brains
Special Member
Ik heb 3 van deze pcb's uit een electro bak gevist.
(Ze zaten netjes in een anti statische zak)
Ik ben nieuwsgierig uit welk apparaat ze komen, ik gok op een lichtkrant.
Of misschien een backlight van iets?
Enfin, ik kan online niet iets vinden met alle nummers op de pcb en/of stickers.
Maar ik ben niet altijd een goede zoeker voor dit soort dingen 
Heeft iemand een idee?
Het is een lange pcb met 10 rijen leds. Elke rij heeft 54 leds.
2 leds/dies in 1 package? Het heeft in ieder geval 4 aansluitingen per package.
Op de pcb zit een aansluiting met 3 pads die naar de leds gaan.
Ik ga eens moeten uitvogelen hoe de boel verbonden is. Hoeveel in serie en hoeveel parallel.
Morgen heb ik mogelijk tijd om eens naar te kijken en wat testjes te doen met met universele led tv backlight tester.
Op pcb silkscreen vond ik ook nog deze code: E839024-e1
En 2 losse stickers met: 162050-1 en op andere Losse sticker: VTS
Op de achterzijde zitten ook allemaal goudkleurige contact? vlakjes.
En bij elke led een heel kleine smd component. Ik vermoed weerstand of condensator maar moet het nog nameten.
Kan iemand me wat verder helpen of weet iemand wat het is?
Misschien herkent iemand de nummers of iets?
benleentje
Golden Member
2 leds/dies in 1 package? Het heeft in ieder geval 4 aansluitingen per package.
Ik vermoed eerder iets wat ze ook wel een neo pixel noemen een programmeerbare RGB of rgbW led met 5V, gnd, data in en data out.
brains
Special Member
Ik denk dat het te oud is voor iets van neo pixel of aanverwanten.
Er zit verder geen sturing op pcb zelf. Als je kijkt naar de led lijken er ook 2 gelijke leds in te zitten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Je hebt maar 3 aansluitingen om alles aan te sturen. Dus dat kan alleen maar met neopixels zoals WS2812. 2 pinnen voor power, 1 pin voor data.
Maar met 540 pixels moet je dan wel 1620 bytes versturen (12960 bits). Dat geeft dan een refresh tijd van 10 mS.
Op maandag 18 mei 2026 22:10:17 schreef brains:
Hoezo Maarten?
Die rare wiebeltjes als printspoor, dat zal Maarten ook bedoelen.
Zou dat nog een functie hebben zoals een iets hogere weerstand?
nonius
set SCE to AUX.
Zou dat nog een functie hebben zoals een iets hogere weerstand?
Ziet er wel leuk uit inderdaad. Mijn eerste gedachte zou 'looptijdvertraging' zijn, maar denk niet dat dat hier bij deze LEDjes echt relevant is 
Ach, waarschijnlijk gewoon een printontwerper die z'n creatieve sappen de vrije loop liet.... Op een vrijdagmiddag waar de zon scheen en het knapste meisje op kantoor juist had ingestemd om die avond samen uit te gaan....
Techneuten lijken soms bijna mensen!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Inderdaad, ik ken dat alleen van looptijdvertraging in het RF-bereik en van "fake zekeringen" maar het oogt wel grappig.
Met maar 3 aansluitingen denk ik ook dat het iets neopixel-achtigs moet zijn, zeker als zou blijken dat alles parallel staat. Dan heb je een +, een - en een bitbang-ingang.
Zou alles in serie staan, of in 2 groepen in serie, dan is het dus geen lichtkrant maar een onderdeel van een verlichtings-armatuur.
joopv
Golden Member
Op maandag 18 mei 2026 22:40:24 schreef nonius:
[...]
..juist had ingestemd om die avond samen uit te gaan....
Uit eten met kipsate in pindasaus! Lekker!
De banen lijken op de foto niet allemaal even breed; mogelijk heeft men door de koper weerstand de stroom ruw gelijk ingesteld opdat het paneel gelijkmatig brand?
