Dit is een aardige site van het NED, het Nationaal Energie Dashboard. Het voorspelt voor de komende zeven, drie of een dag de (zonne- en windenergie) opbrengst op je locatie door het dicht bij zijnde weerstation. Tot op het uur kan je inzoomen wanneer je de energie slurpende verbruikers kan inschakelen. Ook met API, en CSV bestanden om alles te laten automatiseren.

Ben benieuwd of het een beetje klopt. :)

Beter dan een knap weerbericht gaat het niet worden - dat is tenslotte de basis.

Op zondag 12 april 2026 10:08:58 schreef EricP:
Beter dan een knap weerbericht gaat het niet worden - dat is tenslotte de basis.

En daar zitten ze al vaak naast. :+

Jij schrijft het. Ik dacht het alleen maar...

De grote energieboeren zullen dit behoorlijk nauwkeurig kunnen voorspellen - het is tenslotte hun core business.

Voorspelling van bewolking (zonne energie), wind (wind energie), verbruikspatronen, en weet ik veel wat voor data nog meer levert een day-ahead grafiek op voor de kWh prijzen per uur of ik meen zelf per 15 min. Dat zouden ze niet doen als het erg onbetrouwbaar zou zijn.

Dan heb je het natuurlijk over schaalgrootte van mega/gigawatturen. Voor 1 individuele installatie is die correlatie een heel stuk onbetrouwbaarder dan voor een hele provincie.

De grote energieboeren zullen dit behoorlijk nauwkeurig kunnen voorspellen - het is tenslotte hun core business.

Mwah... Het IS de core business van KNMI, DWD, Met Office, NOAA en nog een hele trits anderen. Leg de weerberichten naast elkaar (dat doe ik in bepaalde perioden best vaak) en zie de enorme verschillen voor hetzelfde gebied. Ik geloof er geen moer van dat een energie boer er beter in is - al zou het wel handig zijn!
Maar goed... als het om de komende 6 uur gaat, dan lukt het meestal wel. De komende 48 uur blijkt in de praktijk al een stuk spannender te zijn.