Ik heb hier een compressor staan die goed werkt wanneer deze wordt aangezet. Echter, zodra de luchtdruk afneemt en de compressor moet bijvullen, loopt deze moeizaam en zwaar, totdat de thermische schakelaar activeert.

Het lijkt erop dat de compressor is omgebouwd van 380V naar 220V. Zou dit de oorzaak van het probleem kunnen zijn?

Wat zou de oorzaak van dit probleem kunnen zijn?

Er moet ergens een afblaasklep zitten die de cylinder drukloos maakt.
Ik heb even een foto gezocht op internet en daar zie je de slang zitten die daar voor zorgt.
Een kapotte pressostaat of slang zou dus een mogelijkheid kunnen zijn.
Die 230 volt motor hoort er gewoon op zo te zien.

Als het goed is moet je de afschakeldruk van de prestostaat kunnen instellen. Zelf heb ik hem op 7 Barg staan. Het is niet de bedoeling dat je de boel afschakelt op je thermische veiligheid van je motor.

Goede opmerking.
Ik was ervan uitgegaan dat hij wel afslaat op druk en bij weer aanslaan niet wil aanlopen.

Hoor je wel duidelijk een luide Pssssht wanneer de compressor uitschakeld? Zoniet is je ontlastklep waarschijnlijk stuk en moet vervangen worden. Op die van mij hoor ik dat ook als ik hem zelf tijdens draaien uitschakel.

Als die klep zijn werk niet doet ziet de motor een zware belasting, en kan niet op toeren komen en dus grijpt de thermische in. Dat is net hetzelfde alsof je je auto in de 5e versnelling wil starten, dat gaat ook niet lukken.

Ding is gemaakt voor 1x230vac lijkt zo goed.
Het slaat thermisch uit als er druk moet worden opgebouwd.
Oile ?
Kijk even goed naar de draden Z1 en Z2 die uit de motor komen.
Z2 lijkt op de foto beschadigd en Z1 lijkt met een 180 graden bocht in z'n kabelschcoen te zitten.
Zou deze opnieuw voorzien van kabelschoen zodat je zeker weet dat alle aders in de draad stroom voeren.
Verder stroom meten, thermische switch kan defect zijn.
Anders condensator vervangen, dat ingepakte ding met bruine en blauwe draad.

[Bericht gewijzigd door HD13 op (36%)]

Bij foute bedrading zou die ook niet op druk mogen komen.

Het is een 2P 230V motor. Dus nooit omgebouwd van 400V. Bij een 400V is de stuurschakeling meestal gewoon 230V uitgevoerd.

Het meeste kans is dat de compressor niet 'afblaast' zodra de motor wordt uitgeschakeld.

Lijkt mij dat de compressor niet drukloos aanloopt.
-Bij afslaan blaast het ventiel in de prestostaat niet af
-Bij afslaan opent na afblazen de startklep/aanloopventiel niet (niet alle compressoren hebben deze klep)
https://airpress.be/startklep-voor-de-lm-50-350-36826035
In dit laatste geval effe op het topje duwen en een pufje WD40 inspuiten

@hieronder:
bij een vuiltje in de gestuurde terugslagklep loopt na afslag de tank leeg via de prestostaat

[Bericht gewijzigd door OXO op (14%)]

Controleer de terugslagklep tussen voorraadvat en compressorkop ook eens.
Als deze terugslagklep lekt, en de prestostaat is ingesteld tussen vb 4 en 6 bar, dan mag de ontluchting van de prestostaat wel correct ontluchten, maar blijft er 4 bar tegendruk te overwinnen.
Dat kan niet de bedoeling zijn.

Meestal zit er een "vuiltje" tussen de zitting en het afsluitend gedeelte van de terugslagklep. Deze gewoon opendraaien en zuivermaken, (droog met een poetsdoek, of afwassen met ontvetter)
Voorzichtig dat de veer uit de terugslagklep niet weg springt.

