Partners gezocht voor prototype: De "Zelfrijdende" Hondenkar (Legaal Mushing)

Beste mede-hondenliefhebbers / techneuten,

Ik werk aan de ontwikkeling van een innovatief prototype: een honden-kuts (wagen waar honden voor lopen) die specifiek is ontworpen om binnen de huidige wetgeving in Nederland en België te passen.
Het probleem: Zoals jullie weten is het laten trekken van lasten door honden verboden (met enkele uitzonderingen).
De oplossing: Ik ontwikkel een wagen die actief zelfrijdend is. Dankzij sensoren past de motorondersteuning zich direct aan de snelheid van de honden aan. De honden lopen dus voor de wagen zonder een fysieke last te trekken (de treklijn blijft spanningsloos). Dit maakt het gespan technisch gezien legaal voor alle rassen.
Voor de verdere ontwikkeling en het testen van dit prototype ben ik op zoek naar:
Hondeneigenaars (Regio Zeeland/Oost-Vlaanderen) die interesse hebben in dit concept en eventueel mee willen doen aan de bouw van het prototype..
Technische doeners met ervaring in elektrische aandrijvingen (e-bike motoren/sensoren) of lichtgewicht framebouw (aluminium).
Heb je ervaring met mushing, zelfbouw-karren, of ben je een techneut die dit een interessant project vindt? Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Oliver Kalmring

Dat doet denken aan die 'zelfrijdende' postkarren in grotere bedrijven, en andere soorten transportwagens. Ze rijden als je ze 'duwt' of 'trekt', en stoppen als je daarmee
ophoudt, maar drijven zichzelf elektrisch aan.
Veel van de benodigde ideeën en onderdelen zul je daarin vinden denk ik.

Een hondenkar met ondersteuning dus.

Krachtsensor gebruiken tussen de trekriem en zo je motor aansturen. Als motor kun je een rolstoelmotor gebruiken met een differentieel, dan kun je ook goed sturen.

Leuk project! :)

Waar ga je het voor gebruiken?, minder valide personen?

Aan een bekeuring van oom agent ontsnap je niet. Die ziet een hondekar en denkt: "Dat is verboden! Tijd voor een vette prent."
Je kan zeggen: "De hond trekt de kar niet, dat doet de elektronica", maar toch zit aan je strengen een meetsysteem om te bepalen hoe hard de hond trek en hoeveel ondersteuning je aan de hond moet geven. Dus de hond trekt aan de kar, maar met een kleine trekkracht.
@TS,
Het model volgens je plaatje is sowieso fout.
Ik zie een tweewielig voertuig. Dat betekent dat, als het zwaartepunt achter de wielen ligt de hond opgetild wordt en met zijn pootjes in de lucht zweeft, of als het zwaartepunt voor de wielen ligt de hond op de grond gedrukt wordt. Dan heb je nog dat tijdens het rijden het zwaartepunt het ene moment voor en het andere moment achter de wielen kan komen. Arme hond.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (35%)]

Emigreren naar Alaska zou ik zeggen, daar is dat normaal en heb je dit probleem niet. ;)

Ja het wiel wil ik ook niet opnieuw uitvinden, componenten die al bestaan wil ik wel gebruiken, zoals een elektr. vierwieler die als koets gebruikt kan worden.
...
De gebruik is vooreerst persoonlijk om mijn honden meer beweging te geven binnen de wettelijke eisen, maar kan ook een goed alternatief zijn voor mensen die lopend hun honden niet meer de nodige beweging kunnen bieden.
...
Vooraf heb ik contact opgenomen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en heb hun mijn idee uitgelicht. Zij geven aan dat zoals beschreven die voertuig niet onder het verbod (verbod honden als trekkracht te gebruiken) valt zolang aan andere wettelijke bepalingen voldaan wordt. Als voor de prototype een vergunning laat uitstellen van der RVO dan kan oom agent niets doen. Omdat dit vehicle in Nederland oder gehandicaptenvoertuigen telt is ook geen kenteken of rijbewijs nodig.
En het plaatje .... dat was mijn eerste idee van een tweewieler koets om trekgewicht te besparen. Als de zwaartepunt van mens en frame onder de aslijn van de wielen ligt (bij 28er wielen goed realiseerbaar) dan wordt de hond nergens hen geduwd. Niks arme hond dus. Maar arme honden de hun leven in een achtertuin zitten en mss 1 of 2 keer per dag om het huis mogen wandelen.

