Ebmpapst koelventilator Miele DGC draait niet meer na as vastkleven

Het laatste te geselen katje aan mijn Miele DGC6805: de koelventilator.

Het is in de eerste generaties van dergelijke combi-stoomoven gekend dat de as loskomt uit de motor. De schoep draait te traag, is zeer luidruchtig,...

Ventilator is niet te betalen bij Miele, helemaal demonteerbaar, dus lijmen die handel.

1ste poging: lijmen met B-7000 lijm. Dat werkte een uur perfect, maar kwam weer los

2de poging: lijmen met twee componentenlijm. Het asje in de rotor geplakt, 24 uur laten drogen en die motor draait niet meer.
Als je spanning op de spoel aanbrengt merk je dat het magnetisme de rotor alle kanten wil optrekken. Als je dan de boel probeert te helpen lijkt hij wel vast te zitten. Zonder spanning draait hij soepel.

Wat ik niet begrijp is dat het enige verschil de as vastplakken was in die rotor.
Wie kan me helpen met dit vraagstuk?

Eerste foto is uiteraard de motor gedemonteerd zodat jullie zien hoe de rotor eruit ziet.

Mogelijk staat een van bronzen busjes in de lagers een klein beetje scheef. Even voorzichtig duwen/trekken/tikken, iemand met ervaring kan zeggen welke kant op.

Aan de andere kant... Dan zou hij wel willen draaien als je hem met de hand helpt. Mogelijk is de schaduwpool onderbroken op de stator? Of de eekhoorntjeskooi van de rotor is onderbroken of kortgesloten?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (39%)]

Ik heb uit verleden een motortje uit een Bosch oven gesloopt en werkte ook perfect, weet dat de oven nog steeds werkt

Met een kunststof hamer op de stator slaan, niet te hard natuurlijk. Zo'n motortje kan haast niet stuk, tenzij hij verbrand.

Hij moet met de hand heel soepel draaien.

Als het asje weer loskomt kun je het met Loctite 638 doen, dat is een metaal lijm.

Heb je die rotor niet per ongeluk omgekeerd er op gemonteerd?
De "windingen" zitten er vaak schuin in en dan werkt hij mogelijk niet meer door de wisselende wervelstromen..
Draai de hele rotor eens om als test , dat kan zonder de as er uit halen lijkt mij.

Dat klinkt wel plausibel voor deze specifieke symptomen.