Als de terugslagklep genoeg lekt om druk te houden loopt je tank leeg, en dat hoor je echt wel.

Op vrijdag 1 mei 2026 02:02:55 schreef CrossFireX:
Dat is net hetzelfde alsof je je auto in de 5e versnelling wil starten, dat gaat ook niet lukken.

Toen ik nog jong was, hadden we een keer een diesel auto gehuurd. Met wat moeite konden we in z'n vier gewoon op gang komen. :-) (Maar ook dan krijg je "thermische problemen" als dat een paar keer op rij moet. Daar gebeurt dat in de koppeling. )

Ik zou ook gokken op de condensator; als die niet meer top is krijgt de motor het moeilijker onder zwaardere belasting.

Normaal mag er geen belasting zijn als de presostaat werkt zoals het hoort.

Het wachten is op TS om antwoord te geven op een paar vragen.
Ten eerste: staat de compressor wel af op druk.
We zijn het er allemaal over eens dat het de afblaas wel moet zijn.

Op vrijdag 1 mei 2026 12:32:43 schreef rew:
[...]Toen ik nog jong was, hadden we een keer een diesel auto gehuurd. Met wat moeite konden we in z'n vier gewoon op gang komen. :-) (Maar ook dan krijg je "thermische problemen" als dat een paar keer op rij moet. Daar gebeurt dat in de koppeling. )

Wij kregen vroeger eens een vervangwagen toen onze auto in de garage was, het was een zware diesel. Breek me de bek open welk type auto dit weer was. Maar goed ook bij deze konden we gewoon makkelijk in vier beginnen rijden. Die bak had zoveel kracht dat dit geen probleem was, we hadden wel lol toen.

Het was echt niet weten en we dachten andere koppeling... :9

Op vrijdag 1 mei 2026 19:50:56 schreef revado:
Het wachten is op TS om antwoord te geven op een paar vragen.
Ten eerste: staat de compressor wel af op druk.
We zijn het er allemaal over eens dat het de afblaas wel moet zijn.

Als dat ding niet afslaat dan hoeft hij ook niet opnieuw op te starten als de druk gezakt is dus is het waarschijnlijker dat het de condensator is het ding is tenslotte 12 jaar oud.
De motor /pomp heeft maar een paar slagen de tijd totdat het pijpje van pomp naar vat weer vol is en dan zit hij weer tegen iets van 6 Bar te duwen.
Ik heb een tijd terug een compressor gerepareerd waar inderdaad de pressostaat niet meer van afsloeg maar die dingen kan je bij alie voor een paar cent kopen,

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op (11%)]

Op het algemene informatieplaatje staat 3HP, dat is 2,2KW. Er staat ook 11 Amp maar normaal doet een 2,2 Kw 1 fase motor 13,5 a 14 Amp! Dus controleer wat er op het echte motor plaatje staat en hoe hoog de thermische beveiliging is ingesteld. Als ie voortijdig termisch uitslaat zal bij een reset de ontlastklep nog gesloten zijn en vollast moeten aanlopen.

Op vrijdag 1 mei 2026 21:50:05 schreef CrossFireX:
[...]

Wij kregen vroeger eens een vervangwagen toen onze auto in de garage was, het was een zware diesel. Breek me de bek open welk type auto dit weer was. Maar goed ook bij deze konden we gewoon makkelijk in vier beginnen rijden. Die bak had zoveel kracht dat dit geen probleem was, we hadden wel lol toen.

Het was echt niet weten en we dachten andere koppeling... :9

Even off topic-

En daarom rijd ik al 42 jaar diesels waarmee zeker 1,5 miljoen kilometer gemaakt.
Beresterk, geen toeren nodig en daardoor heel zuinig.
En in alle jaren een keer een niet startende auto gehad door een spontaan kapotte accu.

Maar nu maar weer on topic.

Van TS horen we niet veel meer, die is hopelijk niet weggeblazen door de compressor...