Bij een nader te noemen startup gebruikten we deze ECU's
https://openecu.com/
het is "open" maar verre van beschikbaar voor hobby budget volgens mij.
Jacques1956
Jacques van Montfort
Er zijn wel wat regels:
Benzine met elektronische injectie
- tot 1992 3,5 vol % CO
- vanaf 1992 , als er U9 op je kenteken staat en er dus ook een katalysator onder zit 0,5 vol % CO
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Zelfbouw ABS lijkt me, op zijn zachtst gezegd, spannend, aangezien dat potentieel de remdruk kan verlagen tot 0. Met een slechte rembekrachtiger moet je in het ergste geval harder trappen, alsof je geen rembekrachtiger hebt, tenzij het ding een lek in je hydraulische systeem veroorzaakt natuurlijk.
Adaptive cruise control zou je nog kunnen maken door het snelheidssignaal naar een bestaande cruise control module te manipuleren zodat hij een hogere snelheid ziet dan werkelijk als je de auto voor je detecteert.
Op woensdag 22 april 2026 18:58:51 schreef SparkyGSX:
Zelfbouw ABS lijkt me, op zijn zachtst gezegd, spannend, aangezien dat potentieel de remdruk kan verlagen tot 0. [...]
Precies dat.
Daartegenover heb ik 2x problemen gehad met een standaard ABS:
Bij de ene was er ergens een restrictie waardoor je op 1 wiel veel minder remkracht had, wat bij een noodstop resulteerde in dwars op de weg uitkomen (2x gehad, toen ABS module vervangen). Er was geen alarmmelding
Bij de andere was er wel een alarmmelding (handrem en abs lamp gingen branden)
Echter de fout was best wel grof: de pomp van het systeem draaide niet, waardoor het pedaal kneiterhard werd en je feitelijk niet kon remmen.
Het systeem wat daarin zat, zit volgens mij ook in mijn huidige auto. Ben der best wel alert op nu. (Overigens was ik degene die het wist, maar degene die ermee reed toen het gebeurde was mijn moeder)
Moraal : ook gerenomeerd OEM spul kan falen.
Citroen had het trouwens met hun hydraulische pomp voor vering EN remmen (iig in de Xantia)
Op woensdag 22 april 2026 20:29:11 schreef High met Henk:
Bij de andere was er wel een alarmmelding (handrem en abs lamp gingen branden)
Echter de fout was best wel grof: de pomp van het systeem draaide niet, waardoor het pedaal kneiterhard werd en je feitelijk niet kon remmen.
Dat lijkt mij een ABS systeem zonder externe vacuum bekrachtiging geweest te zijn. Hier werd de ABS pomp ook gebruikt voor de rembekrachtiging. Ik dacht dat Mercedes zo een systeem korte tijd geleverd heeft. Maar bij een klassiek ABS is de pomp alleen noodzakelijk voor ABS en ESP regeling. Bij rode lamp zou de normale rembekrachtiging nog steeds moeten werken.
Maar het is inderdaad zo dat een fout in het ABS systeem kan lijden tot volledig controleverlies, als bij voorbeeld het verkeerde wiel wordt geregeld. Sensoren L/R verwisselen is al voldoende.....
Teves mk2 abs had dat, hydraulische bekrachtiging met zo'n accumulator bol op de hrc. Zat op veel premium auto's van eind jaren zeventig tot pakweg half tachtig. Als je daar iets aan hebt tegenwoordig ben je mooi klaar, onderdelen zijn amper nog te vinden.
Normaal zou een defect aan het ABS het systeem gelijk uit moeten schakelen. Dat beïnvloedt de remwerking verder niet, je houdt een gewoon remsysteem over. Maar ik heb wel eens gehad dat er een intermitterende draadbreuk in een sensor kabel van de vooras zat. Bij het inveren vielen daardoor de pulsen soms weg, systeem denkt dan dat je wiel blokkeert en regelt de remdruk op dat wiel naar nul. Dan verlies je de helft van het remvermogen op de vooras, en moet je het stuur stevig vast hebben anders ga je haaks de bocht om. Omdat alle wielen normaal wel signaal gaven ging het systeem niet gelijk in storing. Na een paar keer had het systeem wel alsnog door dat er iets niet klopte, maar dan heb je toch even flink gezweet. Toen heb ik maar een stekker losgetrokken om een permanente storing te forceren, tot ik het kon fixen.
