Ik speel gitaar en gebruik een monitor kabel voor mijn mono oortjes.
Dus er lopen 2 kabels van mijn set up naar mij.
Ik heb nu de 2 kabels via een krimpkous samen gemaakt maar dat is erg stug.
Zou ik dat uit 1 soepele kabel kunnen maken.
Welke kabel, aantal geleiders, zou ik hier voor moeten nemen, want beide kabels zijn afgeschermd.
Waarschijnlijk zal ik ook 2 afgeschermde kabels in die hoofd kabel moeten hebben.
Of?

Het lijkt mij overkill om voor de oortjes afgeschermd te gebruiken.
NMBM zou je kunnen volstaan met afgeschermde kabel met twee geleiders.
Mits wat zoeken moet er echter ook wel tweelingskabel te vinden zijn met twee apart afgeschermde geleiders. [ edit ] Hieronder is precies afgebeeld wat ik bedoel.

Dit werd veel voor hoofdtelefoons gebruikt, goedkope, soepele stereo afgeschermde kabel. De afscherming is niet noodzakelijk maar de kabel is wel steviger dan hele dunne 2 aderige kabel. Wil je vrij zijn dan zijn draadloze oordoppen een uitkomst. Die zijn via Bluetooth te koppelen aan telefoon, laptop en TV.

draadloos heb ik al, maar daar is altijd wel ergens storing op en ik kan op mijn plaatst blijven staan.
Nu is de kabel van mijn oortjes wel stereo, maar het punt ( beltpack) waar die op aangesloten is staat op L mono.
Hoe sluit ik die kabel en afscherming aan op de plug waar mijn oortjes in komt.
Daar zijn 2 aansluitpunten, Kan ik dan de L en R aan elkaar op 1 geleider zetten.

Op woensdag 13 mei 2026 18:19:08 schreef RAAF12:
Wil je vrij zijn dan zijn draadloze oordoppen een uitkomst. Die zijn via Bluetooth te koppelen, aan telefoon, laptop en TV.

[bijlage]

Let op met bluetooth!
Dat is leuk om radio te luisteren, maar niet om zelf muziek mee te spelen.
Standaard bluetooth kan wel tot 200 ms latency geven en dat is vreselijk.
Er zijn speciale setjes te koop met BT 5.0 of 5.3 maar daar zit nog steeds een vertraging in.
Wil je goede inears hebben dan een UHF set nemen, die hebben een ltency ver onder de 10 ms.
Ik heb bluetooth gehad met drummen, vreselijk, dan is een monitor speaker veel beter.

[Bericht gewijzigd door revado op (21%)]

Op woensdag 13 mei 2026 18:40:52 schreef kitman:
draadloos heb ik al, maar daar is altijd wel ergens storing op en ik kan op mijn plaatst blijven staan.
Nu is de kabel van mijn oortjes wel stereo, maar het punt ( beltpack) waar die op aangesloten is staat op L mono.
Hoe sluit ik die kabel en afscherming aan op de plug waar mijn oortjes in komt.
Daar zijn 2 aansluitpunten, Kan ik dan de L en R aan elkaar op 1 geleider zetten.

Ik neem aan beide 3,5 mm jack?
Dan kan je deze er tussen zetten
https://www.kabeldirect.nl/3-5mm-stereo-jack-v-3-5mm-mono-jack-m-adapt…

Voor een gitaarkabel lijkt kwartje duim oftewel 6,3 mm waarschijnlijker, vrees ik.

Voor gitaar geluid kan het type kabel relevant zijn.
Ik zou gepaste kabels als prioriteit zien, en voor het samennemen voor het oog en praktisch neigen naar een dunne geweven loom.

Op woensdag 13 mei 2026 20:00:27 schreef Aart: Voor gitaar geluid kan het type kabel relevant zijn.

Hm, dat klinkt een beetje naar "audiofilie". Al eens geprobeerd hoe anders een gitaar klinkt met verschillende kabels? Ze moeten natuurlijk van behoorlijke kwaliteit zijn, zowel elektrisch als mechanisch, maar daarbuiten kan ik me geen hoorbaar verschil voorstellen.

Ik zou gepaste kabels als prioriteit zien, en voor het samennemen voor het oog en praktisch, neigen naar een dunne geweven loom.

Inderdaad, in de eerste plaats de gepaste kabels gebruiken, en dan pas bekijken hoe ze kunnen worden samengenomen. Misschien wat kabelbinderkes ("tie-wrap") hier en daar? Krimpkous lijkt me wat te stijf, jawel.

Wil je goede inears hebben dan een UHF set nemen, die hebben een ltency ver onder de 10 ms.

Huh, heeft radio ueberhaupt latency?

Ik ben geen gitarist, maar ken er die het relevant genoeg vinden en geloof ook wel dat het uitmaakt.

Een gitaar element heeft een hoge impedantie en is gevoelig voor kabelcapaciteit. Te veel microfonie lijkt ook ongewenst, het moet soepel zijn maar sterk etc.

