Ikea model 14CP12301
Zekering 12.5 A defect.
Na vervanging blijkt bediening etc goed te werken, echter na pan met water plaatsen en opwarmen starten BOEM , zekering weer defect.
Blijkt de IGBT G25T135BKR3S volle sluiting te hebben.
Zou het voldoende zijn om alleeen de IGBT te vervangen + zekering of nog meer schade ?
En is die IGBT veilig te bestellen bij de Ali winkel? ( I.v.m. grote prijsverschillen)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op donderdag 7 mei 2026 14:00:59 schreef BenI2C:
Zou het voldoende zijn om alleeen de IGBT te vervangen + zekering of nog meer schade ?
De enige die weet of er meer schade is ben jij, dat zul je moeten uitmeten/testen. Mijn kristallen bol blijft wazig.
En is die IGBT veilig te bestellen bij de Ali winkel? ( I.v.m. grote prijsverschillen)
Nee, daarom is die zooi zo goedkoop, het is gewoon gokken. Of je krijgt iets anders of kapots met een valse opdruk of je krijgt iets wat in jouw geval per ongeluk nog net wel werkt. De kans dat je echt krijgt wat je bestelt bij dit soort onderdelen is vrij klein.
Als je pech hebt komt dit apparaat uit China en is het daar ontworpen. Dan kun je die IGBT waarschijnlijk niet eens in Europa kopen.
Misschien is hier iemand die er toevallig zo een IGBT over heeft en te koop heeft ?
[Bericht gewijzigd door BenI2C op (12%)]
nonius
set SCE to AUX.
Controleer de gate van de IGBT op sluiting naar C of E; indien sluiting, dan is er mogelijk ook schade aan de gatedriver (en evt. de stuurelectronica).
IGBT's zijn behoorlijk robuust. Ze kunnen uit zichzelf kapot gaan maar vaak is er een probleem met de stuurelectronica. Zonder verder nadenken zou ik sowieso alle elco's even nakijken.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat een Ikea kookplaatje het waard is om hersteld te worden; tenzij u hem repareert als leerervaring.
Defecte IGBT's vervang ik normaliter door exemplaren met vergelijkbare spec's (Vce; Ic; Ptot; gate-capaciteit Cg ongeveer hetzelfde), zonder problemen tot nu toe. Van een betrouwbare bron uiteraard. En nee, Ali hoort daar niet bij. Als het kookplaatje geen goede IGBT waard is dan is het ook uw tijd en moeite niet waard.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Na een tip van nonius een ander IGBT geprobeerd de K40H1203 .Resultaat -> werkt weer.
De topspanning Vce is wel wat lager, maar parrallel aan de spoel zit een condensator 0.3uF 630V AC / 1200 DC Lijkt mij dan wat hooguit aanwezig is.
Nu "dauertest".
Op donderdag 7 mei 2026 20:00:16 schreef CrossFireX:
Daar gaan we weer... Ali... Ja je kan daar bestellen als je van rook en lichtsignalen houd.
Je moet weten wat je bestelt. Dat betekent dus geen vermogenstorren of exotische halfgeleiders kopen, maar heel veel andere dingen zijn van prima kwaliteit zoals kachelthermostaatjes, COB leds en allerhande eenvoudige modules.
Op donderdag 7 mei 2026 21:29:36 schreef Ledlover:
[...]
Je moet weten wat je bestelt. Dat betekent dus geen vermogenstorren of exotische halfgeleiders kopen, maar heel veel andere dingen zijn van prima kwaliteit zoals kachelthermostaatjes, COB leds en allerhande eenvoudige modules.
Precies
En soms heb je geen keus ik had een keer voor een sony flatscreen custom made ic,s nodig nederlandse webshops en elektronika winkels hadden deze niet.
Op ome alie en dankzij deze speelt de tv al weer 5 jaar.
Maar zal wel angst voor het onbekende zijn.
CrossFireX
Ik heb regelmatig , arduino ,esp32 , modulen ,displays , sensoren etc via Ali besteld en eigenlijk nog nooit echt iets fout gehad. Maar bij zo'n serieus component vind ik toch veiligheid voorop staan. Vandaar mijn vraag betreffende IGBT.
