LS,

Mijn oude trouwe eerste EQ5 deed op een dag niets meer. Daar kwam ik achter: een bordeaxrood trafotje op de elektronica print was secundair zeer hoogohmig.

Nu heb ik spijt dat ik het hier niet heb gemeld, maar mijn trek in ochtendkoffie noopte mij een andere te kopen. Op marktplaats een exemplaar gekocht vooor 55 euro wat het prima zou doen. Zag er keurig uit maar...als je melk wil opschuimen dan komen er enorme stoomwolken uit het apparaat, en te weinig uit de melkopschuimer om melk op te schuimen. Ook koffie komt er wel uit, maar waarom stoomt dat ding inwendig zo?
Typetummer TE502206RW/10.

Aanzetten als hij open is en kijken waar die stoom weg komt?

En markplaats is synoniem aan "zou het goed doen".
Ik noem het meestal dumpplaats.

Als je dat apparaat open aanzet moet het toch zichtbaar zijn waar hij lekt?
Het kan onmogelijk te tolereren zijn om stoom in een elektrisch apparaat toe te laten dus is het een defect.
Neem aan dat er in elk geval sprake moet zijn van stoomverlies.
Is het zeer hete stoom dan laat het weinig zichtbare sporen na.
Maar met een blacklight b.v. moet het in het donker ook wel oplichten.
Apparaat open houden.
Denk dat er ergens een verstopping zit en stoom kan gemakkelijk ontsnappen.
Verstopping van vooral de melkopschuimer komt heel vaak voor.
Er zit vast wel een ventiel in dat wellicht niet goed werkt.
Verder, de rubber O ringen geven vaak problemen omdat ze vervuilen, uitdrogen of verkalkt raken.
Vaak een kwestie van de stalen paper clips uitnemen en dan het slangetje eruit halen en de O Ring bekijken.
Preventief is het sowieso verstandig om die ringen te vervangen.
Keertje lekker ontkalken.
Pompen kunnen ook lek raken. Zeer dunne wanden van de pomp die doorrotten.
Zelfde geldt voor magneetventielen.

Dit ziet er niet fris uit. Is aan gerommeld. Kalk of melk?
Die siliconen slangetjes zitten niet altijd goed vast.
Ik zet daar weleens een Tiewrap overheen. Niet te vast trekken want siliconen is niet erg sterk en tiewraps kunnen er doorheen snijden.
Die rode slang is geknikt, of zit vrij strak in de bocht. Kan lekkage opleveren.
Trek die "Paperclip" eruit en check de O Ring.

Meestal is de oorzaak van (excessieve) stoomvorming dat er te weinig water door het doorstroomelement gaat. Vaak is dan een versleten pomp de oorzaak, maar ook een verstopping ergens in het systeem mogelijk.