Hoi Allemaal,

Ik zit op dit moment met een vraag om mijn zoon zijn Beta RR50 te begrenzen.
Had reeds een begrenzer gekocht, maar blijkt uiteindelijk een simpele elco van 6.8uF/100V te zijn die ze tussen de pickup spoel en massa hangen.
Lijkt me niet zo'n ideale manier, en blijkbaar ook niet goed, daar deze al te vroeg begint in te grijpen.

Ik dacht eraan om zelf iets te ontwerpen met een arduino die effectief de snelheid op het achterwiel meet en wanneer deze overschreden wordt, de CDI uitschakelen via het signaal van de noodschakelaar.
Dus niet op de pickup spoel.
Ik vraag me nu alleen af hoe de motor zal reageren wanneer deze bij begrenzing aan/uit/aan/uit geschakeld wordt.
Er komt op dat moment wel mengsel, maar geen ontsteking...
Gaat dat dan gaan ploffen bij de eerstvolgende ontsteking ??

Er bestaan ook elektronische begrenzers die zowel toerental als snelheid meten, maar grijpen nog steeds in op de pickupspoel. Wel alleen maar wanneer de snelheidsgrens overschreden wordt.

Graag jullie gedacht.

Als 6u8 te veel is, zou je eens 4u7 of 5u6 kunnen proberen.

Of je gebruikt je arduino alleen als tachograaf die snelheid logt op b.v. een uSD kaart.

Ik zou liever niet de pickup spoel "plat" trekken, maar op een andere manier de ontsteking onderbreken

Dat lijkt mij ook niet zo verstandig.
De bewegende zuiger zal dan toch mengsel aan blijven zuigen wat dan onverbrand in de uitlaat kan komen en daar rare effecten kan geven...
Probeer inderdaad eens een wat lagere waarde condensator.

Geen elco gebruiken, die klapt...
Een paar van 1 uf kopen en er steeds een meer parallel zetten tot het goed werkt.
Wel aan die 100 volt denken.
Zijn niet duur en zo te vinden.

[Bericht gewijzigd door revado op (28%)]

Ik dacht eraan om zelf iets te ontwerpen met een arduino [...]

Al eens contact opgenomen met de lokale fietsenmaker en/of brommerwinkel en daar geïnformeerd naar oplossingen?

Want volgens mij bent u hier het wiel opnieuw aan het uitvinden. Ik heb praktisch geen ervaring of kennis van brommers, maar ik heb het sterke vermoeden dat hier gewoon al goede, commerciële oplossingen voor bestaan?

[Edit: als ik de zoektermen 'electronic moped limiter' ingeef, krijg ik een hoop resultaten. Waaronder https://josdijkman.nl/en/electric/limiter.html?page=1]

toch mengsel aan blijven zuigen wat dan onverbrand in de uitlaat kan komen en daar rare effecten kan geven...

Ah, vandaar de benaming 'knalpot' voor dat onderdeel.... >:) Of is het een vorm van after-burner, of zelfs een pulsejet?

Inderdaad, letterlijk knalpot.
Seen that, done that :)

Dit topic gaat ook over begrenzen met een condensator.
Is een heel gebruikelijke manier, vraag mij niet hoe ik dat weet O-)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/169883

Ik heb op mijn MBX50 destijds een potmeter in het handvat geïnstalleerd en een servo op de carburator. Dat is inmiddels 33j geleden. Voor de uitvinding van digitale fototoestellen. Of toch minstens voor de commerciële verspreiding ervan dus vraag me niet om plaatjes.
De snelheidsmeting ging via het pickup spoel dus geen snelheidslimitatie maar toerental limitatie. Het was noodzaak omdat je met een condensator niet zomaar van 120km/u naar 50km/u kan tunen. De potmeter was kinderspel maar de servo was wat ingewikkelder om weg te krijgen.

Volgens mij is dat modern spul uitgerust met een elektronische brandstofinjectie? En zelfs al een potmeter in het handvat? Daar zijn toch kits voor? Of is dit een oude versie met carburateur?

dat is het mooiere knutselwerk, "fly by wire"
de eerste testen zullen wel spannend zijn geweest :)

Op mijn Yamaha FS1 had ik een 2e "begrenzing"
De choke uittrekken liet het ding slecht lopen warm, maar hij bleef wel lopen.
Het palletje wat aan de gasschuif zit en de choke dicht trekt er af geslepen dan kon die open blijven...
Bij een controle zei ik dan, als ik hem uitzet krijg ik hem niet meer aan...
Heeft wat bekeuringen geescheeld.
Dat was ong 1980 als 16 jarige. :)

ik ben iets moderner, maar bij ons wat het simpeler: koop iets wat GEEN scooter is en GEEN schakelbrommer.

en dan wordt je gewoon niet op de rollenbank gezet.
Mijn Puch maxi (die ik in de winter reed) liep gewoon eerst 85 km/h (met 70 cc)
maar de 70 cc bleek niet geschikt te zijn voor een puch maxi... Cilinderwand scheurde.

