tijdens keuringswerkzaamheden ben ik tegen deze lasdampafzuiging aangelopen.
wat mij opvalt tijdens het keuren is dat de lekstroom aan de hoge kant is circa 9.5 mA.
nu ben ik eens gaan zoeken in de NeN 3140 norm die ik heb, maar over frequentie regelaars kom ik eigenlijk niets tegen. Nu weet ik dat frequentie regelaars altijd wel iets lekken maar wat zijn voor deze situatie de limieten? en vooral hoe gaan collega's hier mee om?

de machine staat op een eigen groep, vermogen van de machine is 15 kw.
test apparaat nieaf smit safetypad 3140 met lekstroom adapter.
hier onder nog wat foto's van de machine.

Er zit een fors roetspoor boven de regelaar. Dat stof is door de regelaar gegaan en het is wellicht geleidend stof. Schoonmaken in ieder geval, dan nog een smeten. Verder lijkt het mij dat die lasdampafzuiger niet echt goed functioneert.

Dat maak ik ook regelmatig mee. Bij machines hanteer ik dan het volgende;

Eerst stel ik vast met een installatietester of de beschermingsleiding in orde is. Zo ja, dan meet ik met dezelfde installatietester de isolatieweerstand van alle afzonderlijke hoofdstroomketens t.o.v. de beschermingsleiding (dit gewoon met 500Vdc).
In het geval van een frequentieregelaar meet ik (net als bij relais met maakcontacten) dan zowel de opkomende als de afgaande zijde. Is de isolatieweerstand in orde, dan is er geen aanleiding om de reële lekstroom of vervangende lekstroom te meten.

Op zaterdag 16 mei 2026 08:08:47 schreef Gerard*:
Er zit een fors roetspoor boven de regelaar. Dat stof is door de regelaar gegaan en het is wellicht geleidend stof. Schoonmaken in ieder geval, dan nog een smeten.

"Dat stof is door de regelaar gegaan" en zit daar dus niet (meer)!
Een roetspoor op een gelakt plaatstalen machinedeel denk je nou werkelijk dat dat een aardlek veroorzaakt? _/-\o_

Niet vergeten ;) dat het wellicht niet alleen op de toch al geleidende staalplaat zit maar ook op ongunstiger plekken:

Op zaterdag 16 mei 2026 08:08:47 schreef Gerard*:
Dat stof is door de regelaar gegaan

Het ziet er voor mij uit dat die frequentieregelaar een keer is uitgebrand en daarna vervangen, zonder dat er is schoongemaakt...

Deze Danfoss FO's bestaan voor de helft uit koelprofiel. De achterste helft vormt als het ware een koeltunnel met het blauwe plaatwerk.

Een hoge lekstroom voor een frequentie regelaar is normaal en verder ook geen enkel probleem. Die lekstroom komt door het filter en die moet zo zijn om EMC de kop in te drukken. Een frequentie regelaar kan zo dan veel makkelijker als vieze stroom pulsen afvoeren.

volgens Google AI:

For a 10kW Danfoss FC 302, the typical leakage current generally ranges from 10 mA to 30 mA during normal operation. Exact values depend heavily on the length of the motor cables and the RFI filter configuration

de manual zegt alleen maar >3.5mA, maar specificeert nergens een "typical"

en dat in huissituatie's VFD's vaak 30mA aardlekken laten springen is ook algemene kennis

ik vraag me af waardoor TS de conclusie trekt dat het "aan de hoge kant is"

Bij de meeste A merken kan je het ingebouwde filter gewoon verwijderen of uitschakelen als de aardlek er van tript. Dan wel een extern low leakage filter monteren natuurlijk.

deze installatie is een jaar oud, de regelaar is nog nooit vervangen.
de machine werkt ook naar behoren (op filter gebied) de mac waarden worden met goed resultaat behaald.
het is een volledig gesloten regelaar stof en water kan er dus niet in komen, aan de achterzijde zit een koellichaam om de warmte af te voeren.
de machine staat ook op een eigen groep zonder aardlek, dus dat geeft geen problemen.
dat een regelaar lekt ben ik bekend mee, maar ik vroeg mij af waar liggen de limieten?

in de NeN 3140 norm word aangegeven dat een klasse 1 apparaat maximaal 1mA rieele lekstroom mag hebben of maximaal 200% van de fabrikant opgaven mag wezen.
indien er verwarmingselementen in zitten mogen de waardes hoger zijn tot 6kw 7mA en meer dan 6kw 15mA.

een verwarmingselement zit er niet in. als de handleiding zegt 3.5mA en ik meet 10mA en meer, dan is dat 3x zoveel als dat het hoort te wezen. daarnaast kan de safetypad tot maximaal 10mA lekstroom meten.

verder kom je in de NeN 3140 norm verder niks tegen over dit soort situaties.

Dat maak ik ook regelmatig mee. Bij machines hanteer ik dan het volgende;

Eerst stel ik vast met een installatietester of de beschermingsleiding in orde is. Zo ja, dan meet ik met dezelfde installatietester de isolatieweerstand van alle afzonderlijke hoofdstroomketens t.o.v. de beschermingsleiding (dit gewoon met 500Vdc).
In het geval van een frequentieregelaar meet ik (net als bij relais met maakcontacten) dan zowel de opkomende als de afgaande zijde. Is de isolatieweerstand in orde, dan is er geen aanleiding om de reële lekstroom of vervangende lekstroom te meten.

ik denk dat dit de beste optie is voor nu.

Op zaterdag 16 mei 2026 22:43:02 schreef pieter sv 13:
in de NeN 3140 norm word aangegeven dat een klasse 1 apparaat maximaal 1mA rieele lekstroom mag hebben of maximaal 200% van de fabrikant opgaven mag wezen.

Dat is dan toch glashelder?

Op zaterdag 16 mei 2026 12:46:15 schreef vergeten:
[...]"Dat stof is door de regelaar gegaan" en zit daar dus niet (meer)!
Een roetspoor op een gelakt plaatstalen machinedeel denk je nou werkelijk dat dat een aardlek veroorzaakt? _/-\o_

Fijn dat je er zo'n plezier in hebt, maar ik denk dat je toch even verder door moet denken en de foto's wat beter moet bekijken voor je voorbarige conclusies trekt.

Inderdaad Gerard.
Het is niet de eerste keer dat roet of carbon problemen veroorzaakte in elektronica, computers en rand apparatuur.
Zelfs de carbon neerslag van een printer veroorzaakte obscure storingen.
Andere keren fikte een hoogspanning uit omdat de print steeds verder verkoolde.
Koolstof slaat bijvoorbeeld neer naast buizen. Vooral in oude Tv's.
Ik heb de meest vreemde storingen gekend eenvoudig door een flinterdun laagje koolstof.
Per slot is het gewoon een weerstand.

Op zaterdag 16 mei 2026 12:46:15 schreef vergeten:
[...]"Dat stof is door de regelaar gegaan" en zit daar dus niet (meer)!

Nee, maar het is dus een sterke hint dat er in die regelaar dus stof/roet zit/heeft gezeten.

Op zondag 17 mei 2026 22:17:24 schreef rew:
[...]Nee, maar het is dus een sterke hint dat er in die regelaar dus stof/roet zit/heeft gezeten.

Nee, dat stof is gewoon opgezogen door de ventilator en dat heeft zich deels boven de regelaar afgezet. Er is geen aanwijzing dat dat stof in de regelaar is geweest.

Gezien de omgeving ook niet zo bijzonder natuurlijk. Sterker nog, die meuk uit de lucht halen is de functie van dat apparaat :)

[Bericht gewijzigd door Sine op (42%)]