Jacques1956
Jacques van Montfort
Renault heeft in de 80 er jaren ook zo'n ABS remsysteem gehad van het merk Bendix het zat o.a. op de Renault 19 16V en R21 turbo. Een elektrische pomp bouwde ca 160 bar druk op en er zat een hydraulische accumulator op (geen vacuumrembekrachtiger). Het ABS werd geregeld door een blok van 4 solenoid valves en puls-sensoren op ieder wiel. De pomp en de accumulator gingen wel eens stuk en dan rolde de auto gewoon door!
Vanaf ca 1995 zijn ze over gegaan op Bosch ABS dat werkt met een vacuum bekrachtiging en bij falen houdt je een normaal remsysteem over.
Ik heb zelf bij mijn R19 het ABS verwijderd en een conventioneel systeem geplaatst en rijdt er al 20 jaar mee. Dit is een modificatie die zelfs de TUV in Duitsland toestaat!
Mijn range Rover van 1999 heeft het volgens mij ook.
De auto in kwestie was een Ford Scorpio uit 1991. Model erna had ander systeem inderdaad. Met vacuum.
Ik vind de range Rover dus ook bijzonder.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Bosch heeft een universeel Abs annex tractie controle systeem. Dit laatste moet dan wel kunnen samen werken met de motor ecu om de ontsteking en/of de gasklep te sturen. Het is gebaseerd op vw golf4 systeem maar dan met specifieke software. Helaas ook niet tegen hobby prijzen.
Over rdw keuringen kan ik bijna een boek schrijven wat een drama we hebben gehad met een super Performance daytona. Chassis van 1965 maar omdat super Performance in 2001 failliet is geweest en door gestart is had iemand bij het rdw bedacht dat hij aan de euro4 normen moest voldoen. Een behoorlijk getunde 5.7 v8......
En dan de rest van de auto heeft bijna een jaar geduurt maar toch gelukt. Zelfs een drive-by in Lelystad moeten doen ivm met de geluidsmetingen.
En dat door een fout die een import bedrijf had gemaakt toen de auto uit Duitsland kwam.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
[...]Citroen had het trouwens met hun hydraulische pomp voor vering EN remmen (iig in de Xantia)
Klopt, en bij eerdere hydraulische modellen ook. Je remt daarbij met een kraan, niet met een pompcylinder. Er was door de accumulatorbol wel nooddruk op het remsysteem voor als de pomp uitviel en er zat denk ik op een gegeven moment ook een terugslagklep in waardoor een lek in de vering niet zorgde voor acuut wegvallen van de remkracht, maar er waren faalmodi te bedenken waarbij je makkelijker totaaluitval krijgt dan met een traditioneel kruislings gescheiden remysteem. Dit was ook de reden dat de noodrem (handrem) op de voorwielen werkte. Dat was sowieso een goed idee en past prima in de actieve veiligheid van Citroëns uit die tijd.
Dat zou bij bovengenoemd Teves systeem eigenlijk ook verplicht moeten zijn.
Op woensdag 22 april 2026 18:58:51 schreef SparkyGSX:
Adaptive cruise control zou je nog kunnen maken door het snelheidssignaal naar een bestaande cruise control module te manipuleren zodat hij een hogere snelheid ziet dan werkelijk als je de auto voor je detecteert.
Af fabriek kan adaptive cruise control al een asociale en wettelijk verboden rijstijl vertonen (accellereren terwijl je ingehaald wordt). Dat zal er met zelfbouw niet persé beter op worden. Tenzij je er een halve Tesla aan FSD logica aan toevoegt.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
[...]
Citroen had het trouwens met hun hydraulische pomp voor vering EN remmen (iig in de Xantia)
Op woensdag 22 april 2026 23:23:16 schreef maartenbakker:
[...]
Klopt, en bij eerdere hydraulische modellen ook. Je remt daarbij met een kraan, niet met een pompcylinder. Er was door de accumulatorbol wel nooddruk op het remsysteem voor als de pomp uitviel en er zat denk ik op een gegeven moment ook een terugslagklep in waardoor een lek in de vering niet zorgde voor acuut wegvallen van de remkracht, maar er waren faalmodi te bedenken waarbij je makkelijker totaaluitval krijgt dan met een traditioneel kruislings gescheiden remysteem. Dit was ook de reden dat de noodrem (handrem) op de voorwielen werkte. Dat was sowieso een goed idee en past prima in de actieve veiligheid van Citroëns uit die tijd.
Naar mijn weten had de Citröen DS19/ID19 het ook, net als mijn C5 (en ook de C6).
Daarna is Citroën gestopt met toepassen van de hydraulische vering/remmen.
Spijtig want het was de beste vering die ik ooit in een auto meegemaakt heb, en ook nog regelbaar in 3 hoogtestanden.
Gemakkelijk voor mij om in de carwash op de laagste stand de radio/GPS antenne los te schroeven of op een onverhard landweggetje niet met het chassis tegen de grond te schuren...