Daarna weer 50 CC maar met dubbele spoelpoorten.
Een 15 mm aermachi amal carb en een aangepast spruitstuk en uitlaat en het ding liep ineens 95 km/h

Elke 3 maanden nieuwe remmen en elke 2 maanden een nieuw achtertandwiel (40 tanden ipv. 42, omdat dat minder koppel op achterbrug opleverde)

Ik heb me laten wijsmaken dat bromfietsen voor een bepaald jaartal (1960-70?) Geen snelheidsbeperking hebben.

Op donderdag 16 april 2026 11:14:18 schreef EricN:
Ik heb me laten wijsmaken dat bromfietsen voor een bepaald jaartal (1960-70?) Geen snelheidsbeperking hebben.

Ik weet niet of je in BE of NL woont maar in BE was de snelheid voor een bromfiets (max. 49.9cc) beperkt tot 40km/u (KB van 15/03/1968), (veel) later aangepast naar 45km/u.

Officiëel heette het een "rijwiel met hulpmotor", cilinderinhoud max 49.9cc en er moesten verplicht fietspedalen en een ketting aanwezig zijn.

De japanners (Honda o.a.) hadden dat al vlug omzeild door niet werkende vaste fietspedalen en een niet werkende ketting aan een 50cc motorfiets toe te voegen en daarbij de maximum snelheid te beperken tot 40km/u.

In 1971 (ik was toen 17.5 jaar jong) heb ik dankzij een vakantiejob nieuw een Suzuki AC50 gekocht (18.231BEF).
Ik wou geen "rijwiel met hulpmotor" maar een "motorfiets" (dus >40km/u, en zo stond het ook op mijn bijgeleverd homologatiedocument).

Mede gezien door mijn leeftijd (ik had mijn autorijbewijsexamen B reeds afgelegd en geslaagd maar ik moest wachten tot mijn 18e om het effectief te kunnen afhalen op het gemeentehuis) hoopte ik 'straffeloos' toch een half jaartje rond te toeren met een 'motorfiets' zonder geldig rijbewijs.
Is mij trouwens gedurende 2.5 jaar gelukt (stom!!!) tot ik een tweedehands Honda CD175 van 1971 van een klasgenoot gekocht heb (toen moest ik wel een 'gele motorfietsnummerplaat' aanvragen).

Ik moet toegeven dat ik toendertijd tientallen kopers had voor mijn Suzuki AC50.
De meeste van mijn (buur)vrienden hadden ofwel een tot 40km/u beperkte, ofwel 40km/u bromfietsen maar dan 'achteraf opgevoerde' versies die verre van zo snel waren als de mijne...

Op donderdag 16 april 2026 11:48:30 schreef trix:
dat is voor mijn tijd :+

En volop in de mijne...

Op donderdag 16 april 2026 10:14:38 schreef revado:
[...]
Op mijn Yamaha FS1 had ik een 2e "begrenzing"

Ik wou altijd al een Yamaha FS1 maar toendertijd was de leveringstijd zo'n 3-4 maand en daarvoor had ik het geduld niet (+ dat de FS1 ook nog met hopen gestolen werdt...).

Dat zou kunnen kloppen want mijn Honda C50 liep 70 en was origineel (idd met die niet bruikbare trappers. Ik weet niet meer uit welk jaar hij was maar ik had hem vanaf 1980 denk ik en het ding was behoorlijk op leeftijd. Ik denk ergens eind 60-'s. Een vriend had er ook een. Die werd aangehouden en liep te hard. Hij had een week om hem terug te voeren wat natuurlijk niet ging want die was ook origineel. Toen hebben we het luchtfilter zo vol gepropt met staalwol tot hij zo weinig lucht kreeg dat hij niet harder dan 40 ging maar nog net wel bleef lopen. Naar het buro, goedgekeurd en toen de staalwol snel er weer uit. We zijn met die brommers naar Amsterdam geweest, naar Spa (in de winter met langlauf skies er links en rechts aangebonden ) en we sliepen in een tent. En in de herfst zijn we naar Luxembourg geweest. Die dingen waren niet stuk te krijgen.

