Deze ochtend in een horeca au-bain-marie het verwarmingselement vervangen (2kW maar daar kwam ik later pas achter). Zijn voorganger vloog de aardlek er telkens uit. Nu heb ik een "testkastje" met een 6A ALS, die gebruik ik vaker bij "verdachte apparaten" en met het testen bleef de aardlek er netjes in. Ding een uur op laten warmen en toen vloog de (6A) automaat er uit. Op zich wel logisch natuurlijk, 2kW element op een 1380Watt ALS, maar waarom heeft hij het toch 45..60 minuten vol gehouden ? ALS is (was) een jaartje oud , Hager, geen Sjienees.

Kort door de bocht zijn veel van dit soort beveiligingen zo gespecificeerd dat deze bij 1,5x In (net) nog niet aanspreken. Zo gezien verbaasd het gedrag niet.
De documentatie weet meer.

Ook nog afhankelijk of het een B of een C is.
Je kan automaten best wel een tijdje plagen voor ze er uit gaan, zit een bimetaal in voor de belasting.
Op een gegeven moment is het bimetaal zo warm dat ie het opgeeft.

Ook nog afhankelijk of het een B of een C is.

Stierepoep. De 'karakteristiek' zegt wat over het magnetisch deel, niet over het thermische deel. Thermisch zijn B, C en D gelijk - in elk geval binnen 1 serie van dezelfde fabrikant.

Wat TS daar feitelijk heeft is een ALS, een thermische zekering en een magnetische zekering. Als ik het verhaal zo lees, dan tript het thermische ding. De magnetische is 'instant' en de ALS is niet waarschijnlijk bij een 'nieuw' apparaat.

Dan komen we bij RFTD. Het is heel gebruikelijk dat je 1.25*Inom voor langere tijd moet 'trekken' om het ding überhaupt te laten trippen - bij kamertemperatuur en nog wat randvoorwaarden. Hoe hoger je komt, hoe sneller dat gaat (duh... het gaat om 'opwarming'). Tevens is de omgevingstemperatuur van belang, alsmede hoe goed het ding z'n warmte kwijt kan. Ga je 'te hoog', dan komt ergens dat magnetisch deel in. Maar, zoals gezegd, dat is 'instant' en veel onnauwkeuriger dan 'thermisch'. Op dat 'instant' is nog iets af te dingen: als om welke reden dan ook de netspanning wat omhoog gaat en de verwarming gaat daardoor iets meer stroom trekken en komt daarmee net voorbij het kritische punt (wat dus per automaat iets anders ligt), dan kan het ook even duren.

Op de natte vinger, uitgaande van 230V 'doet' dat ding net geen 9A.
Die alamat zou 6A 'sustained' moeten kunnen hebben. Dan zou die op de natte vinger bij 7.5A gedurende langere tijd uiteindelijk een keer moeten trippen.
Goed, jij zit vaak 'op de camping'. Meestal kakt daar de spanning wel een beetje in bij wat belasting (maar corrigeer me vooral als dat daar niet relevant is), het is niet heel warm. Met een lagere spanning trekt het badje van Marie ook wat minder stroom. In een koude omgeving kan dat bimetaal iets meer hebben qua stroom om de temperatuur noodzakelijk voor uitschakelen te halen. Al met al: het is niet heel erg raar wat TS constateert.

Je bent weer eens heel snel met je commentaar Eric...
Ik zeg alleen dat een B of C uitmaakt, een B tript eerder dan een C bij inschakelen (zoals je terecht opmerkt) en zeg nergens dat het thermische deel anders is.

Ik mag toch ernstig hopen dat na 45 minuten, de situatie van de TS, de inschakelpiek wel een keer voorbij is...
Derhalve maakt de karakteristiek een bal uit en is het er dus ook niet van afhankelijk...

Strict gesproken gaat 't dus over een Alamat, geen ALS...

Een automaat en ook een aardlekautomaat kan je vrij standaard tot 1,2x In overbelasten. Dat het pas na 1 uur op 9A eruit is niet abnormaal. OP het werk hadden ze via een haspel 2x een 3kW = 6kW aan kachels ook zo op een groep gezet. En dat werkte al een paar dagen zo totdat de WCD waar de haspel in zat was gesmolten en de contacten er zo los in zaten da ze geen contact meer met de haspel maakten. De automaat was er al die tijd nooit uitgegaan. In zo kachel zit wel een thermostaat dus het is niet continu 6kW

Ik vond het ook erg veel maar als je na de datasheet kijkt is het helemaal niet zo gek thermisch kan tot 1,45 maal I nominaal zijn.

ADA906G_4801_nl-NL.pdf

Gr.F_S

Op zaterdag 4 april 2026 12:27:18 schreef EricP:
[...]Stierepoep. De 'karakteristiek' zegt wat over het magnetisch deel, niet over het thermische deel. Thermisch zijn B, C en D gelijk - in elk geval binnen 1 serie van dezelfde fabrikant.

Ook thermisch zit er wel degelijk iets verschil tussen de karakteristieken, maar in principe gaat de karakteristiek inderdaad over het magnetisch deel.

Op zaterdag 4 april 2026 13:15:43 schreef Arco:
Strict gesproken gaat 't dus over een Alamat, geen ALS...

Je hebt gelijk , mijn fout

Hij zit inmiddels sind 11:00 weer op zijn eigen groep / wcd. En de soep / sauzen blijven heet :)

Ook thermisch zit er wel degelijk iets verschil tussen de karakteristieken

Heb je een datasheet die dat kan onderbouwen?? Werkelijk alles wat ik tot op heden gezien heb (wat natuurlijk maar een ernstig beperkte subset is van wat er beschikbaar is...) laat zien dat het thermische deel bij de verschillende karakteristieken exact hetzelfde reageert - de lijntjes in de grafiek liggen over elkaar.

Toch fijn dat het eten weer smaken kan :)

De norm zélf behandelt het thermische gedeelte gelijk voor B, C en D.
Maar goed, die norm kan het fout hebben natuurlijk. :) ;)
Beter gezegd, fabrikanten kunnen iets verschillende curves hebben. Tenslotte schrijft de norm geen curves voor (die zijn er alleen voor het gemak bijgetekend door anderen), alleen testpunten.

Zoals gezegd... binnen een serie van een fabrikant is dat tot op heden altijd identiek. Uiteraard kan het tussen fabrikanten anders zijn, daar ging het verhaal niet over. Maar dan heeft het nog steeds niks te maken de de karakteristiek maar met de fabrikant (of serie).

De eerste datasheet die ik tegen komt. Eaton 'residential' (vandaar dat de D er niet in voorkomt), in dit geval een Xpole PLN6. De thermische curves zijn identiek - en uiteraard loopt die bij de C karakteristiek wat langer door. Het magnetische stuk is (uiteraard) ook anders.

Ik ken nog geen datasheet waarbij die curve verschillen heeft tussen de karakteristieken van dezelfde serie. Dus nog steeds benieuwd of GJ_ iets kan produceren waar het wel anders is.
[edit]Ook de invloed van 'temperatuur' is duidelijk:

En ook dat zal van fabrikant tot fabrikant wel iets verschillen - maar het maakt wel duidelijk dat 'wat overbelasten', zeker als het koud is, best lang goed gaat.