Inderdaad, de redelijk hoge impedantie van de pick-up(s) kan samen met de kabelcapaciteit wel iets scheef trekken. Zeker als men dan zo'n clown van een gitarist heeft die per se het hele podium wil kunnen rondhuppelen en -dartelen, en dus een kabel van 10 meter wil gebruiken. Zelfontwarrend, liefst ;)

In HiFi is een goede versterker eentje die niets toevoegt of wegneemt maar precies weergeeft wat er wordt ingestopt. Voor instrumentkabels op het podium of in de studio geldt precies hetzelfde.

Op woensdag 13 mei 2026 20:15:54 schreef Paulinha_B:
[...]

De encryptie wel een heel klein beetje.
De gene die ik ken hebben dat.

Omdat het een setje oortjes is denk ik aan 3,5 mm, maar die mono stereo dingen zijn er ook voor 6,3.
TS kan meer info verschaffen.

O, als er encryptie bijkomt dan wel, ja, natuurlijk. Ik ken die in-ear dingen niet, moet er ook niet van weten. Ouderwetse monitor-boxen zijn voor mij genoeg, mits fatsoenlijk geregeld. Niet voor niets hebben grote evenementen een aparte mengtafel voor de monitoring, los van die van de "front".

En ja, wat meer uitleg vanwege de topicstarter zou geen kwaad kunnen. Als ik het goed begrijp is er nu een monokabel met aan weerszijden 6,3 mm mono voor de gitaar, en een tweede monokabel met aan weerszijden 3,5 mm voor de oortjes. En wordt het als storend ervaren dat die twee apart over het podium slingeren, en dienen ze dus op een of andere manier verenigd te worden.

Een stuk afgeschermd stereokabel zoals hierboven afgebeeld is voldoende.

Een ader voor het gitaarelement incl. afscherming en de andere ader voor de mono oortjes.

Voor de oortjes is afgeschermde kabel niet van belang dit soort laagohmige belastingen vangt niet gauw storing op. Maar een gitaarelement geeft weinig spanning af en heeft wel een afscherming nodig rond de signaalader.

Voor mij ook gewoon monitor boxen.
Bij spelen heb ik altijd alpine 25 db dempings dopjes in.

id in ear is 3.5 stereo kabel/pluggen.
Gitaar is id 6.3 pluggen.
Ik koop altijd kwaliteit kabels vb kabel van 4m voor 60 Euro.
In ear monitor met kabel is het beste wat er is.
We hebben net gerepeteerd met mijn nieuwe kabel. Het is echt goed, alleen is de kabel erg stug.

[Bericht gewijzigd door kitman op (13%)]

Dat is een stereo symmetrische kabel. Gebruiken als twee maal stereo of gitaar kabel is technisch gezien geen aanrader. Maar het "kan" en "werkt" vast.
Als de DI bij / in de gitaar geplaatst is en de monitor 1 kanaal sy is zijn twee symmetrische verbindingen wel gepast. Overigens zijn dit soort kabels vrij lomp en niet zo stevig. Ik zag ze wel eens in vaste installaties, maar doorzag niet wat er handig aan is en weet niet wat de eigenlijke toepassing is.

Ik zou op basis van het gebodene mijn eerder genoemde oplossing verkiezen.
Als u de mogelijkheid wilt bieden mee te denken over een enkele kabel is meer volledige informatie nodig. Denk aan: Passieve of actieve gitaar, merk, type en toegepaste aansluiting van de apparaten aan beide zijden van de monitor verbinding.

Niet volledig in krimpkous stoppen, maar elke 20cm een stukje van 2cm krimpkous gebruiken?

Hele smalle ringetjes is genoeg (ik gebruik 5mm)
Alstand liever wat kleiner (ik gebruik zo'n 8cm) ; met 20 cm begint de boei al gauw te 'gapen'...

een beetje gitaarkabel is vrij stug.dat moet ook slijtvast zijn. ik hen er zelf een met een plug die rondom de snoer kan dtaaien dit voorkomt knikken

Op woensdag 13 mei 2026 20:15:54 schreef Paulinha_B:

Uiteraard, al hoeft het niet veel te zijn. Er zitten immers filters in; die vormen de hoofdmoot.
Zonder tijdvertraging kan een filter niet filteren - als het een signaal 'onmiddellijk' zou moeten doorlaten of stoppen, dan zou het niet weten om welke frequentie het gaat.
De orde van grootte is: omgekeerd evenredig aan de bandbreedte; in dit geval dus enkele ms.

Die Nedis kabel die TS aangeeft is heel erg budget.
Daar zit geen geweven afscherming in maar zitten wat koperhaartjes omheen.
Een keer stevig er aan trekken en krak ( vraag mij niet hoe ik dat weet :) ).
Voor een simpele toepassing is dat voldoende, maar onstage, en zeker met een gitaar signaal wat al snel gevoelig is voor storing, zou ik dat niet gebruiken.

Is dit een oplossing?
Dan zet je er voor de 3,5 een verloopje op aan beide kanten.

https://www.thomann.nl/sommer_cable_sc_onyx_twin_jack_ii_5.00.htm#bewe…

Hele smalle ringetjes is genoeg (ik gebruik 5mm)
Afstand liever wat kleiner (ik gebruik zo'n 8cm) ; met 20 cm begint de boei al gauw te 'gapen'...

Goed idee, ik had niet gedacht dat het zo stijf zou zijn.
Ga eens testen.