Mijn hond (die loopt zo'n 7km/dag) wil alleen achter me of naast me lopen. (zoals het hoort) mijn hond bepaald niet waar we heen gaan. En dat laatste is hier een probleem. Hoe ga je die hond sturen?
De honden die voorop willen lopen (anders dan getrainde slede honden) zijn de gene die de baas nu al voort trekken mee naar waar ze heen willen. (bv naar een loopse teef.) Een beetje grote hond die ineens besluit vol links af te gaan trekt zo het karretje om dus het moet zwaar genoeg zijn en hele goede remmen hebben. Een vriend van mij, nu geremigreerd naar zweden, had Malamuts waarmee hij sledehond wedstrijden deed. Die vertelde aardig enge verhalen hoe ze een geremde en geankerde kar gewoon als een soort ploeg voorttrokken.

Maar er is een veel makkelijkere oplossing voor gehandicapten, een die ze waarschijnlijk toch al hebben, de scootmobiel. :-) Daarbij bepaalt de baas hoe hard en waarheen ze gaan en niet de hond.

Op zondag 3 mei 2026 20:18:28 schreef Dober:
Maar arme honden de hun leven in een achtertuin zitten en mss 1 of 2 keer per dag om het huis mogen wandelen.

Dat is één van de redenen dat ik geen hond heb.

En het plaatje .... dat was mijn eerste idee van een tweewieler koets om trekgewicht te besparen.

Toch zou ik gaan voor een drie- of vierwielig voertuig.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (33%)]

En dan maar hopen dat die honden voorop geen kat zien onderweg... Dat karretje zal mogen bollen, dat loopt geheid verkeerd af. En extra gewicht met batterijen die je ook nog weer moet opladen, amaai als de accu leeg zijn, arme honden. En dat karretje zal nooit snel genoeg reageren op de honden zelf, het zal meer in hun achterste duwen dan wat anders. En wat als de honden op hol slaan door iets?

En het plaatje .... dat was mijn eerste idee van een tweewieler koets om trekgewicht te besparen. Als de zwaartepunt van mens en frame onder de aslijn van de wielen ligt (bij 28er wielen goed realiseerbaar) dan wordt de hond nergens hen geduwd

Dan kun je niet remmen of versnellen, je zult minstens 3 wielen moeten hebben.

Op zondag 3 mei 2026 21:41:54 schreef CrossFireX:
... En dat karretje zal nooit snel genoeg reageren op de honden zelf, het zal meer in hun achterste duwen dan wat anders...

Je kan de motor schakelen als motorrem. Dan kan je gelijk je accu weer opladen. Je stuurelektronica en tuigage van de honden moeten daarop wel ingericht zijn.

Op zondag 3 mei 2026 22:03:50 schreef fred101:
[...]
Dan kun je niet remmen of versnellen, je zult minstens 3 wielen moeten hebben.

Hoe doet een ruiter met een sulky dat?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (23%)]

Zoals ik al zei, de koets valt onder gehandicaptenvoertuige (scootmobiel) en zo een scootmobiel (een soort ligfiets met 4 wielen) zal als basis fungeren. Is gewoon stabieler als twee wielen. Met een vermogen van 70 km per acculading zal de hond (de honden) zonder te moeten trekken ook weer thuis komen ;)
Dat sturen van de honden vindt via kabels plaats, die een draai-beugel aan het eind van de verbindingsbuis sturen. Het trainen van de honden om veilig voor een wagen te lopen is voorafgaand de plicht van iedere hondeneigenaar die zijn hond voor de wagen wil laten lopen. Een niet luisterende hond gewoon aan de riem, die een teef achter aan wil zitten, is slechter te sturen en zeker ook slechter te remmen. een koets van ca 80 kg en het bestuurders gewicht noch bovenop zijn niet maar zo weg te trekken als alle vier wielen op de rem staan. Ten slotte bestaat ook de mogelijkheid, bei trekken van de honden ondanks de koets op rem staat, dat de wielen achteruit draaien en op die manier een ongewild vooruit trekken te voorkomen.

En maar hopen dat het allemaal goed beveiligd is, anders honden met een kar vuur achter zich aan. In elk geval zal dat karretje veel keer tegen de honden aan rijden, het is bijna onmogelijk om zo snel als de honden te kunnen reageren. Alleen jammer van het gewicht dat je ook weer moet meesleuren met die kar.

En het zal ook veel gebeuren dat de honden zich beul trekken en het karretje zelf niet kan volgen. Er ermee op de weg komen is al bij voorbaat niet toe gelaten dacht ik.

