[...]
Bij off-grid gaan hoef je nog niet direct ook masochist te worden...Overleven is iets anders als leven.
(met ijspegels aan je neus in de kamer zitten vind ik geen (prettig) leven meer...)
dan lees je ook niet hoe ik leef / woon .
sinds wanneer zit iemand met ijspegels bij een houtkachel .!?
Op zaterdag 4 april 2026 13:57:15 schreef DK:
maar wat is nog de sport aan off-grid gaan als je meer geld uitgegeven hebt dan dat je de rest van je leven aan energiekosten betaald zou hebben?
Dat heb ik dus niet , geld extra uit gegeven .
Maak er een sport van door te vergelijken .
Op zaterdag 4 april 2026 15:32:31 schreef harry61:
[...]Is dat zo , met die dikke portemonnee.?!
Een windmolen is minimaal 15 k
Ex vergunning en zetten
Pv met hybride omvormer kostte mij 9k
Thuis accu van 200 kWh kost ca 70 k
En dan nog een generator van ca 2 k
Nog wat schakelmateriaal etc kost ook nog 1 k ruim.
Totaal zit je op een ton dus ongeveer.
Ik had geluk en kreeg de accu's gratis...
Lithium units.
Let wel dat ik dus geen comfort inlever:
2 grote warmtepompen
Alles is redundant uitgevoerd
En de houtkachel (of eigenlijk houtkachels: in de schuur waar de 2e warmtepomp is, staat er ook nog 1.)
Die heb ik maar niet aan de CV gekoppeld. Dat ging me net te ver
Het kan vast beetje minder. Maar wil je ook in de winter van het net, zal de generator soms toch aan moeten. (Mist en sneeuw ) doet je PV niets en in december, januari en februari is het sowieso niet genoeg.
Daarom de windmolen dus erbij. Maar je kunt zonder dus.
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (36%)]
Op zaterdag 4 april 2026 18:25:08 schreef High met Henk:
Thuis accu van 200 kWh kost ca 70 k
Dat is dus niet meer zo, pas op een beurs geweest en daar stonden diverse accu's van 200kWh voor € 35.000. Die prijzen zijn enorm gekelderd het laatste jaar, maar kijk er niet raar van op als ze volgend jaar weer gaan stijgen als het salderen stopt.
Ik raadpleegde even google en die zei zelfs al 60 tot 80 k voor 100 kwh.
AI functie, dus die slaat wel vaker de plank mis.....
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (28%)]
Op zaterdag 4 april 2026 18:34:04 schreef High met Henk:
Ik raadpleegde even google en die zei zelfs al 60 tot 80 k voor 100 kwh.
AI functie, dus die slaat wel vaker de plank mis.....
Er stond er zelfs een die accu's van VW gebruikte, was een mooi systeem. Alle accu's vloeistof gekoeld, bij een defect kon je de accu's er zo uit trekken en vervangen. Zaten 5 accu's in van 40kWh en een drie fase omvormer plus lader. Je kon er direct je panelen aan hangen. En zo stonden er veel meer, heb ook een pakket gezien van een paar mega-W. Prijs daarvan weet ik niet.
Op zaterdag 4 april 2026 18:25:08 schreef High met Henk:
[...]
Het kan vast beetje minder. Maar wil je ook in de winter van het net, zal de generator soms toch aan moeten.
Aangezien de vaste kosten van een aansluiting aan het net (1x35 of 3x25) ongeveer gelijk zijn aan de teruggave energiebelasting lijkt me dat een veel goedkopere oplossing. Kan je daarmee je batterijen volladen wanneer dat nodig is.
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Verwarming is hier bijna nooit de hele dag nodig en daarom kan de CV ketel grotendeels van de dag helemaal uit.
Dat scheelt waakvlam en die paar liter waarter die op temperatuur wordt gehouden.