Op donderdag 7 mei 2026 21:45:16 schreef CrossFireX:
Binnenkort betaal je 3 euro extra wegens je kortzichtigheid...
Beter te duur dan niet te koop. 
CrossFireX
Op vrijdag 8 mei 2026 21:42:37 schreef daandc:
[...]Beter te duur dan niet te koop.
Ja als je dan geld teveel hebt geen probleem, EU dankt je... 
Nog steeds goedkoper dan exact hetzelfde(!) lokaal kopen 
En die Chinezen zijn ook niet gek, er komen (zijn al) magazijnen in de EU
[Bericht gewijzigd door Sine op (41%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op donderdag 7 mei 2026 22:19:34 schreef BenI2C:
Ik heb regelmatig , arduino ,esp32 , modulen ,displays , sensoren etc via Ali besteld en eigenlijk nog nooit echt iets fout gehad. Maar bij zo'n serieus component vind ik toch veiligheid voorop staan. Vandaar mijn vraag betreffende IGBT.
Mijn ervaring is precies als de jouwe, je moet vantevoren bedenken hoe groot de kans op vervalsing is en hoe desastreus het effect. Bij een ding uit volop lopende productie is de kans op nep veel kleiner dan bij een zeldzame halfgeleider. Ik schat de kans bij een IGBT in op vals 100% en knaleffect 100%.
CrossFireX
Op vrijdag 8 mei 2026 22:15:47 schreef Sine:
Nog steeds goedkoper dan exact hetzelfde(!) lokaal kopenEn die Chinezen zijn ook niet gek, er komen (zijn al) magazijnen in de EU
Laten we dat maar hopen, geld verdienen over onze kop... Bloedzuigers...
Ik bestel daar ook wel eens wat, maar zeker geen componenten daar doelde ik op. Ik heb hier ook verschillende dingetjes van ALI die goed werken voor hun prijs, maar onderdelen... 
Als je graag vuurwerk ziet moet je zeker componenten shoppen bij ALI.
Op vrijdag 8 mei 2026 22:35:31 schreef CrossFireX:
[...]Laten we dat maar hopen, geld verdienen over onze kop... Bloedzuigers...
Ik bestel daar ook wel eens wat, maar zeker geen componenten daar doelde ik op. Ik heb hier ook verschillende dingetjes van ALI die goed werken voor hun prijs, maar onderdelen...Als je graag vuurwerk ziet moet je zeker componenten shoppen bij ALI.
Lezen is ook moeilijk he. 
Er is al meerdere keren aangegeven dat het er aan ligt welk of wat voor component je verkoopt.
Dus bijv geen vermogens componenten.
Als je nog nooit componenten hebt besteld bij alie daar dan kun je er ook niet over oordelen.
Maar aan je reacties te zien die je schrijft heb je je eigen een keer verslikt in een hap chinees. 
Op vrijdag 8 mei 2026 22:35:31 schreef CrossFireX:
[...]
Als je graag vuurwerk ziet moet je zeker componenten shoppen bij ALI.
IGBT's .. wellicht.
Andere onderdelen, zeker onderdelen van Chinese afkomst zijn geen probleem.
Maar je moet niet proberen daar al jaren obsolete Sanken transistors te kopen, dat is vragen om ellende.
CrossFireX
Daarom juist geen Chinese onderdelen voor mij, daar verslik ik me niet in tis vietnamees voor mij... 
Een doos elco's met 100 stuks voor een paar euro...
Om maar iets te noemen. Om nog maar te zwijgen over vervalste chips die soms zelf leeg zijn binnenin. Iedereen doet hier net of zijn neus ineens bloed. Ik verslik me niet zo makkelijk, maar een ander verslikt zich blijkbaar wel bij het woord alleen al... 