Hoe doet een ruiter met een sulky dat?

Daar zorgt 600-800 kilo paard ervoor dat de kar vlak blijft ;-) maar dat kun je een hond van 30-50kilo niet aandoen. Maar dat speelt blijkbaar niet. De kar wordt 4 wielig.

Voor heel goed getrainde honden zou het kunnen werken. Mijn vorige hond (33kilo Friese Stabij) had ik zo goed getraind dat het met wat extra training zou kunnen (die kende oa links en rechts) maar de meeste honden zijn niet zo goed getraind en de meeste baasjes zijn de baas niet.

Het is dus eigenlijk gewoon een electrische scootmobiel waar de hond voor ipv naast loopt. Dan lijkt me de scoot mobiel veel handiger en veiliger. Die hebben de meeste invaliden al en je hoeft je hond niet extra te trainen. Dan hebben ze ook de gelegenheid om hun behoefte te doen.

Alleen gaan ze niet zo snel dat je je hond kunt laten rennen. Voor die doelgroep zou het een oplossing zijn (bv een gehandicapte met een Mechelaar of andere hoog energie hond die zelf nu beperking heeft maar er mee wil blijven sporten) 25km/h is hard genoeg voor een getrainde hond (ook getraind om lange afstanden op asfalt kunnen lopen zonder zijn kussentjes kapot te lopen, de mijne loopt bv voornamelijk op onverhard. (en is te klein, ik had vroeger wel grotere honden, ik heb al vanaf mijn geboorte, op een jaar of 4 na, altijd honden gehad.)

Als de zwaartepunt van mens en frame onder de aslijn van de wielen ligt (bij 28er wielen goed realiseerbaar) dan wordt de hond nergens hen geduwd.

Hoe heeft de diameter van de wielen daar enige invloed op? je wagen beweegt om een as, het enige wat een grotere wiel diameter doet is de positie van die as hoger van de grond plaatsen.

Hoe ver ben je al? Heb je alleen maar een idee en zoek je gratis/betaald "personeel" met kennis (het klinkt als een commercieel project) of heb je al een prototype wat je verder wilt optimaliseren?.

Op zondag 3 mei 2026 18:26:21 schreef Lambiek:

Krachtsensor gebruiken tussen de trekriem en zo je motor aansturen.

Dat gaat niet werken. Zodra de wielen wat aangedreven worden, detecteerd de sensor verminderde trekkracht en zwakt de wielaandrijving af.
Dat wordt m.i. een "horten en stoten" aandrijving. :S

Ten eerste kan dat karretje niet tegen de honden aanrijden omdat sensoren het steeds op dezelfde afstand houden, lopen de honden trager rijd ook het karretje trager. En trek-sensoren reageren binnen enkele microseconden dus snel genoeg. Met een snelheid van het karretje van 40 km/uur max moeten de honden zich op geen enige moment beul trekken, ze moeten helemaal niks trekken.
...
Ook bij een tweewielige koets (sulky) maakt het niet uit of een hond van 50 of een paard van 500 kg vooraan loopt zolang de zwaartepunt van koets en bestuurder onder de wielas ligt. Dan fungeert de bestuurder in zijn zit als een soort schommel en kan naar vore of naar achter leunen zonder dat hierdoor druk op de dissel komt. Deze trekt de koets via de wielas en is niet verbonden met het frame waar het gewicht van de bestuurder op rust. Alleen bij het remmen wordt hiermee verbinding gemaakt. Waar je wel gelijk in hebt dat lange afstanden op asphalt niet goed voor de poten zijn, en vooral niet in de zomer als de asphalt plakkerig is. Daarom moet de koets ook geschikt zijn voor offroad wegen dus onverhard wat de voorkeur moet hebben. Met een gewoon scootmobiel is dat al niet mogelijk, hiermee kun je alleen op verharde wegen veilig rijden.

Honden moeten verplicht aangelijnd zijn op de openbare weg in de meeste gemeenten. Lijkt mij een zinloos plan om je moet tijd teveel hebben en hobbymatig op een hondenpoepveldje bezig gaan. Honden werden wel getrained om onder een tank te kruipen in WOII met een springlading op hun rug. Ik vind dat je niet met (huis)dieren moet klooien. Laat die beesten met rust.

