Goedendag,
Ik heb een freesbank met een doorgebrande trafo. Het is zo te zien een wat bijzonder ding, zie foto. Heeft iemand misschien een idee waar een vervangende trafo te vinden zou kunnen zijn?
Alle hulp is welkom! Bij voorbaat dank.

Men gebruikt hem als simpele 380 naar 33 volt trafo zo te zien. Tegenwoordig zou je daar een 415 naar 33 volt trafo in zetten.

Op maandag 4 mei 2026 13:08:42 schreef maartenbakker:
Men gebruikt hem als simpele 380 naar 33 volt trafo zo te zien. Tegenwoordig zou je daar een 415 naar 33 volt trafo in zetten.

Dank, als ik even snel google zijn die echter niet zomaar te vinden? Tevens weet ik niet welk vermogen ze aan moeten kunnen. Is dat nog na te gaan? De oude is immers doorgebrand.

Op maandag 4 mei 2026 13:08:42 schreef maartenbakker:

Als ik goed kijk zie je dat de 220V wikkeling ook gebruikt lijkt. Dus mogelijk zijn er twee transfo's nodig.

Volgens mij gezien de 2 rode draden maar net niet goed genoeg te zien is de 220V ook aangesloten.

Als alternatief kan je ook zoeken naar 400/230V trafo en daar nog een 2de trafo bij als 230V 33V. Dat moet makkelijker te vinden zijn.

Nog een alternatief welke spanningen ijn daar lokaal aanwezig is daar bv al 230V? Dat is er alleen nog maar een 230V 33V trafo nodig en heel misschien is enkel de 380V aansluiting door gebrand. En dat kan je meten met een multimeter en dan meet je de weerstand van alles wikkelingen eens en vermeld die hier.

Als alleen de primaire 380V is doorgebrand kan je de trafo gebruiken als autotrafo maar dan moet je wel eerst 230V hebben

[Bericht gewijzigd door benleentje op (48%)]

Ik zag de rode draad over het hoofd. Inderdaad dan een 400/230/33 nodig, afhankelijk van de binnenkomende spanning.

1 rode draad zie ik op de trafo zitten, de andere rode draadzit op de “zwevende” galszekering.

Kijk eerst eens goed wat er nodig is. Volg een paar draden.

Een 33 Volts trafo zul je niet vinden! Die moet gemaakt worden
Ik denk dat Doesburg trafo’s er wel een voor je maken kan.

Heb je de 33 Volt echt nodig? Wat zit er op aangesloten?
Misschien een gelijkrichter en dan een 42V gelijkstroom stuurstroom?

Heb je mischien een schema van de besturing, of foto van komplete besturingskast ?
Kan zomaar zijn dat de 33Vac middels geljkrichting wordt gebruikt voor DC remmen van de aandrijfmotor.

Op maandag 4 mei 2026 22:41:10 schreef HD13:
Heb je mischien een schema van de besturing, of foto van komplete besturingskast ?
Kan zomaar zijn dat de 33Vac middels gelijkrichting wordt gebruikt voor DC remmen van de aandrijfmotor.

Klopt inderdaad. Ik zat er gisteren even te kijken. De frees heeft 2 motoren (+ een kleine koelwaterpomp), waarvan er 1 geremd is > daar zit een dikke solenoide die een rem aantrekt.

Zie hier onder het schakelbord. Links de 4 relais (ster en driehoek voor de 2 motoren) en daaronder de 2 timers die van ster naar driehoek schakelen. Rechts daarvan zit de trafo met een printplaatje ervoor. De glaszekering daarop is (ook) stuk. Zou die printplaat een gelijkrichter bevatten en tevens zorgen voor het aansturen van de solenoid?

De solenoid heeft een weerstand van 18ohm. Geen idee wat die hoort te zijn, en of die misschien ook niet goed meer is (en de reden van doorbranden trafo)? De frees had de laatste 2 jaar ook de eigenaardige neiging om er heel soms een stop uit te gooien wanneer de frees uitgeschakeld werd. Puur bij het afzetten dus. Misschien te veel stroom door de trafo?

Die rem kan handig zijn, maar voor mij heeft die eigenlijk geen nut. Ik zit te denken om het geheel dus misschien wat te versimpelen en de rem en trafo gewoon weg te laten, en puur de motoren aan/uit te kunnen schakelen.

Tips zijn welkom...