Ik kan de topic hier over die onderdelen niet meer opnoemen hier op CO maar er zijn er veel van van die fake onderdelen en ook youtube en fora staan er bol van. Zo laatst ook buy it fix it, fake onderdelen die roken in de versterker... En zeker voor dure toestellen ga je niet shoppen bij ali voor electronica onderdelen. Dan liever wat meer uitgeven voor het echte spul, maar dat is my two cents, elk zijn willetje toch? 
En nogmaals ik spreek alleen over losse electronica componenten, daar gaat het bijna altijd mis. En voor opslag moet je ook niet bij ALI zij daar kom je berooid vanaf, en kom je letterlijk thuis met een kat in de zak.
En toch onderschat ik ze niet ze kunnen wel verdomd goed tuig maken als de wil er is. Ik heb hier veel printen en zelfs apparaten die verdomd goed zijn voor hun geld, jammer dat ze dat bij Ali niet door trekken naar alles, ze zouden nog veel meer kunnen verkopen.
Op zaterdag 9 mei 2026 01:58:49 schreef CrossFireX:
Daarom juist geen Chinese onderdelen voor mij, daar verslik ik me niet in tis vietnamees voor mij...
Een doos elco's met 100 stuks voor een paar euro...Om maar iets te noemen.
Daar komt de oude: "als de prijs te goed klinkt om waar te zijn" weer naar boven. En elco's ga je daar sowieso niet kopen.
Om nog maar te zwijgen over vervalste chips die soms zelf leeg zijn binnenin. Iedereen doet hier net of zijn neus ineens bloed. Ik verslik me niet zo makkelijk, maar een ander verslikt zich blijkbaar wel bij het woord alleen al...
![]()
Kwestie van goed kauwen, en weten wat je koopt.
Ik kan de topic hier over die onderdelen niet meer opnoemen hier op CO maar er zijn er veel van van die fake onderdelen en ook youtube en fora staan er bol van. Zo laatst ook buy it fix it, fake onderdelen die roken in de versterker... En zeker voor dure toestellen ga je niet shoppen bij ali voor electronica onderdelen. Dan liever wat meer uitgeven voor het echte spul, maar dat is my two cents, elk zijn willetje toch?
![]()
Dan kom je weer bij weten wat je koopt. Geen torren kopen bij de chinees. Ook chipamps die al 10 jaar niet meer gemaakt worden zijn een gok. Soms heb je geluk en zijn het uit gesoldeerde varianten (die worden ook wel eens als zodanig aangeboden) en soms is het gewoon wat compleet anders. Bij dat soort dingen weet je dus dat het een gok is. En als je geen alternatief hebt kun je dat nog eens proberen, maar dat blijft gokken.
En nogmaals ik spreek alleen over losse electronica componenten, daar gaat het bijna altijd mis.
Nop, nogmaals in China geproduceerde chips bijvoorbeeld zijn geen enkel probleem, dat geldt dus ook voor de westerse chips waar de chinees (al decennia) kloontjes van maakt.
WS7107CPL's (intersil ICL7107 kloontjes van Wingshing) werken perfect. Analoge opto isolators, ook geen enkel probleem (beide zaten met grote aantallen in de CO 2019 voeding)
Andere "standaard" meuk zoals 78xx, LM317's, (7)555's, jellybean mosfets als de 2n7000, brugcellen, CMOS logica, gedraaide pin IC voeten en connectors. Mechanische onderdelen die hier moeilijk of veel te duur te krijgen zijn zoals nylon montagemateriaal, dubbel doorgemetaliseerd gaatjesbord, banaanstekkers, plakvoetjes, SMD weerstand en condensatoren kits, Allemaal geen probleem.
En toch onderschat ik ze niet ze kunnen wel verdomd goed tuig maken als de wil er is. jammer dat ze dat bij Ali niet door trekken naar alles, ze zouden nog veel meer kunnen verkopen.
Ali is een dozenschuiver, net zoals bij amazon en dergelijke kan iemand daar prima meuk aanbieden.
De enkele keer dat ik wat heb ontvangen wat duidelijk genept was heb ik na reclamatie via ali gewoon mijn aankoopbedrag teruggekregen.