Het enige probleem met de vering dat ik op 13.5 jaar gebruik ondervonden heb is dat op random momenten (15-tal keer op al die jaren) dat de achterkant van de C5 bij licht remmen op zeer lage snelheid plots meerdere keer helemaal omhoog schoot.
Verwarrend maar ongevaarlijk... 
ID19 had alleen hydraulische vering, remmen was met een gewoon rempedaal op de vacuum van de carburator als bekrachtiging . DS19 had zo een ronde knop/pedaal om te remmen . Dat was wel hydraulisch .
De DS19 had inderdaad een soort balg/ knop on te remmen geen pedaal.
Maar dat was naast Hydraulisch ook Hilarisch 
De eerste keer dat je er mee weg rijdt en wil remmen zit je op de voorruit ( ze hadden niet allemaal veiligheidsriemen in die tijd...
De eerste les in een vrachtwagen is al een belevenis met luchtremmen om die te leren doseren.
Maar als je ooit in een DS19 gereden hebt is dat een makkie .
Een kennis had er een, dacht uit 1970 ( had al de meedraaiende koplampen) , daar heb ik nog wel eens aan gesleuteld, ze waren niet het toonbeeld van betrouwbaarheid.
Apart ding met de Aluminium motorkap en spatschermen die je achter met een grote bout er af kon nemen, en wiel wisselen was hoog zetten, blok hout er onder, auto in laag en hij tilde letterlijk een pootje op.
Ver zijn tijd vooruit, dat wel.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 23 april 2026 19:46:31 schreef revado:
Maar als je ooit in een DS19 gereden hebt is dat een makkie .
Is dat een Citroen waarbij het rempedaal maar een paar mm kan bewegen en je met de kracht op het pedaal moet doseren hoe hard je remt? Ik heb rond 1989 in zo'n auto gereden voor een bijbaantje tijdens m'n studie. Bij de eerste bocht maakte ik ongewild een "noodstop". Na enig wennen valt er prima mee te werken. Nooit geweten of het een exemplaar of type "eigenaardigheid" was.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ooit eens verdiept in de werking van dit veersysteem en remmen. Lang geleden eens meegereden in een BX met deze vering. Grappig dat omhoog en omlaag manueel.
Maar ik ben oude Italianen gewend. Mijn X1/9 heeft tegengestelde remmen. Normaal hydraulisch maar zonder bekrachtiging. Normaal remmen doe je door zo hard op het rempedaal te stampen dat je je volledig in de rugleuning van de stoel duwt. En dan ben je nog ver van een noodstop. Maar ja, Italianen zijn ook om te gaan en niet om te remmen. 
Voor open soure en TC kijk eens bij de Megasquirt systemen.
En even voor de dirty minds, heb het hier over een automotive motormanagement systeem.....
Dat is alleen het afremmen/gas terugnemen van de motor deel.
Het deel detectie wielspin/slip doet MS niet.
Krijgt gewoon een input ga nu limiteren.
Er zijn heel veel van die systemen als megasquirt en sommigen,ijn zelfs sterk afgeleid hiervan.
KGE
Golden Member
Het hydraulische veersysteem van Citroen was zo goed/comfortabel dat zelf Rolls-Royce het in licentie gebruikt heeft op een aantal modellen.
maartenbakker
Golden Member
Op zaterdag 25 april 2026 10:10:48 schreef High met Henk:
Dat is alleen het afremmen/gas terugnemen van de motor deel.Het deel detectie wielspin/slip doet MS niet.
Krijgt gewoon een input ga nu limiteren.
Er zijn heel veel van die systemen als megasquirt en sommigen,ijn zelfs sterk afgeleid hiervan.
Hier kan je dus niks mee ?
Leest wielsensoren in en limiteert de motor.
Echter grijpt niet in op de remmen, wat TC wel doet.
Maar het gaat niet om of ik er wat mee kan: motormanagement systemen zijn er.
Maar ABS, TC, etc zijn er gewoon veel minder
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Wat je eigenlijk zoekt is dan anti-slip control.
Dat systeem remt 1 wiel af als je teveel snelheids verschil hebt.
Dat vind ik levensgevaarlijk, ik heb zo eens bijna een bmw afgeschreven. In de regen hard een bocht in begint 1 van de voorwielen te remmen. Dan ben je passagier in je eigen auto.
Gewoon TC teruggekoppeld op de ontsteking en/of gasklep werkt prima.
Bij de scorpio doet idd de TC ook alleen de motor. Bij de range rover grijpt hij actief in en dat werkt prima, zeker op de brakke banden die ik paar maanden terug er nog op had liggen.