fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Voor een afgestoft project ben ik op zoek naar een PCB chassisdeel met schakelaar, zodat ik kan weten wanneer de plug er NIET in zit.
Minimaal 3 (liever 4) aders, en assuteffekan afgeschermd.
En voordat er 'jack' geroepen wordt: ik wil geen varianten op gitaar- of koptelefoonpluggen, ik zoek iets meer in de trant van mini-XLR of mini-DIN.
Totnogtoe heb ik nix kunnen vinden, dus vraag ik het hier.
Als het echt niet bestaat zal ik iets moeten gaan fröbelen, maar liever niet...
Out of the box ( en buiten je vraag )
Is een meerpolige connector waarbij je een brugje legt tussen twee pennen geen optie? (geen verbinding = geen plug)
[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Dat was ook mijn eerste ingeving, maar dat stuit op wat praktische bezwaren.
Het is een batterijgevoed apparaatje, wat als-ie uitstaat geheel is losgekoppeld van de batterij; op dat moment bomt het niet of de plug er in zit of niet.
Een van de nodes in het ding heeft alleen een DC-pad als de plug erin zit, en als zich daar een spanning op opbouwt gaan er dingen stuk. Lekweerstanden zijn geen optie helaas...
Nu is de connector niet altijd ingeplugd als-ie aanstaat en juist dán heb iets nodig wat potentiaalvrij schakelt. Potentiaalvrij, om de boel niet te versteren als de plug er wel inzit; een relais (ook low power) vreet teveel stroom...
Hmm, ook na drie keer lezen snap ik nog minder van wat je nou eigenlijk wilt bereiken .... maar dat kan aan mij liggen 
Je moet iets hebben wat verbreekt als de stekker er in zit?
Op zich is ook dat nog niet zo heel moeilijk ... en als het voor een one-off gaat dan zijn er verschillende chassisdelen die (al dan niet na een beetje modificatie) te paren zijn met een microswitch.
fatbeard
Honourable Member
Je moet iets hebben wat verbreekt als de stekker er in zit?
Precies...
Ik ga er hooguit twee maken, ben bang dat het dan inderdaad gefröbel word.
Tenzij er iemand toch nog wat weet; zoals gezegd, ik heb er maximaal 2 nodig...
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
In professionele videocamera's (lees: videocamera's, niet die achterlijke contrapties samengesteld uit een fotocamera en honderdmiljoenmiljard accessoires om het ding tot een min-of-meer-videocamera om te vormen) zit er een XLR-4 connector voor netspanningsvoeding (of enorme, externe accu, het is maar wat je wil).
In die connector zit een pinnetje wat ingedrukt wordt bij insteken van een XLR-4 en daarbij de opgestoken accu afkoppelt. Ik gok overigens dat dat softwarematig gaat en geen vermogen schakelt (als je het microschakelaartje ziet snap je waarom).
Maar in iets kleiners dan XLR-4 wordt moeilijk vrees ik. Zelfs op een XLR-4 is het al een behoorlijk lomp geheel.
nonius
set SCE to AUX.
Fatbeard, ik kwam in een rommelbakje wel dit ex-equipment C7/C8 chassisdeel-met-schakelaar voor printmontage tegen, maar het is ongeaard.
Het merk is 'Hosiden', misschien dat zoeken op hun website ook C13/C14 printchassisdelen-met-schakelaartje oplevert?
Op de foto niet goed te lezen maar er staat 'HSC1468' op, mogelijk het typenummer.
[Edit: bij opnieuw lezen van de startpost begrijp ik dat je eigenlijk een laagspanningsconnector zoekt....]
[Bericht gewijzigd door nonius op (12%)]
fatbeard
Honourable Member
Desondanks, goede input: ik wist niet waar/bij wie ik het zou moeten zoeken.
Ik heb nu ingangen voor het zoekproces.
Standaard XLR is inderdaad wat grofstoffelijk, dan zou 35% van de frontplaat worden ingenomen door die connector (en het zou wel ERG raar staan naast een stel SMA connectoren).
Ik heb wat mini-XLR onderweg, eens kijken of daar een schakelaartje is bij te fröbelen.
Alternatief is een klein bistabiel relais, maar ik worstel nog wat met de aansturing om dat zich te laten gedragen als een gewoon relais...