Ik zag vandaag toevallig 2 ponykarretjes rijden met paarden ervoor die kleiner zijn dan sommige honden. Eigenlijk is de wetgeving best wel krom dat een paard mag trekken en een hond niet... Niet elke hond is daar natuurlijk voor geschikt, maar een algemeen verbod stamt denk ik nog uit de tijd dat magere scharminkels zware melkkarren moesten trekken (Bruin Boon in de verhalen van Dik Trom als ik me goed herinner) en het dus vooruitgang was om dat te verbieden. Dat zal niets met recreatie te maken hebben gehad.

Maar hoe dan ook, ik denk dat je met een goede regellus en goede sensoren inderdaad best kunt voorkomen dat je de honden overrijdt. Omwille van de eenvoud zou ik wel echt 3 of 4 wielen aanhouden, anders moet je ook nog eens een balansfnctie in je aandrijving maken, zoals bij een Segway of Hoverboard.

hier een schets van het tweewiel-principe. Blauw is het frame-element van de zit en rood frame-element van de verbindingsstang. Het enige wat op de hond last is het gewicht van de verbindingsstang wat met een contragewicht makkelijk op te lossen is.

Je bent wel verplicht dat ding te laten keuren, dat is sinds 1 januari verplicht voor (invaliden) voertuigen die harder dan 20 k/u kunnen.
En dan 40 km/uur met een katterke achter een hond.
Als dat karretje dan de minste schommeling maakt door een schrikkende hond, of een kind wat aan komt rennen dan mag ik hopen dat je hele goede advocaten hebt.
Ik adviseer je om de juridische kant eerst 100% af te dekken.
Ik denk even aan de Stint en de gevolgen.

Op maandag 4 mei 2026 19:39:13 schreef Dober:
hier een schets van het tweewiel-principe. Blauw is het frame-element van de zit en rood frame-element van de verbindingsstang. Het enige wat op de hond last is het gewicht van de verbindingsstang wat met een contragewicht makkelijk op te lossen is.

In theorie kan dat bij een statische gewichtsverdeling, maar vergeet niet dat de aandrijf- en remkrachten de hond de grond in drukken of de lucht in trekken. Vandaar dat ik denk dat je een balansmechanisme moet gebruiken in je aandrijving.

Alternatief zijn een paar meeloopwieltjes die die krachten opvangen.

Edit: ik zie dat die systemen inderdaad gescheiden zijn. Wel uitkijken dat de stoel alsnog niet makkelijk kan kiepen.

Op maandag 4 mei 2026 19:41:43 schreef maartenbakker:
[...]In theorie kan dat bij een statische gewichtsverdeling, maar vergeet niet dat de aandrijf- en remkrachten de hond de grond in drukken of de lucht in trekken..

Dat sowieso niet. Scheiding van de twee systemen met het rode systeem door de as van de wielen is een elegante oplossing. Blijft over het schommelen van de bestuurder bij optrekken of afremmen van de wagen. Dat is voor de bestuurder en hond(en) niet echt comfortabel.

Op maandag 4 mei 2026 19:26:54 schreef Dober:
Ten eerste kan dat karretje niet tegen de honden aanrijden omdat sensoren het steeds op dezelfde afstand houden, lopen de honden trager rijd ook het karretje trager. En trek-sensoren reageren binnen enkele microseconden dus snel genoeg. Met een snelheid van het karretje van 40 km/uur max moeten de honden zich op geen enige moment beul trekken, ze moeten helemaal niks trekken.

Moet te bouwen zijn door een hobbyïst of een ervaren electromechanicus. Beetje regeltechniek en EMC. Vergeet niet je voertuig te testen op een spoorwegovergang vlakbij een station waar vandaan electrische treinen vertrekken.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (40%)]

M.b.t. de "horten en stoten aandrijving" ... Door de gebruik van een VESC (Open Source Motor Controller) kun je de acceleratiecurves heel zacht instellen om schokken (horten en stoten) te voorkomen. De softwarematige regeling doe je met een PID-regelaar (Proportional-Integral-Derivative). Die zorgt ervoor dat de scooter niet gaat pendelen (hard optrekken en dan weer hard afremmen) en vlakt de pieken in de bewegingen van de honden af, zodat de scooter een constante afstand bewaart zonder dat de honden de last voelen. Als veiligheids-componenten gebruik een dead man's switch, een noodstop die de motor direct uitschakelt als je de scooter loslaat of als de verbinding met de honden wegvalt. En je gebruikt ultrasone sensoren of LiDAR, om te voorkomen dat de scooter tegen de honden aanrijdt bij een noodstop of obstakels detecteert. een beetje elektronica maar die kost maar een paar tientjes per stuk maar doen hun werk uitstekend.