Op donderdag 16 april 2026 11:14:18 schreef EricN:

Dat klopt, ook geen CDI, gewoon een spoel in het vliegwiel en bobine.
Ik had er een elektronische ontsteking tussen gebouwd, met een BU111 als eind tor en wel het contactpuntje maar geen condensator meer uiteraard.
Werkte geweldig, ding liep 80 ongeveer.

Die FS1 was een gebruikte.
Ik koop dat soort dingen, net als een auto nooit nieuw.

In NL was het ook max 50cc en je mocht er max 45 mee in de jaren 80.
Mocht, en dat is heel wat anders dan doen O-)

[Bericht gewijzigd door revado op (18%)]

Ik denk dat je er zelfs maar 40 mee mocht.

Wat ik deed met mijn Honda SS50: ik had zelf een elektronische ontsteking gebouwd, een CDI. Eigen design trouwens na het lezen van wat artikelen.

En daarbij had ik met een timer (ik denk de 555) de ontsteking vertraagd. Dan loopt hij goed bij lage toeren maar verliest steeds meer koppel/vermogen bij hogere toeren, precies wat je wil.

En die delay trad op als ik op de claxonknop had gedrukt die een zekering door liet slaan. 3 kaar raden waarvoor dat diende.

Op donderdag 16 april 2026 16:15:02 schreef revado:
Werkte geweldig, ding liep 80 ongeveer.

Wat had je, één met een roterende inlaat of één met een membraam.

Op donderdag 16 april 2026 16:15:02 schreef revado:
[...]
Die FS1 was een gebruikte.
Ik koop dat soort dingen, net als een auto nooit nieuw.

Was dat die met die losse oliepomp die overal kapot ging waarna heel het blok vastliep? Dé reden dat er maar weinig oldtimers van zijn?

Op donderdag 16 april 2026 22:07:50 schreef Lambiek:
[...]
Wat had je, één met een roterende inlaat of één met een membraam.

Zo'n roterende schijf.

Op donderdag 16 april 2026 22:15:34 schreef Hoeben:
[...]

Was dat die met die losse oliepomp die overal kapot ging waarna heel het blok vastliep? Dé reden dat er maar weinig oldtimers van zijn?

Dat was de Yamaha 50 ( latere type van deFS1 dacht ik) volgens mij, die had een apart olietankje.
Een maat van mij had zo'n ding.
Autolube heette dat, daar ging van die groene moerasolie in ( zo stonk het, net als cardanolie, dat meurt ook vreselijk).
Dat er af gesloopt en gewoon mix er in.
De FS1 had dat niet.
Die dingen met autolube hadden ook een membraan dacht ik.

Ik heb wel meerdere keren een zuiger in puin gehad dan zaten de naalden van het naaldlager van de drijfstang in de zuiger aan de zijkant.
Dan ging er gewoon een standaard zuiger weer in.
Die zuiger met zuigerveren had ik bij mij, heb er eens een onderweg in gepield toen het ding bijna vastliep ergens ver van huis.
Ik had ongeveer deze:

Als je er een grotere schijf in zette en een groter schijfhuis met een 16mm Mikuni,dan liep hij zo'n 80 kilometer. Die schijf blokken waren veel beter dan die blokken met een membraam inlaat.

Ik heb ze alle twee gehad.

Op donderdag 16 april 2026 22:45:31 schreef Lambiek:
Als je er een grotere schijf in zette en een groter schijfhuis met een 16mm Mikuni,dan liep hij zo'n 80 kilometer. Die schijf blokken waren veel beter dan die blokken met een membraam inlaat.

Ik heb ze alle twee gehad.

Ik had de 15 mm, dan haalde ik de 80 ook wel met wind mee.
Tandwielen die in een "cirkelzaagblad" veranderden klinken ook bekend. :)

Op donderdag 16 april 2026 19:04:47 schreef maartenbakker:
Ik denk dat je er zelfs maar 40 mee mocht.

Ja klopt, was inderdaad 40.
Maar dat heb ik er nooit mee gereden dus daar heb ik "geen actieve herinnering aan "

Btw, we zijn aardig een topic aan het kapen intussen...

[Bericht gewijzigd door revado op (28%)]