En 'ter leering ende vermaeck' heb ik ook wel eens dingen gekocht waarvan ik weet dat het niet kan.
En wat je zegt, ze kunnen het best. Ik heb hier een Chinees soldeerstation staan wat JBC-punten eet. Dat is gebruiksvriendelijker dan mijn werkelijke JBC station, en ook wat degelijkheid beteft laat het niets te wensen over.
Zolang je weg blijft van obsoleteum, elco's, en zeldzame (dure) componenten valt het allemaal wel mee. Je kunt ook ali niet van alles de schuld geven, af en toe moet je ook je eigen gezonde verstand gebruiken.
CrossFireX
Toppie!
Ja je moet niet te snel in het mandje klikken dat klopt, maar dat moet je eigenlijk overal tegenwoordig. Ik zoek ook meestal uitgebreid het internet op voordat ik iets bestel.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 9 mei 2026 09:33:25 schreef Sine:
Ik heb hier een Chinees soldeerstation staan wat JBC-punten eet. Dat is gebruiksvriendelijker dan mijn werkelijke JBC station, en ook wat degelijkheid beteft laat het niets te wensen over.
Ik ook. Weet je wat mij opviel: De JBC is als je hem een dag niet gebruikt gewoon makkelijk voelbaar warm. Die staat gewoon energie weg te stoken. De namaak-jbc doen dat niet!
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Das ook niet zo raar, er zit een bloktrafo in 
@ Sine: off-topic, maar wat is er niet gebruiksvriendelijk aan een JBC? Geef dat ding aan een kleuter en die snapt nog hoe je de temperatuur verhoogt of verlaagt.
Geef diezelfde kleuter (of een volwassene) vervolgens een Weller WX1 en ga meten hoe lang het duurt voor ze de handleiding willen hebben. Ik ken echt geen fabrikant die het ontwerp van een soldeerstation zo grandioos verknoeid en ingewikkeld gemaakt heeft als Weller.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zaterdag 9 mei 2026 09:33:25 schreef Sine:
Ik heb hier een Chinees soldeerstation staan wat JBC-punten eet. Dat is gebruiksvriendelijker dan mijn werkelijke JBC station, en ook wat degelijkheid beteft laat het niets te wensen over.
Meet voor de gein ‘s op de punt met een oscilloscope, danwel probeer eens een speakertje tussen punt en aarde?
(Er zijn kloonstations met een paar volt blokgolf op de punt, met genoeg uhmp om een speakertje in beweging te zetten of een halfgeleider te mollen)
(‘T is wat offtopic als het origineel over een kookplaat ging, maar die is gelukkig al gerepareerd)
EDIT:
https://youtu.be/n7RqvzsYiPI?t=452 is het moment met het speakertje.
In een andere video van dezelfde man een ander soldeerstation dat bij solderen aan geaarde printen (Geaarde preheater) de temperatuurregeling kwijtraakt en dan maar de heater vol aanzet:
https://youtu.be/B7jLpHgR7fI?t=1614
Ik denk dat het hetzelfde probleem is: Spanning op de soldeerpunt, tov aarde. (alleen de 'chirpende' kiest ervoor de heater niet aan te zetten waar de andere de heater juist vol aanzet - en dus oververhit)
Bestel geregeld componenten en voor de BSH kookplaten lekker bij Aswo besteld, en ook daar Imitaties... Melding over gemaakt. Maargoed bestel ook een hoop AE en moet goed oplettten en echt identiek plaatje te zijn, soms lijkt het er op en goedkoop maar dat is de kopie sjit.
Roland11
Golden Member
Op woensdag 13 mei 2026 18:39:39 schreef smd:
Bestel geregeld componenten en voor de BSH kookplaten lekker bij Aswo besteld, en ook daar Imitaties...
Probleem is wel: hoe weet je nou zeker dat je echt of imitatie krijgt? Misschien moert je er maar vanuit gaan dat wanneer een component niet meer leverbaar is bij DigiKey / Mouser / Farnell je per definitie namaak krijgt als een ander ze nog wel levert