Omdat het "vreemde" leds zijn moet ik denken aan UV curing of iets dergelijks.
brains
Special Member
Ja, die rare wiebeltjes op pcb was me ook opgevallen maar verder niet bij stil gestaan.
Ik ken dit soort wiebeltjes inderdaad wel van el cheopo zekering optie van goedkope brol.
Of in functie van (bluetooth) antenne.
Ik heb ook ooit een filmpje van gezien dat het op een moederboard/pcb werd gebruikt om te zorgen dat de pcb sporen tussen geheugen en andere chip/cpu precies even lang waren. Omdat met het enorm snelle geheugen van tegenwoordig anders letterlijk botsingen op atoom niveau ontstaan als de ene pcb spoor ets andere lengte heeft dan de andere.
Eigenlijk zot als je goed nadenkt.
Maar hier snap ik ze ook niet. Of zouden het misschien soort van geprinte weerstanden zijn? Ik weet dat je ondertussen die ook rechtstreeks op een pcb kan printen
Gezien bij bigclive in dit filmpje (van ongeveer 3 min)
https://www.youtube.com/watch?v=1ZGIfsZ4YiE
Helaas vandaag nog niet gelukt om de boel eens beter te onderzoeken.
Er moesten eerst nog wat andere reparaties gedaan worden.
Maar zal eens kijken of vandaag nog lukt om 10min naar te kijken om te zien wat en hoe. (Maar ik heb op dit moment niet echt een werkplekje thuis dus ook niet al mijn gereedschap bij de hand)
Eerst zijn nog wat andere klusjes te doen.
...het knapste meisje op kantoor juist had ingestemd om die avond samen uit te gaan....
Uit eten met kipsate in pindasaus! Lekker!
Voor mij Pindasaus voor mij alleen als het echte, goede, zelfgemaakte Indonesische is 
Niet van die Nederlandse troep 
En natuurlijk geldt ook voor de saté, alleen goede Indonesische.
nonius
set SCE to AUX.
Omdat met het enorm snelle geheugen van tegenwoordig anders letterlijk botsingen op atoom niveau ontstaan als de ene pcb spoor ets andere lengte heeft dan de andere.
Looptijdverschillen
En die kunnen in digitale schakelingen voor problemen zorgen. Hoe sneller de schakelingen, hoe meer je erop moet letten. Als in bijv. een NAND-poort één ingangspulsje arriveert voor het andere kan dat aanleiding geven tot een 'glitch' op de uitgang.
Eigenlijk zot als je goed nadenkt.
Wat me nog het meest verbaast is wanneer ik hier op de werkbank een kleine TDR-opstelling heb en duidelijk de looptijd van een signaal door een stukje coax van 10cm kan zien. Een signaal dat met bijna de snelheid van het licht door dat korte stukje kabel gaat! (66% ervan; velocityfactor 0.66 voor veel kabels zoals RG-58)
En da's allemaal gewoon prima te zien en meten met een huis-tuin-en-keuken oscilloscoop en een zelfbouw pulsgeneratortje. Ongelooflijk als je erover nadenkt: de lengte van een kort stukje coax bepalen door de tijd te meten dat een signaal met de (bijna-)lichsnelheid erover doet om daar dat korte stukje kabel te reizen. 
Overigens, die zelfbouw snelle-pulsgenerator werkt juist op het principe van looptijdverschillen: een signaal opwekken en splitsen in twee signalen, en vervolgens één van die signalen (instelbaar) vertragen met een RC-netwerkje (R3 & C2 vs. U3D). Hierdoor krijg je aan de uitgang een puls van instelbare breedte.
Soms zijn looptijdverschillen een probleem, andere keren zijn ze de oplossing voor een probleem 
Maar wanneer het verlengen van een printspoortje met een paar mm een probleem oplost dan kun je nagaan hoe snel moderne electronica is geworden.
(dat lijkt me hier bij deze LED-print allemaal niet van toepassing; mogelijk ook gewoon een ontwerper die een nieuwe functie van z'n software wilde uitproberen in een werkelijk product, waarbij vrij geëxperimenteerd kon worden zonder nadelige opvloed op de werking van de verder simpele LED-schakeling.)