Ik heb een tijd geleden via marktplaats een solaredge omvormer gekocht. Wil hem nu in gebruik gaan nemen. En nu ben ik erachter gekomen dat er dus een acountsoverdracht moet plaats vinden. Probleem is dus dat ik niet meer kan achterhalen wie de eigenaar was. Heb contact gehad met de solaredge klantenservice maar die kunnen dan niks doen. Hoe kan ik nu de omvormer werkende krijgen of dusdanig resetten. Zodat ik het opnieuw kan verbinden. Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij helpen.

Geen directe ervaring met solaredge, maar ik heb ooit begrepen dat je daar 'installateur' status voor moet hebben bij solaredge.

En dat kon wel eens tricky zijn.

Installateur status is niet zo'n probleem. Er zijn wat web based trainingen die je gratis kan volgen.

Maar dan kom je nog niet verder, want spullen overschrijven kan pas als je ook echt handelt, oftewel nieuwe spullen inkoopt.

En een solaredge omvormer werkt alleen met solaredge optimizers per paneel.

Op woensdag 10 juni 2026 21:10:50 schreef Garfieldgoeie:
Hoe kan ik nu de omvormer werkende krijgen of dusdanig resetten.

Solaredge weet waar die omvormer stond. Het serienummer van dat toestel zit ergens op deze planeet op een server geregistreerd als “in dienst”, met resetten ga je dus weinig kunnen aanvangen, tenzij je in staat bent om het serienummer te veranderen in dat van een ongebruikt toestel. Sommige merken zoals Enphase zijn wat meegaander in het overdragen van tweedehands-toestellen, maar Solaredge is inderdaad bikkelhard. Bij Hoymiles is het nog eenvoudiger.

Op donderdag 11 juni 2026 06:22:56 schreef joopv:
Installateur status is niet zo'n probleem. Er zijn wat web based trainingen die je gratis kan volgen.

Maar dan kom je nog niet verder, want spullen overschrijven kan pas als je ook echt handelt, oftewel nieuwe spullen inkoopt.

Ik heb losse optimizers en panelen met ingebouwde optimizers van solaredge.
Maar gaat niet in werking zonder de code die je moet invoeren in de omvormer.

Op donderdag 11 juni 2026 06:22:56 schreef joopv:

Geen ervaring met SolarEdge maar ik heb een Enphase installatie en mijn (destijds) installateur is failliet. Heeft in de app ook de status "Out of business". Offtopic maar volgens Enphase heeft dat geen gevolgen voor de garantie. Op de Enphase website heb ik mezelf aangemaakt als installateur (met KvK nummer), en vervolgens kon ik de installateur omzetten naar "mezelf", en heb ik ook de installateurs opties (zoals uitschakelen van de installatie). Misschien kan dat bij Enphase ook ?

Bij enphase kun je jezelf opgeven als "thuisinstallateur", ofwel in eigen woning. Dat werkt prima. Ook met 2ehands hardware overzetten naar jouw naam.

Maar SE is niet zo .. soepel.

Mijn advies zou zijn:

- Maak alvast een SolarEdge-account aan.
- Gebruik het officiële overdrachtsformulier van SolarEdge:
SolarEdge Site Transfer Form
Voeg een foto van:
-typeplaatje;
-aankoopbewijs;
Eventueel een advertentie of factuur van de verkoper toevoegen.
Vraag expliciet om:
- eigendomsoverdracht;
- koppeling aan een nieuwe installatie;
- monitoringtoegang voor de nieuwe eigenaar.

Uit gebruikerservaringen blijkt dat SolarEdge dit meestal gewoon verwerkt, ook bij tweedehandsapparatuur, al kan het enkele weken duren.

Op donderdag 11 juni 2026 10:34:22 schreef Roland van Leusden:
Mijn advies zou zijn:

- Maak alvast een SolarEdge-account aan.
- Gebruik het officiële overdrachtsformulier van SolarEdge:
SolarEdge Site Transfer Form
Voeg een foto van:
-typeplaatje;
-aankoopbewijs;
Eventueel een advertentie of factuur van de verkoper toevoegen.
Vraag expliciet om:
- eigendomsoverdracht;
- koppeling aan een nieuwe installatie;
- monitoringtoegang voor de nieuwe eigenaar.

