Hoi!

Ik loop al langer rond met een idee en heb al wat ongebruikte componenten die ik hier eventueel voor zou willen inzetten.

Het idee is om een koffertje te maken dat een hele brede input accepteert en hieruit een nette 230VAC-spanning kan maken. Als extra zou het mooi zijn om USB-apparaten snel te kunnen laden. Dit koffertje kan dan gebruikt worden om te allen tijde bruikbare stroom te maken, wat er op dat moment ook beschikbaar is. Denk hierbij aan een simpele generator die een “vieze” spanning geeft, zonnepanelen op het dak of 12 volt van een auto(accu).

Om eventuele dippen en onderbrekingen op te kunnen vangen, moet het koffertje ook een kleine accu bevatten. Aangezien het koffertje alleen voor noodsituaties bedoeld is, zou ik gebruik willen maken van mijn DeWalt-toolaccu’s. Deze zijn altijd in gebruik en dus in goede staat.

Hiervoor had ik het volgende schematische overzicht bedacht. Mijn vraag is of dit zal gaan werken. Daarnaast zit ik nog met een aantal vragen/problemen:

Hoe zou ik de 18V DeWalt-accu’s hierin kunnen verwerken? Ik zou de accu zowel willen kunnen laden als ontladen, maar de hele bus werkt op 12V en niet op 18V.
Hoe kan ik beide inputs tegelijkertijd benutten zonder dat dit problemen gaat veroorzaken?
Ik had de Meanwell NSP-320-12 in gedachten omdat deze zowel AC als DC accepteert met een best brede range. Zou ik deze direct met een solar array (3 à 4 panelen in serie) of generator kunnen voeden?

Ik ben benieuwd naar de meningen en input!

Ik zou naar een kleine powerstation kijken, doet alles wat je wil. En voor dat geld bouw je bijna niets zelf.

https://iallpowers.eu/products/allpowers-r600-portable-power-station-6…

Ik heb zelf deze, een voorloper, maar die verkopen ze niet meer.

https://iallpowers.eu/products/allpowers-s700-portable-power-station-7…

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (28%)]

Roland is me voor,
Je beschrijft namelijk precies wat er in zo'n powerstation zit, tenzij je natuurlijk specifiek die dewalt accu's wilt rouleren ... maar in geval van een Lifepo lijkt dat niet noodzakelijk.

[Bericht gewijzigd door Sine op (43%)]

idd powerstation.
er zijn er ook die zonnepaneel input aanvaarden en dit dan van 15 tot 60v.
een aparte 12V ingang zodat je kan opladen met je auto.
AC ingang

12V uitgang, AC uitgang, verschillende USB uitgangen...

daar zit vaak 1-2kWh aan lifepo in, daar kan je met een dewalt accu gewoon niet tegenop.

ik heb net een defecte gekocht voor 180€ (2kwh) waar vermoedelijk de BMS van kapot is. heb ik lekker een heel handige behuizing en ga er met een eigen BMS dan een extra accu mee maken voor op mijn gewone powerstation

[Bericht gewijzigd door fcapri op (41%)]

DeWalt maakt zelf ook power stations maar vind zo geen Nederlandse versie.

Maar op Amazon staat bijvoorbeeld deze:
https://www.amazon.nl/Adisipsoarin-YX-IV11B/dp/B0FH9SC8KV

Zuivere sinus en max 500 Watt..

Leuk die DeWalt, maar je moet dan wel een speciaal koffiezetapparaat hebben… Die van de foto trekt veel meer dan 500W.

Opladen van mijn Powerstation met de paneeltjes uit het overschot topic. Dit paneel van 60 x 120 doet ongeveer 45W, niet superveel, maar de paneeltjes waren gratis.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (47%)]

Dank jullie wel voor de suggesties.
Ik ben bekend met de powerstations en dit zou inderdaad een groot deel van de vraag vervullen.

Wel zou het mooi zijn als de oplossing om kan gaan met een brede DC / AC input zodat ik enkel mijn zonnepanelen los hoef te trekken van de omvormer of gebruik kan maken van een ouderwetse generator. Ik denk niet dat de kant en klaar oplossingen daar goed mee overweg kunnen als ik eerlijk ben?

Veel van die dingen hebben een zonnepaneel ingang (de mijne heeft dat). Als je een enorme berg deWalt accu's hebt is het een optie zo'n ding zelf te bouwen maar ik denk niet dat je daar lang stroom van hebt.

Bij mijn Powerstation zit gewoon een netspanningsadapter; je kunt die zo in een generator prikken, en met een extra adapter kun je gelijktijdig via USB-C opladen. En dat naast opladen via panelen en via een accu van 12–24 V.