OPGELOST dank u
bovenaan en onderaan een jumper in het schema:
https://electronics.stackexchange.com/questions/505318/how-to-properly…

Hallo,
Waar vind ik het schema van deze relais module ? :
Of waarvoor dienen de 2 straps en ik leg de nadruk op 2 !
Ik denk dat 1 strap dient om om het ingang signaal door de te verbinden met de Vcc ingang zdat je geen apparte voeding nodig hebt maar waarvoor dient die 2de dan ?

Dank u,

Dirk
https://www.bol.com/be/nl/p/dc-3v-3-3v-relaismodule-met-geisoleerde-st…

[Bericht gewijzigd door elektron_ op (10%)]

Wat bedoel je met strap?

Aan relais zijde heb je de aansluiting voor de belasting. NO is het contact dat in rust (niet geactiveerd relais) open staat. NC is dan weer het contact dat in die situatie wel gesloten is. Het middelste contact is het gemeenschappelijke contact.

Aan de andere zijde heb je de GND, ingang die het relais schakelt en VCC waaraan de 3,3V moet komen om het relais te kunnen schakelen.

De jumpers zullen dienen om de primaire en secundaire zijde van de optocoupler daadwerkelijk te scheiden. Dan is er 1 voor de voeding en 1 voor de GND.

Netjes dat dit er nu is. Er is ook in deze krochten toch vooruitgang :)

[edit]
Voor wie geen zin heeft in Bol:

[Bericht gewijzigd door Aart op (15%)]

Op vrijdag 1 mei 2026 10:08:55 schreef buckfast_beekeeper:
Wat bedoel je met strap?

Aan relais zijde heb je de aansluiting voor de belasting. NO is het contact dat in rust (niet geactiveerd relais) open staat. NC is dan weer het contact dat in die situatie wel gesloten is. Het middelste contact is het gemeenschappelijke contact.

Aan de andere zijde heb je de GND, ingang die het relais schakelt en VCC waaraan de 3,3V moet komen om het relais te kunnen schakelen.

ik bedoel de zwarte jumpers

Op vrijdag 1 mei 2026 10:10:24 schreef Aart:
De jumpers zullen dienen om de primaire en secundaire zijde van de optocoupler daadwerkelijk te scheiden. Dan is er 1 voor de voeding en 1 voor de GND. Dus die 2de jumper is een raadsel.

Netjes dat dit er nu is. Er is ook in deze krochten toch vooruitgang :)

[edit]
Voor wie geen zin heeft in Bol:
[bijlage]

ik ben akkoord voor het stuur signaal in . daarvoor is er 1 jumper. Maar er is maar 1 GND aan de ingang

https://www.amazon.com.be/-/en/Isolated-Control-Automatic-Circuit-Adju…
De jumpers hebben een naam JP1 JP2

[Bericht gewijzigd door elektron_ op (42%)]

Tja, daar kun je heel lang over filosoferen, maar zolang je het ding niet in handen hebt kun je daar weinig zinnigs over zeggen.

TS misquote mij, in zijn onnodige quotes. Dat zal vermoedelijk een fout zijn, het wordt echter MET NADRUK niet op prijs gesteld.
Sommige fouten worden helaas beter niet gemaakt. Om deze reden verlaat ik dit topic, veel succes.

De gegevens die er bij staan bij Bol is meestal bijeengeraapte nonsens en kun je beter overslaan... 8)7

Binair 10? :+

Waar vind ik het schema van deze relais module ? :
Of waarvoor dienen de 2 straps en ik leg de nadruk op 2 !
Ik denk dat 1 strap dient om om het ingang signaal door de te verbinden met de Vcc ingang zdat je geen apparte voeding nodig hebt maar waarvoor dient die 2de dan ?

Dit is zo klein en simpel, gewoon zelf even snel optekenen.

En anders een paar goede foto's maken en hier plaatsen, misschien dat er dan een goede ziel is die het voor u doet.

Mogelijk dat er ook een jumper is om het relais permanent 'aan' of juist 'uit' te schakelen? I.e. manual overrule van de stuuringang. Maar zonder de print van dichtbij te kunnen bekijken blijft het raden.

Hoe moeilijk kan het zijn om een specificatie documentje mee te leveren bij zo een module, zodat je weet wat je koopt. Maar dat is blijkbaar teveel moeite voor de verkoper, ondanks de vraagprijs van 17.59 voor een moduletje van hooguit 2.50 €

Ik kocht een paar dagen geleden een zonnebril voor in het handschoenvak in de auto. Tot m'n stomme verbazing zat er een hele lange handleiding bij (5 cm breed, 50 cm lang, met heel veel hele kleine lettertjes in alle talen van de regenboog).

Soms snap ik de wereld niet meer....

Ledvance nam 'kleine lettertjes' iets te letterlijk... :+ (kleinste die ik ooit gezien heb)
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2387995#2387995

[Bericht gewijzigd door Arco op (12%)]

Op vrijdag 1 mei 2026 12:30:50 schreef deKees:
... ondanks de vraagprijs van 17.59 voor een moduletje van hooguit 2.50 €

Zelfs dat is nog te veel, want op Ali staat ie voor minder.

Op vrijdag 1 mei 2026 13:25:39 schreef KeesX:
[...]

De verkoper op Bol is gewoon een dropshipper'er. Staat uiterlijk 13 mei in huis, dat redt je bij ALi ook.

En Ali vermeldt WEL waar de jumpers voor dienen!

Precies!

Niet dat het ergens op slaat, maar toch, het staat er wel.

Wat maakt het zo verwarrend: Als je een andere spanningsbron wenst te gebruiken voor het relais, moet je de header pinnen gebruiken.
Als je de jumpers behoudt heb je eigenlijk geen volledige optische bescherming

De meeste van die printjes met opto zijn sowieso onzin, die opto doet niets en is helemaal niet nodig. Er zijn er maar enkelen die je daadwerkelijk kunt scheiden.

Wat maakt het zo verwarrend: Als je een andere spanningsbron wenst te gebruiken voor het relais, moet je de jumpers verwijderen en de header pinnen gebruiken.
Als je de jumpers behoudt heb je eigenlijk geen volledige optische bescherming

De jumpers geven je een keuze - of en hoe je ze gebruikt is aan de gebruiker zelf. Het is een optie om ze te gebruiken, geen verplichting.

Ik gebruik ze ook veel in m'n zelfbouwprojecten. Maakt het debuggen van een schakeling vaak een stuk makkelijker als je bepaalde delen even permanent kunt activeren, of uitschakelen, of als handig testpunt.... (net als een overvloed aan 3mm-LEDs op strategische plekken in m'n projecten om status te indiceren; daardoor is vaak in één oogopslag duidelijk wat er gebeurt in de schakeling, zonder naar een DMM of scope te hoeven grijpen)

Van de gebruiker wordt wel verwacht dat hij weet wat hij doet want soms kun je met bepaalde, incompatibele jumper-combinaties schade veroorzaken.