Van een elektrisch fornuis (inductie kookplaat/elektrische oven), Bosch HLR390020, moet de glasplaat van de kookplaat worden vervangen want daar is iets zwaars doorheen gegaan. Nu is die plaat nog te bestellen (item 0741) , maar hoe is die bevestigd? Is die plaat van binnenuit geschroefd of gelijmd? Kun je die plaat wel vervangen? Want ook de bediening zit aan/gaat door die plaat heen. Voordat we die plaat gaan bestellen zou ik wel zeker willen zijn dat vervanging ook daadwerkelijk kan.
Groeten, Ron.
De kooktop glasplaat kan vervangen worden, is wel behoorlijk prijzig...,
Allereerst stekker uit het stopcontact (uiteraard),
aan beide zijkanten (L+R) bovenin zitten schroeven, deze schroeven er uit draaien,
Je kan dan de gehele kooktop glasplaat optillen en onderste boven leggen op het aanrecht
ernaast bijvoorbeeld, bij voorkeur op een handdoek o.i.d.,
aan de onderzijde zie je een kabel en het "inductie blok", dit inductie blok zit met een
aantal schroeven vast, deze allemaal er uit draaien,
de schroeven aan de zijkanten van het inductieblok als laatste los maken,
daarna verwijder je het witte frame rondom het inductieblok,
Als het witte frame verwijderd is draai je het geheel om (met de glasplaat naar boven)
Je ziet dan aan alle kanten van het inductieblok schroeven zitten (net onder de glasplaat),
deze schroeven er allemaal uit draaien, nu kun je de kapotte glasplaat er af pakken en de nieuwe
glasplaat op dezelfde wijze er op monteren, zorg dat het montage frame welke aan de
nieuwe glasplaat vast zit goed uitlijnt met de schroefgaten in het inductieblok,
als je de nieuwe glasplaat er goed op heb gelegd draai je de schroeven voor de glasplaat
montage er eerst een stukje in (om de glasplaat uit te lijnen), als alle glasplaat montage
schroeven er in zitten, dan pas alle schroeven vast draaien (vast is vast),
de verdere montage is in omgekeerde volgorde.
tip: werk bij voorkeur met handschoenen aan, i.v.m. scherpe randen van de kapotte glasplaat.
ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd, Succes.