Een waakvlam? Dat klinkt me wel erg ouderwets in de oren en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een moderne (alles jonger dan een jaar of 20) CV-ketel nog een waakvlam heeft. Even opgezocht: nee, mijn Intergas HRE24/18 heeft geen waakvlam (er wordt in de documentatie in ieder geval met geen woord over gerept en ontsteking gaat elektronisch)
Gas
Gewoon niet naar de kroeg? Ik ga daar helemaal nooit heen, moet je eens kijken wat dat bespaart.
Besparingen zijn nogal afhanklijk van de woonsituatie,
[..]
Veel investeren voor een kleine winst is ook niet echt een goede actie.
En precies de woonsituatie ontbreekt. In wat voor woning woont de topicstarter? Nieuwbouw, oude nieuwbouw, jaren 50/60/70 bouw of ouder? Appartement of rijtjeswoning?
Zonder die gegevens kunnen we moeilijk wat verzinnen.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens wat betreft investering versus winst, maar naar mijn mening is het ook handig om naar de toekomst te kijken: sommige dingen zullen alleen maar duurder worden. Ik heb daarom een douche-WTW aangeschaft. Ga ik die ooit terugverdienen in m'n eentje? Grote kans van niet op basis van de huidige prijzen.
Maar allereerst komt er (misschien) ooit een partner in m'n leven en komen er 2 mensen in het appartement te wonen, weet ik veel, maar 1 ding weet ik echt zeker: gas gaat alleen maar duurder worden.
Daarnaast wordt door die WTW m'n energielabel beter en dat is weer gunstig als ik de boel ooit verkoop. Daarnaast kan ik, als ik ooit besluit van m'n CV-ketel af te willen, met een kleine boiler toch nog normaal douchen.
Dus heb ik dat ding toch maar gekocht. Rib uit je lijf, dat wel en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat kan doen. Maar zo'n 50 tot 60% gasverbruik-per-douchebeurt besparen vind ik nogal heftig om te laten liggen.
Heeft natuurlijk weinig zin met stadsverwarming, maar als je zelf een ketel hebt, werk dat goed.
Hoezo heeft dat weinig zin? Jij denkt dat je met stadsverwarming geen controle hebt over je verwarming?
Net als bij een ketel betaal je bij stadsverwarming gewoon naar verbruik, alleen gaat dat in kilojoules op een meter op de stadsverwarmings-unit, niet in kubieke meters (warm) water.
Hier is de hele winter de Cv uit geweest , onder het Motto ; wat ze in Oekraine moeten doorstaan ,doe ik ook .alleen dan hier.
Heel nobel, maar hier wordt het niet echt koud.
Onze winters stellen nog maar weinig voor. Niet dat het nite koud wordt, maar-8 en lager is in Oekraïne heel normaal en vooral door de wind en (geregeld) pittige sneeuwval kan het daar levensgevaarlijk worden, tot het punt aan toe dat er berichten uitgaan dat je bij het stranden op wegen [n] en [x] onmiddellijk [telefoonnummer] moet bellen, dan komt een lokale inwoner je ophalen om binnenshuis te kunnen schuilen. In je auto op hulp wachten betekent dan je doodvonnis.
1e keer gaat de wasmachine aan en bewaar het water om het riool mee door te spuiten.
Moet dat doorspuiten zo vaak dan? Indien ja zou ik eens kijken naar de oorzaak daarvan...
Stroom wil ik zo maken dat er in de nacht ook wat draait wat stroom op wekt .
Beter dan een accu kan ik niet bedenken.
Afwas doe ik veel met warm water ,via een ketel op de kachel .
Dat is dan wel vrij zonde qua efficiëntie, want eerst ga je dus hout verbranden, dat warmt water op voor de kachel en daar zet je dan weer een object op dat water moet gaan verwarmen.
Je wint veel meer met een oplossing om direct water te verwarmen met het hout wat je verbrandt.
Maar omdat we nog niet weten hoe je woont, kan ik verder ook niets vertellen.