Uit gebruikerservaringen blijkt dat SolarEdge dit meestal gewoon verwerkt, ook bij tweedehandsapparatuur, al kan het enkele weken duren.

Oke dan ga ik dit eens proberen.

Ik heb de hoop inmiddels opgegeven ondanks dat ik van enkele omvormers wel de oude eigenaar weet en een handgeschreven en ondertekend berichtje heb dat ik de omvormer gekocht heb. Is me (in ieder geval op dit moment) te veel werk en te veel gezeik om weer met Solaredge in discussie te gaan.

Mijn eerste is door een installateur die wat spulletjes via MP bij me kocht, wel officieel aangemeld bij Solaredge, dus die kon ik via de website inzien. (Sinds ze een nieuwe app gebruiken werkt het niet meer en heb ik me er niet in verdiept waarom niet). Coulance gevalletje bij Solaredge omdat ze hem kennen?

Wat wel alle omvormers doen is gewoon werken! Alleen het koppelen aan online opbrengsten inzien is bij mij een probleem. Dat een omvormer helemaal niet werkt is mij dan ook vreemd.

Lang verhaal kort is dus: Gewoon NOOIT iets van Solaredge kopen.

Dit soort achterlijke praktijken is gewoon van de zotte.
Als iedereen stopt met iets van hun kopen dan houdt dat bedrijf gewoon op.

Hoe zit het trouwens met de status van de "Right to repair act" hier in europa? Dat wilde men hier toch ook invoeren of iets van dien aard?
Volgens mij mogen ze dit nog niet eens doen (blokkeren van services etc).

Op zondag 14 juni 2026 10:26:11 schreef henri62:
Lang verhaal kort is dus: Gewoon NOOIT iets van Solaredge kopen.

Ik zou niet weten waarom niet. Zonder de reden te weten waarom SolarEdge "moeilijk doet" over overzetten van een tweedehands omvormer vind ik het een ongefundeerde opmerking om SolarEdge maar meteen helemaal te boycotten.
Volgens Roland is er gewoon een manier om een overschrijving te regelen. Dat die methode wat tijd in beslag neemt en mischien wordt gezien als omslachtig, in vergelijking met andere omvormer fabrikanten, is m.i. geen reden om SolarEdge maar meteen te bestempelen als slecht bedrijf.

De uitleg die ze mij gaven is 'diefstal'. De omvormers kunnen buiten gemonteerd worden en als er dus eentje uit een achtertuin gejat wordt, zul je 'm zonder een heel goed verhaal nooit online aan kunnen melden. Zit wat in vind ik.

Ik heb er minimaal 2 waarvan de oude eigenaren weer SolarEdge hebben geplaatst maar een grotere omvormer. (Dat kunnen zij (=SolarEdge) aan de hand van het adres (serienummer 1 is gekoppeld aan fysiek adres, fysiek adres heeft nu ook een ander serienummer 2 eraan gekoppeld staan) dus gewoon controleren iirc). Dat vind ik realistisch bewijs dat de oude dus niet gejat is maar is vervangen, maar ook daar gingen ze destijds niet zo maar mee akkoord.

Ga binnenkort de derde string ombouwen naar SolarEdge en zal dan weer een poging doen alle omvormers aan te melden (één die online niet meer zichtbaar is sinds de nieuwe app, één waar ik handgeschreven bewijs heb van de oude eigenaar en één waar ik niets van heb). Als dat niet lukt ga ik denk ik via een Victron thuis accu alles aan een Cerbo hangen die volgens mij dan alle informatie uit de omvormers kan verwerken zodat ik niet meer afhankelijk ben van de SolarEdge portal.

SolarEdge is lastig qua bedrijf maar omdat ik verschillende panelen door elkaar gebruik, is het een redelijk goedkope oplossing.

Onderstaande foto heeft 5 verschillende panelen (qua Wp) op de rechts-onder string op een SolarEdge. De links-boven moet nog omgezet worden en bestaat nu uit twee strings (2x150Wp op een Philips PSI300 en 12x235Wp op een 2kW KACO).